سینماسینما، محسن جعفری راد:
احسان بیگلری در اولین فیلمش نشان داده که هویت سینمایی مستقلی را جست و جو می کند و این رویکرد از انتخاب هسته مرکزی فیلم پرپیداست. موقعیت حضور یک ناسازه در جمع سازه و همگون که به کشمکش های بیرونی و درونی جذابی منجر می شود.
برگ برنده بیگلری شخصیت پردازی منسجم در فیلمنامه است.طوری که به خصوص برای دو برادر می توان یک شناسنامه ملموس تعریف کرد و جهان بینی هر کدام را مورد واکاوی قرار داد. هر چند در این میان شخصیت پردازی عروس خانواده کمی الکن به نظر می رسد اما شخصیت های اصلی انقدر جزییات دارند که می توان از این ضعف صرف نظر کرد.
نقطه قوت بعدی نوع بازی ها برای انتقال درونیات این شخصیت هاست. ناصر هاشمی نشان می دهد که چه استعداد نهفته ای داشته که با هوشمندی بیگلری بیش از پیش آشکار شده. بازی او سخت تر از شهاب حسینی است.چرا که هر چقدر حسینی بازی برونگرا و پر اکتی دارد هاشمی باید در سکون و سکوت و با یک بازی درونگرا تضاد خودش با برادر را نشان دهد که در این کار کاملا موفق است. حسینی هم انتظارها را برآورده می کند. هر چند که گاهی بازی اش اگزجره به نظر می رسد اما در کل شیمی رابطه او با هاشمی به خوبی شکل گرفته و به خوبی همدلی مخاطب را بر می انگیزند.
برادرم خسرو اساس روایت و ساختارش را بر پایه نگاهی اگزیستانسیالیستی به زندگی بنا کرده؛ دو برادر یکی مستبد و خودخواه و مکانیکی و اتوکشیده و دیگری رها و پر انرژی و سرخوش و شیدا که تضاد این دو نوع بینش و منش رفتاری به خوبی نگاه روان شناختی و فلسفی بیگلری را نهادینه می کند.
اشکالی اگر هست به جاه طلبی ناکافی بیگلری بر می گردد. برادرم خسرو فیلم خیلی بهتری می شد اگر بیماری خسرو منسجم تر و هدفمند تر تعریف می شد. در شرایط کنونی او گاهی مبتلا به بیماری دو قطبی و گاهی شبیه یک جوان راحت طلب و لوس بدل می شود که این پردازش دو پاره نقاط قوت فیلم را به نتیجه ای درخورد بدل نمی کند. یا نوع بسط و گسترش تقابل و تضاد دو برادر که می شد بیشتر تکرار یک تضاد و یک موقعیت ایستاست تا اینکه وجه پیش برنده در روایت داشته باشد. از نظر ساختاری می شد تصویرپردازی بهتری صورت گیرد که به ریتم و ضرباهنگ بهتر فیلم کمک می کرد اما در شرایط کنونی جزیی نگری بیگلری بیشتر صرف عناصر فیلمنامه شده تا فرم بصری در اجرا.
اما با وجود این ضعف ها، برادرم خسرو از بهترین فیلم اول های چند سال اخیر است. البته به هیچ وجه قواره فیلم اولی به فیلم نمی خورد چرا که مهارت و دانایی یک کارگردان مجرب به خوبی حس می شود. فیلمی که سعی کرده از منظر روان شناختی به داستان خسروها ورود کند و با استناد به نقاط قوتی که اشاره شد، تماشایش توصیه می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- از «رها» تا «پُتک»؛ همکاری جدید شهاب حسینی و حسام فرهمند
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- با حضور شهاب حسینی؛ پیش تولید «دومان» به پایان رسید
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- درباره «رها»/ تاراج
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





