سینماسینما، کیوان کثیریان
من تمام فیلمهای متقاضی جشنواره را ندیدهام و مشکل است که درباره صلاحیت همه فیلمهایی که در میان فیلمهای اعلام شده نبودند، اظهارنظر کنم.
با اینکه اکثر فیلمهای بخش اصلی جشنواره را پیش از جشنواره دیدم و غالبا از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند اما با این شکل انتخاب فیلمها در جشنواره که ظاهرا بر مبنای نامزدی فیلمها -حتی در یک رشته- انجام شده و نه کیفیت خودِ فیلمها به شدت مخالفم و معتقدم فیلمهای شایسته دیگری هم بودند که میتوانستند در جشنواره به نمایش درآیند.
اگر جشنواره لااقل روی عدد بیست و دو فیلم میایستاد و این کاهش بی دلیل اتفاق نمیافتاد شاید شش فیلم دیگر میتوانستند دیده شوند.
اگر حرف دبیر جشنواره را درباره احترام گذاشتن به فیلمها در سال سخت کرونا بپذیریم به گمانم این احترام باید با افزایش تعداد فیلمهای به نمایش درآمده در جشنواره متجلی میشد.
امسال که تمام جشنوارههای دنیا برخی بندهای سفت و سخت آیین نامههای خود را تغییر دادند تا تولیدات سال سخت کرونا بیشتر دیده شوند جشنواره فجر نعل وارونه زد و شرایط را برای نمایش فیلمهای امسال سختتر کرد.
نمیدانم آیا دستاندرکاران و داوران جشنواره به آن فیلمساز فیلم اولی و دومی فکر کردهاند که با هزار گرفتاری و مشکل، یک سرمایه گذار را مجاب کرده، کارت تهیه کنندگی یک تهیه کننده را هم جور کرده و با بودجهای جمع و جور یک فیلم قابل قبول ساخته، با کلی امیدواری فیلم را به جشنواره داده و بی هیچ توضیحی حذف شده و حالا سرمایهگذارش گمان میکند با پولش فیلم بدی ساخته شده و کارگردان را زیر فشار گذاشته؟
به هر روی معمولا جشنواره فیلم فجر با فیلمهای مستقل چندان مهربان نبوده و امسال این ماجرا تشدید هم شده است.
من حدود ۱۰ فیلم که از جشنواره بیرون ماندند را هم دیدهام. بعضی از این فیلمها استانداردهای لازم برای نمایش در جشنواره را داشتند.
درباره فیلمهایی که در جشنواره هستند و دیدهام چند سطری مینویسم و تلاش می کنم در روزهای بعد درباره برخی از فیلمهایی که دیدم و در جشنواره نیستند هم بنویسم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- معرفی هیأت داوران فیلمهای مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- تغییرات نادرست توسط گروهی دیگر انجام شده/ واکنش ابراهیم حقیقی به انتقادات درباره پوستر جشنواره فیلم فجر
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر وفاقخواهی مادرانه، تحولخواهی دخترانه
- اعلام سینماهای میزبان چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد