سینماسینما، زهرا مشتاق
فیلم خوب خوب است. قصه دارد، ریتم دارد، رنگ و لعاب خوب دارد. بیننده را با خودش همراه می کند و حتی می تواند دچار شادی و رقص کند. سبالو چنین فیلمی است. مستندی بلند به کارگردانی محسن نساوند و تهیه کنندگی فاطمه معتمدآریا، راجع به محمود بردک نیا نوازنده نی انبان، دمام، سنج و چند ساز جنوبی دیگر. زندگی او در سفر گذشته است. در صحنه های زیادی درخشیده است. در فستیوال های بین المللی اجرا داشته است. اما در هیچ کجا به اندازه آفریقا احساسی خویشی و نزدیکی نداشته است. چیزی در تمام وجودش او را به سمت آفریقا می کشاند. نیمه گمشده اجدادی. نیاکانی از زنگبار. و حرکت هایی تند در بدنی که می خواهد در زیر و بالای تند نوای موسیقی به چرخش و حرکت در بیاید. گویی اهل هوا را زاری همیشگی تسخیر کرده است که دوایش نه میز و نیمکت مدرسه، که تنها هوای داغ و شرجی بوشهر است که می تواند درمانش کند. سبالو جمعی از نوازندگان بوشهری هستند که پیشینه ای آفریقایی تبار دارند و موسیقی بخش جدایی ناپذیر معاشرت و اندیشه و هست و نیست و زندگیشان است.

سبالو مستندی است که قصه دارد. و قصه اش را بلد بوده خوب تعریف کند. حسابی در دهان چرخانده، نرمش کرده و گذاشته راحت قورت داده شود. چون باید می دانسته چگونه تعریف کردن یک قصه چقدر مهم است. و چطور بخش اعظم ماجراست. مصاحبه ها شکل مصاحبه نشود. حرف زدن باشد، عادی باشد، راحت باشد. توی ذوق نزند و سبالو همه این ها را خوب دارد. مادر و خواهر و دیگران جای درستی جلوی دوربین نشانده می شوند و خود شخصیت اصلی که به شدت جلوی دوربین راحت است و خودش را به خوبی نمایش می دهد. فیلم انباشته از لحظات زیبا و تاثیرگذار است. مثل پلان بسیار زیبای محمود در قایقش بر پهنه آبی دریا. دل خوشی اش با کبوترها. درست کردن دمام و سازهای دیگر با دست های خودش و اشک های کودکانه اش به هنگام یادآوری پدرش.

فیلم لحظات خوبی دارد. به مثابه شکل موسیقی مخصوصش، ریتم فیلم نیز هماهنگ و پر سرعت است و پلان ها در شتابی درست طی می شود و فرصتی برای خستگی و بی حوصله شدن ایجاد نمی شود. نوع فیلم برداری که ترکیبی است از پلان های هوایی و شهری و دریایی تا فصل هایی از کنسرت های اجرا شده از ایران تا فرانسه و مسکو و جاهای دیگر و نیز قاب بندی های انباشته از رنگ همه و همه سبالو را دوست داشتنی تر و نیز فیلم مهم تری می کند. قصه شخصیتی که در لوای او، قصه قومی دور نرم نرم و خوش آهنگ روایت می شود تا بدانیم تیره پوستان جنوب ایران چه پیشینه ای دارند و از کجایند و این نوای موزون برخاسته از کدامین پیشینه است. باید به فاطمه معتمدآریا و انتخابش برای تهیه کنندگی این فیلم و اعتمادش به کارگردان اثر و گروه جوانش تبریک گفت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «تهران سیمین»؛ داستانِ تهرانی که فاطمه معتمدآریا تجربه کرده است!
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- اظهارات معتمدآریا درباره اهانتهای بیسابقه به سینماگران و مشکل مالیاتی
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- فاطمه معتمدآریا با «بچه» روی صحنه میرود
- با انتخاب کامل بازیگران و عوامل، فیلمبرداری «شوماه» در شهرک دفاع مقدس آغاز شد
- اجرای «بانوی محبوب من» گلاب آدینه با حضور فاطمه معتمدآریا آغاز شد
- چهار جایزه اصلی جشنواره سانفرانسیسکو برای «بنفشه آفریقایی»
- پروانه نمایش «روزی روزگاری آبادان» صادر شد
- «مجبوریم» در جشنواره «مونز» بلژیک
- آغاز اکران آنلاین «سبالو» و «اینجا کن است، اینجا کن نیست»
- پوستر بینالمللی «سبالو» رونمایی شد/ شرکت در جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





