سینماسینما، کیوان کثیریان
من تمام فیلمهای متقاضی جشنواره را ندیدهام و مشکل است که درباره صلاحیت همه فیلمهایی که در میان فیلمهای اعلام شده نبودند، اظهارنظر کنم.
با اینکه اکثر فیلمهای بخش اصلی جشنواره را پیش از جشنواره دیدم و غالبا از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند اما با این شکل انتخاب فیلمها در جشنواره که ظاهرا بر مبنای نامزدی فیلمها -حتی در یک رشته- انجام شده و نه کیفیت خودِ فیلمها به شدت مخالفم و معتقدم فیلمهای شایسته دیگری هم بودند که میتوانستند در جشنواره به نمایش درآیند.
اگر جشنواره لااقل روی عدد بیست و دو فیلم میایستاد و این کاهش بی دلیل اتفاق نمیافتاد شاید شش فیلم دیگر میتوانستند دیده شوند.
اگر حرف دبیر جشنواره را درباره احترام گذاشتن به فیلمها در سال سخت کرونا بپذیریم به گمانم این احترام باید با افزایش تعداد فیلمهای به نمایش درآمده در جشنواره متجلی میشد.
امسال که تمام جشنوارههای دنیا برخی بندهای سفت و سخت آیین نامههای خود را تغییر دادند تا تولیدات سال سخت کرونا بیشتر دیده شوند جشنواره فجر نعل وارونه زد و شرایط را برای نمایش فیلمهای امسال سختتر کرد.
نمیدانم آیا دستاندرکاران و داوران جشنواره به آن فیلمساز فیلم اولی و دومی فکر کردهاند که با هزار گرفتاری و مشکل، یک سرمایه گذار را مجاب کرده، کارت تهیه کنندگی یک تهیه کننده را هم جور کرده و با بودجهای جمع و جور یک فیلم قابل قبول ساخته، با کلی امیدواری فیلم را به جشنواره داده و بی هیچ توضیحی حذف شده و حالا سرمایهگذارش گمان میکند با پولش فیلم بدی ساخته شده و کارگردان را زیر فشار گذاشته؟
به هر روی معمولا جشنواره فیلم فجر با فیلمهای مستقل چندان مهربان نبوده و امسال این ماجرا تشدید هم شده است.
من حدود ۱۰ فیلم که از جشنواره بیرون ماندند را هم دیدهام. بعضی از این فیلمها استانداردهای لازم برای نمایش در جشنواره را داشتند.
درباره فیلمهایی که در جشنواره هستند و دیدهام چند سطری مینویسم و تلاش می کنم در روزهای بعد درباره برخی از فیلمهایی که دیدم و در جشنواره نیستند هم بنویسم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





