سینماسینما، محدثه واعظیپور؛
زمانی اظهار نظر عجولانه و سریع درباره کیفیت یک اثر به ویژه فیلم، ناپسند بود. بسیاری از منتقدان ترجیح میدادند واکنش خود درباره یک فیلم یا سریال را خردمندانه، به تعویق بیاندازند، تامل کنند و در نهایت دست به قلم ببرند. رسانههایی که به آثار سینمایی بپردازند اندک و محدود بودند و گاه باید برای خواندن نقد درباره یک فیلم یا کل جشنواره، یک ماه انتظار میکشیدیم یا دست کم هفتهای صبر میکردیم. حالا و با ظهور شبکه های اجتماعی، علاوه بر بسیاری از مردم که راحت، ساده، سریع و بی محابا درباره کنسرت، آلبوم موسیقی، تئاتر و فیلم و سریال نظر داده و بازی راه میاندازند، واکنش منتقدان و نویسندگان سینمایی هم سرعت گرفته است. گویی مسابقهای برای نظر دادن شکل گرفته و حتی متخصصان را فریفته است. نظر دادن درباره یک سریال با دیدن چند قسمت از آن، حرفهای و قابل استناد نیست. میتوان ارزیابی کلی داشت، اما داوری درباره کیفیت یک پروژه نیازمند صبر و حوصله است. سریالهای بسیاری بودهاند که از نیمه به بعد افت کرده و شکست خوردهاند، فیلمهای فراوانی شروعی خوب و پایانی ناامید کننده دارند، پس چگونه میشود با دیدن بخشی از یک فیلم آن را نقد یا ستایش کرد؟
آنچه برای «تاسیان» اتفاق افتاده از چند منظر قابل بررسی است. «خاتون» سریال قبلی تینا پاکروان یک گام بزرگ در کارنامه او بود، بسیاری منتظر بودند پس از «خاتون»، به تماشای «تاسیان» بنشینند. کمی قبل از انتشار این مجموعه، تینا پاکروان در برنامه «اکنون» مقابل سروش صحت نشست و درباره این سریال و سهگانهای با محور زنان و ایران، صحبت کرد. آن گفتگو و برنامه، تبلیغ و مقدمهای بود تا اشتیاق برای تماشای «تاسیان» را بیشتر کند. ترکیب بازیگران و سابقه «خاتون» این ذهنیت را به وجود میآورد که احتمالا «تاسیان» باید یکی از سریالهای پرمخاطب شبکه نمایش خانگی باشد. اما از همان قسمت اول، حاشیه دامن سریال را گرفت. نوع پوشش، سبک زندگی و حتی رنگ آمیزی اتاق و دکور و لباس شیرین شخصیت اصلی، آماج حمله قرار گرفت. بعد از دیدن قسمت دوم و سوم، حملهها شدیدتر شد. گویی پاکروان سریالی مستند ساخته است، «تاسیان» یک سریال داستانی است، برداشتی از زندگی جوانان در دهه ۵۰ شمسی، از قضا شخصیت اصلی (شیرین نجات) دختر کارخانهداری متمول است، پس طبیعی است که سبک زندگی این دختر، شیوه لباس پوشیدن و معاشرتهایش متفاوت باشد. «تاسیان» بدون این که با معیارهای حرفهای قضاوت شود، اسیر حاشیه شده است. ممکن است بخشی از این خبرسازی و جنجالها، ترفندی تبلیغاتی برای دیده شدن آن باشد. اما بخش دیگر، محصول شتاب برای نظر دادن یا نابود کردن سریالی است که میتوان به آن نقد داشت و خرده گرفت. همان طور که میشود از «آبان» یا «ازازیل» ایراد گرفت.
چند سال پیش گروهی از مخالفان سریال «جیران» (حسن فتحی) به انتخاب بازیگران به ویژه زنان و آرایش و پوشش آنها خرده گرفتند. کار به جایی رسید که عکس جیران واقعی منتشر و چهره او با پریناز ایزدیار مقایسه شد. «جیران» سریال قابل دفاعی نبود، اما مشکل آن تفاوت چهره ایزدیار با جیران یا مریلا زارعی با مهدعلیا نیست. مشکل سریال ضعف در داستان پردازی، طولانی بودن و شخصیتهای زائد آن است. ایرادی اگر به «تاسیان» وجود دارد، نه به خاطر نمایش زندگی طبقه مرفه است که پیش از این در «دل» (منوچهر هادی) یا «گردن زنی» (سامان سالور) زرق و برق زندگی این طبقه را اغراق شدهتر دیدهایم. حتی استفاده از کلاهگیس و پوشیدن کت و دامن هم مسبوق به سابقه است، بیاینا محمودی در سریال «گاندو» با کلاهگیس حضور داشت و نقش یک زن انگلیسی را بازی میکرد.
از «تاسیان» در قسمت سوم به ویژه به خاطر سکانس بازجویی سعید (صابر ابر) از شیرین، انتقاد شده که به نظر درست و منطقی میآید. ساواکِ مخوفِ آن سالها، جایی برای صحنهسازیِ عشاق سینه چاک نبود. اما قسمت اول و دوم سریال، کم ایراد و پرکشش است. انتخاب مهسا حجازی برای نقش اصلی، هوشمندانه بوده. ظرافت و زیبایی او دلرباست. بابک حمیدیان و صابر ابر، در بهترین حالت خود هستند و هوتن شکیبا، مثل همیشه قابل توجه است. میتوان پیشبینی کرد که فضای آرام سریال و زندگی سرشار از شادی شیرین، با عشقی ناخوانده به فنا میرود. اما مخالفان نمیتوانند صبر کنند تا قصه پیش برود، آنها از هر دستاویزی استفاده میکنند و با اظهار نظرهای مغرضانه، داوری صحیح درباره سریال را دشوار میکنند. حالا دشوار است که در میانه ایستاد و «تاسیان» را به مثابه یک اثر هنری نقد کرد، و متهم به جانبداری و حاشیه نشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- واکنش تینا پاکروان به توقیف «تاسیان»
- خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرد؛ سریال «تاسیان» توقیف شد
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- «مصائب شیرین ۲»؛ این بهار را خزان نیست
- سفر، سینما و معجزه
- بازگشت «سینماحقیقت» به زندگی
- سهم رسانهایها از پروژههای میلیاردی
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جایزه جشنواره روسی به مستند ایرانی
- با دستور قضایی؛ چهار نفر از عوامل اصلی پخش برنامهی تفرقهافکنانه در شبکه یک بازداشت شدند
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- چهارمین حضور همزمان دو ایرانی در بخش مسابقه جشنواره کن
- انتشار نخستین تصاویر از «زن و بچه»
- اهانت به مقدسات اهل سنت روی آنتن شبکه یک؛ برکناری دو مدیر/ علیه ۸ نفر اعلام جرم شد
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- ادای احترام سینهسپیا به دیوید لینچ
- انتقاد عباس یاری از تبلیغات مخرب شهرداری تهران
- از انیمیشن به عنوان یک رسانه هنری برای جذب گردشگر استفاده کنیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- تعطیلی موقت پردیس تئاتر باغ کتاب تهران
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- آیا «پایتخت ۷» حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته بود؟
- امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین؛ صابر ابر و الهام کردا دوباره همبازی میشوند
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی