سینماسینما، ابراهیم عمران
آدمی گویا بالفعل توانایی آن را دارد که موجودی شریر و آزار دهنده نام یاید. و این نگره شاید بر افراد زیادی مطابقت داشته باشد. انسانهایی که شاید در حالت عادی، رفتاری مناسب از خود بروز دهند؛ ولی همین که قدر قدرتی میبابند، دیگر آن آدم قبل نیستند. مراد از این پیش غلیانی، نقبی است به فیلم das exeriment (آزمایش) از آلمان. تولید سال دوهزار و یک میلادی. داستان تعدادی که قرار است در آزمایشی شرکت کنند. عدهای نقش زندانی و در مقابل تعدادی هم نقس زندانبان را بازی میکنند. ابتدا قرار بر بازی بود واقعا -یا اینکه این افراد چنین در سر میپروراندند- لودگیهای زندانیان و از آن طرف زندانبانان، اما خبر از وضعیت جدیدی میداد. مخاطب شناخت چندانی از شخصیتهای داستان نداشت. جز کاراکتری که حالیه راننده تاکسی است و گویا جامعهشناسی خوانده است. و در تصادفی با دختری آشنا شده که از مراسم تدفین پدرش بر میگشته است. فیلم ریتمی قابل قبول دارد. گروه آزمایشکننده نیز در اتاقی دیگر ناظر بر اعمال هستند. قرار بر آن است که خشونتی رخ ندهد. رفته رفته اما میل به برتریطلبی (خصوصیت ذاتی آدمی) بر زندانبانان مستولی میشود. به واسطه رفتار تحریککننده یکی از زندانیان (همان راننده تاکسی) که با شماره هفتادوهفت شناخته میشود؛ زندانبانی سر ناسازگاری آغاز میکند. آنسان که وضع به حالت بغرنجی در میآید. تا جاییکه یکی از ناظران رای به پایان آزمایش میدهد که با مخالفت رئیس گروه مواجه میشود. تنبیهاتی برای شماره هفتادوهفت در نظر گرفته میشود. اما به واسطه آنکه در قرارداد دوهفتهای، در پایان مبلغی، دستشان را خواهد گرفت تحمل این وضعیت، صلاح دانسته میشود. به واسطه عینکی که این فرد دارد تا شعاعی میتواند تصاویر را مخابره کند؛ که آن هم با فرد دیگری قرارداد میبندد. کلیت فیلم در شناخت روحیه انسان در مقام زیردست و بالادست است. آزمایشی سخت و طاقتفرسا. فیلم هر چند فرجامی ناخوش مییابد، ولی مخاطرات چنین فضایی را آشکار میکند. انسانهایی که میتوانند «گرگ انسان» شوند. آدمیانی که هر لحظه به سبب قدرتی که به دست میآورند، درندهخو و بدطینت خواهند شد. و زندانیانی که چارهای جز پذیرش وضع موجود ندارند. جنگلی فرضی با تعدادی انسان؛ که میتواند تعمیم به جامعهای فراتر در آن لحاظ شود. گروهی که فی نفسه بد نیستند؛ اما قدرت میتواند آنها را در سراشیبی سقوط قرار دهد. فیلمساز (الیور هیرشبیگل) در اثرش، به دنبال آن است که تاثیر قوانین بر آدمی را به تصویر کشد. میزان پایبندی به آن تا چه حد میتواند ادامهدار باشد. ولی سیر فیلم و از یک سوم میانی آن خط بطلانی بر همه داشتههای ذهنی مخاطب میکشد. مخاطبی که خود شاید در چنین بزنگاهی، همانی شود که چند نگهبان شده بودند. جانی و تجاوزگر و زورگو. سه خصیصهای که میتواند در انسانهای بیشماری وجود داشته باشد. این فیلم به درستی نشان داد، آنچه در پیرامو مان میگذرد و در فضای رئال، ناشی از آزادی عملی است که به هر حال از مجاری قانونی و غیر آن به عدهای تفویض میشود و این افراد هستند که تا سر حد جنون، میل به برتریجویی رفتاری و کرداری دارند. زمانی که زندانبانان آگاه میشوند که رئیس اصلی، ساعاتی در آزمایشگاه نیست (وقفه در اجرای قوانین اجتماعی) دست به پرخاشگری نسبت به زندانیان (افراد عادی اجتماع) میزنند. و این امر معنایی جز همان قانون جنگل مالوف ندارد. قانونی که قوی، ضعیف را میدرد. حتی با وجود قوانین وضع شده اجتماعی. تماشای این اثر، شاید تلنگری به همه باشد؛ آسیبشناسی وضعی که شاید روزی گرفتارش شویم. حتی در جزئیترین امور روزانهمان. حتما که نباید حاکم و قدرتمند باشیم؛ کوچکترین نیروی فائقهای که به دست آوریم، ما هم میتوانیم زندانبانان خطرناکی شویم؛ امتحان و آزمایشی که شاید طی زندگی، روزی در آن قرار گیریم؛ شک نکنیم!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





