سمیه قاضیزاده
نفس
موسیقی “شیار ۱۴۳” را هم مسعود سخاوتدوست نوشته بود و حالا بعد از این همکاری میشود به یک تیم ورک دیگر از همکاری فیلمساز و آهنگساز دل خوش کرد. فضای “نفس” بسیار بیشتر از “شیار ۱۴۳” موسیقی طلب میکند و سخاوتدوست هم توانسته به خوبی از عهدهء ساخت فضاهای رنگارنگ این فیلم بربیاید. تفاوت ماهوی موسیقی این فیلم با فیلم قبلی را باید در نوع ملودیها دید. آهنگساز در فیلم قبلی از ملودیهایی به شدت تاثیرگذار با بهرهگیری از موسیقی محلی استفاده کرده بود و آن لالایی پایانی که به یکی از ماندگارهای موسیقی فیلم بدل شده بود اما در این فیلم سراغ ملودی به این شکل نرفته است. به دلیل نوع روایت متفاوتی که آبیار در “نفس” دارد، سخاوتدوست هم از موسیقی به همان نسبت متفاوت بهره گرفته. موسیقی که توانایی سفر در فضاهای گوناگون فیلم را داشته باشد، و در عین حال با این شیوهء روایی همخوان باشد. به نظرم به درستی آهنگساز سراغی از موسیقی کودکانه نگرفته. شاید دم دستی بودن این تفکر که چون کودکی راوی اصلی فیلم است پس باید سراغ موسیقی کودکانه رفت او را از این تصمیم منصرف کرده. انتخاب درستی است. استفاده از آوازهای زنانه، اصوات انسانی، بهرهگیری از صداگذاری از جمله مزیتهای موسیقی این فیلماند. از سویی دیگر با توجه به سکانسهایی که در خانههای بسیار زیبای یزد میگذرد، استفاده از سازهای ایرانی کار درستی است اما سخاوت دوست در این زمینه هم خوب عمل کرده و سراغ یک موسیقی صرفا ایرانی نرفته چرا که به ویژه به دلیل استفاده از انیمیشن، کلیت فیلم فضایی صرفا ایرانی ندارد.
با وجود تمام این مزیتها عدم وجود یک تم یا موتیف قوی در “نفس” نقطه ضعف اصلی موسیقی این فیلم است که اگر وجود میداشت میتوانست به یکی از بهترینهای موسیقی فیلم امسال بدل شود. هرچند که سخاوتدوست با ساخت موسیقی فیلمها در این سالها نشان داده که در هر فیلم قدمهای رو به جلو برمیدارد.
مالاریا
به دلیل حضور “آذرخش فراهانی” که نقش خواننده را در فیلم ایفا میکند و از همان ابتدای فیلم مشخص میکند که ما با فیلمی در حال و هوای موسیقی مواجه هستیم. ظاهرا قرار بوده که موسیقی “مالاریا” را یک آهنگساز لهستانی بنویسد اما بعد از اینکه قطعات را نوشته، متوجه شده اند که این موسیقی با فضای ایرانی فیلم همخوانی ندارد. هرچند شخصا برای خودم جای سوال دارد که در حالی که آذرخش برای مالاریا موسیقی راک نوشته چطور میتواند موسیقی آهنگساز لهستانی موسیقی نامناسبی برای این فیلم بوده باشد. بهرحال میشود به تصمیم شهبازی احترام گذاشت و داستانهای پیش از فیلم را ندیده گرفت.
برخورد اصلی مخاطب با موسیقی در “مالاریا” زمانی است که آذرخش قطعه “یه موبایل گرفتم به تازگی” را میخواند. در حالیکه روی تخت دراز کشیده و گیتارش راخوابیده مینوازد. قطعهای در همین فضاهای جدید و جوانانه امروزی که در نهایت با اندوه تمام میشود و با فضای کلی زندگی خواننده همخوانی دارد. “تسلیم نشو تا آخر” هم قطعهء دیگری است که توسط بند “مالاریا” در فیلم در خیابان اجرا میشود. یک قطعهء راک که نه تنها به لایف استایل شخصیتهای فیلم میآید که با ون سبزرنگ و تجهیزاتش، به سر و شکل اعضای گروه موسیقی و به آخر داستان مالاریا هم همگونی دارد. هرچند بیشتر قطعات موسیقی “مالاریا” موسیقی انتخابی هستتند اما امید رئیس دانا برای آن به صورت خاص زحمت کشیده است. استفاده از سازهای ایرانی هرچند در تیتراژ پایانی ذکر شده است اما نمود شنیداری زیادی در کلیت فضای موسیقی ندارد. شاید به راحتی بتوان موسیقی “مالاریا” را یک سر و گردن بالاتر از فیلم، فیلمنامه و بازیهای آن شمرد.
Nasim.ghazizadeh@gmail.com

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
- مصلحت آرمانشهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- نرگس آبیار داور یک جشنواره ایتالیایی شد
- نرگس آبیار داور جشنواره کازان شد/ نمایش ۹ فیلم ایرانی
- روند تازه پروژههای تصویری؛ تولید و نمایش توأمان نسخه سینمایی و سریال
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- گریزی از نقایصِ ناگزیر هستی نیست!/ مرحوم وحید اسلامی و نرگس آبیار
- آبیار در واکنش به ویدئوی اعتراضی مهرجویی: خشم کارگردان بزرگمان تداعیکننده خشم شخصیتهای «هامون» و «پستچی» است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم