سینماسینما، محسن جعفری راد:
احسان بیگلری در اولین فیلمش نشان داده که هویت سینمایی مستقلی را جست و جو می کند و این رویکرد از انتخاب هسته مرکزی فیلم پرپیداست. موقعیت حضور یک ناسازه در جمع سازه و همگون که به کشمکش های بیرونی و درونی جذابی منجر می شود.
برگ برنده بیگلری شخصیت پردازی منسجم در فیلمنامه است.طوری که به خصوص برای دو برادر می توان یک شناسنامه ملموس تعریف کرد و جهان بینی هر کدام را مورد واکاوی قرار داد. هر چند در این میان شخصیت پردازی عروس خانواده کمی الکن به نظر می رسد اما شخصیت های اصلی انقدر جزییات دارند که می توان از این ضعف صرف نظر کرد.
نقطه قوت بعدی نوع بازی ها برای انتقال درونیات این شخصیت هاست. ناصر هاشمی نشان می دهد که چه استعداد نهفته ای داشته که با هوشمندی بیگلری بیش از پیش آشکار شده. بازی او سخت تر از شهاب حسینی است.چرا که هر چقدر حسینی بازی برونگرا و پر اکتی دارد هاشمی باید در سکون و سکوت و با یک بازی درونگرا تضاد خودش با برادر را نشان دهد که در این کار کاملا موفق است. حسینی هم انتظارها را برآورده می کند. هر چند که گاهی بازی اش اگزجره به نظر می رسد اما در کل شیمی رابطه او با هاشمی به خوبی شکل گرفته و به خوبی همدلی مخاطب را بر می انگیزند.
برادرم خسرو اساس روایت و ساختارش را بر پایه نگاهی اگزیستانسیالیستی به زندگی بنا کرده؛ دو برادر یکی مستبد و خودخواه و مکانیکی و اتوکشیده و دیگری رها و پر انرژی و سرخوش و شیدا که تضاد این دو نوع بینش و منش رفتاری به خوبی نگاه روان شناختی و فلسفی بیگلری را نهادینه می کند.
اشکالی اگر هست به جاه طلبی ناکافی بیگلری بر می گردد. برادرم خسرو فیلم خیلی بهتری می شد اگر بیماری خسرو منسجم تر و هدفمند تر تعریف می شد. در شرایط کنونی او گاهی مبتلا به بیماری دو قطبی و گاهی شبیه یک جوان راحت طلب و لوس بدل می شود که این پردازش دو پاره نقاط قوت فیلم را به نتیجه ای درخورد بدل نمی کند. یا نوع بسط و گسترش تقابل و تضاد دو برادر که می شد بیشتر تکرار یک تضاد و یک موقعیت ایستاست تا اینکه وجه پیش برنده در روایت داشته باشد. از نظر ساختاری می شد تصویرپردازی بهتری صورت گیرد که به ریتم و ضرباهنگ بهتر فیلم کمک می کرد اما در شرایط کنونی جزیی نگری بیگلری بیشتر صرف عناصر فیلمنامه شده تا فرم بصری در اجرا.
اما با وجود این ضعف ها، برادرم خسرو از بهترین فیلم اول های چند سال اخیر است. البته به هیچ وجه قواره فیلم اولی به فیلم نمی خورد چرا که مهارت و دانایی یک کارگردان مجرب به خوبی حس می شود. فیلمی که سعی کرده از منظر روان شناختی به داستان خسروها ورود کند و با استناد به نقاط قوتی که اشاره شد، تماشایش توصیه می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی، بهترین فیلم شمال آمریکا شد
- «رها» با شهاب حسینی کلید میخورد
- «شین» دوباره اکران میشود
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- اکران آنلاین «مقیمان ناکجا» با بازی شهاب حسینی
- شهاب حسینی: میخواهم فیلمی اقتباسی از ساعدی بسازم
- «گناه فرشته» و داستان خون، عشق، عدالت
- شهاب حسینی، امیر آقایی و لادن مستوفی در «گناه فرشته»
- از هر که بگریزم ز خود راه گریزم نیست/ نگاهی به فیلم «مقیمان ناکجا»
- سینما سیرک نیست /شهاب حسینی از تجربه کارگردانی «مقیمان ناکجا» می گوید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ