سینماسینما، ابراهیم عمران
آدمی گویا بالفعل توانایی آن را دارد که موجودی شریر و آزار دهنده نام یاید. و این نگره شاید بر افراد زیادی مطابقت داشته باشد. انسانهایی که شاید در حالت عادی، رفتاری مناسب از خود بروز دهند؛ ولی همین که قدر قدرتی میبابند، دیگر آن آدم قبل نیستند. مراد از این پیش غلیانی، نقبی است به فیلم das exeriment (آزمایش) از آلمان. تولید سال دوهزار و یک میلادی. داستان تعدادی که قرار است در آزمایشی شرکت کنند. عدهای نقش زندانی و در مقابل تعدادی هم نقس زندانبان را بازی میکنند. ابتدا قرار بر بازی بود واقعا -یا اینکه این افراد چنین در سر میپروراندند- لودگیهای زندانیان و از آن طرف زندانبانان، اما خبر از وضعیت جدیدی میداد. مخاطب شناخت چندانی از شخصیتهای داستان نداشت. جز کاراکتری که حالیه راننده تاکسی است و گویا جامعهشناسی خوانده است. و در تصادفی با دختری آشنا شده که از مراسم تدفین پدرش بر میگشته است. فیلم ریتمی قابل قبول دارد. گروه آزمایشکننده نیز در اتاقی دیگر ناظر بر اعمال هستند. قرار بر آن است که خشونتی رخ ندهد. رفته رفته اما میل به برتریطلبی (خصوصیت ذاتی آدمی) بر زندانبانان مستولی میشود. به واسطه رفتار تحریککننده یکی از زندانیان (همان راننده تاکسی) که با شماره هفتادوهفت شناخته میشود؛ زندانبانی سر ناسازگاری آغاز میکند. آنسان که وضع به حالت بغرنجی در میآید. تا جاییکه یکی از ناظران رای به پایان آزمایش میدهد که با مخالفت رئیس گروه مواجه میشود. تنبیهاتی برای شماره هفتادوهفت در نظر گرفته میشود. اما به واسطه آنکه در قرارداد دوهفتهای، در پایان مبلغی، دستشان را خواهد گرفت تحمل این وضعیت، صلاح دانسته میشود. به واسطه عینکی که این فرد دارد تا شعاعی میتواند تصاویر را مخابره کند؛ که آن هم با فرد دیگری قرارداد میبندد. کلیت فیلم در شناخت روحیه انسان در مقام زیردست و بالادست است. آزمایشی سخت و طاقتفرسا. فیلم هر چند فرجامی ناخوش مییابد، ولی مخاطرات چنین فضایی را آشکار میکند. انسانهایی که میتوانند «گرگ انسان» شوند. آدمیانی که هر لحظه به سبب قدرتی که به دست میآورند، درندهخو و بدطینت خواهند شد. و زندانیانی که چارهای جز پذیرش وضع موجود ندارند. جنگلی فرضی با تعدادی انسان؛ که میتواند تعمیم به جامعهای فراتر در آن لحاظ شود. گروهی که فی نفسه بد نیستند؛ اما قدرت میتواند آنها را در سراشیبی سقوط قرار دهد. فیلمساز (الیور هیرشبیگل) در اثرش، به دنبال آن است که تاثیر قوانین بر آدمی را به تصویر کشد. میزان پایبندی به آن تا چه حد میتواند ادامهدار باشد. ولی سیر فیلم و از یک سوم میانی آن خط بطلانی بر همه داشتههای ذهنی مخاطب میکشد. مخاطبی که خود شاید در چنین بزنگاهی، همانی شود که چند نگهبان شده بودند. جانی و تجاوزگر و زورگو. سه خصیصهای که میتواند در انسانهای بیشماری وجود داشته باشد. این فیلم به درستی نشان داد، آنچه در پیرامو مان میگذرد و در فضای رئال، ناشی از آزادی عملی است که به هر حال از مجاری قانونی و غیر آن به عدهای تفویض میشود و این افراد هستند که تا سر حد جنون، میل به برتریجویی رفتاری و کرداری دارند. زمانی که زندانبانان آگاه میشوند که رئیس اصلی، ساعاتی در آزمایشگاه نیست (وقفه در اجرای قوانین اجتماعی) دست به پرخاشگری نسبت به زندانیان (افراد عادی اجتماع) میزنند. و این امر معنایی جز همان قانون جنگل مالوف ندارد. قانونی که قوی، ضعیف را میدرد. حتی با وجود قوانین وضع شده اجتماعی. تماشای این اثر، شاید تلنگری به همه باشد؛ آسیبشناسی وضعی که شاید روزی گرفتارش شویم. حتی در جزئیترین امور روزانهمان. حتما که نباید حاکم و قدرتمند باشیم؛ کوچکترین نیروی فائقهای که به دست آوریم، ما هم میتوانیم زندانبانان خطرناکی شویم؛ امتحان و آزمایشی که شاید طی زندگی، روزی در آن قرار گیریم؛ شک نکنیم!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





