سینماسینما، رضا سخایی*
اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند و امید میرود با حضور افرادی با تجربه صنفی اما تکراری که رابطه بسیار بهتری با بدنه صنوف دارند شرایط ساختن فیلمها با سلایق مختلف روان تر شود.
اما موضوع مهمی که در تمام این سالها موجب شده سینما تکلیف معینی نداشته باشد نبودن ساختار مشخص با قوانین دقیق در مدل فیلمسازی کشور است و تا هنگامی که سازمان سینمایی به این سمت نرود و بخواهد با سلیقه و نظر یک جمع محدود پروانه فیلمسازی صادر کند، مجدد یک طیف دیگر که سلیقه متفاوت دارند به علت نگرانی های خود هنگام اکران باعث تحریک یا تشدید گروه های فرهنگی و مذهبی میشوند و نمیتوان به آنها گفت باید تابع قانون باشند. چون قانون هنگامی تابعیت دارد که به نگارش درآمده باشد و مورد تایید خواص و رای اکثریت سینماگران باشد، قانونی که فقط در یک مجوز ساخت و نمایش خلاصه شود و مسئولیت آن بر دوش افراد محدودی باشد هزار تفسیر و نظریه میتوان بابت آن صادر کرد و آن جمع کارشان یا به استعفا میانجامد یا بیتوجهی به تفاسیر ذکر شده و عدم پذیرش مسئولیت. همیشه تلاش شده یک طیف راضی باشند و در هر دوره نوبت به یک طیف و سلیقه دیگر رسیده و هیچ کار اصولی، پایدار، تکلیف معلوم و امیدوارکنندهای رخ نداده. به خدا قسم که کار اصولی و باثبات انجام دادن اصلا سخت نیست و فقط نیاز به خلاقیت و طراحی دارد.
مدیریت در تمام عرصه ها یعنی خلاق بودن و راهکار دادن، اما این تعریف به سمت هماهنگ کردن، آرام کردن و نظم بخشیدن رفته است. این کار وظیفه سرپرست است نه مدیر.
اکنون بیشتر سازمان ها و دستگاهای اجرایی دارای سرپرست هستند و مدیریت در آنها وجود ندارد، چون قوانین به واسطه متخصصان حرفهای از بدنه و صاحبان اصلی مشاغل مربوط به آن وزارتخانهها نیامده و بیشتر به صورت موقت و تایید جواز صورت گرفته و یا اینکه توسط مجلسی ارائه شده که هیچ تخصص و شناخت کافی نسبت به ریشه آن قانون نداشته است.
*سینماگر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- حکومت اول ما سینماست
- تأثیری که خیلی از فیلم های ایرانی بر مردم گذاشته چندین برابر سخنرانیهای رائفی پوربوده است
- اختصاصی سینماسینما / اعتراض بازیگر «جنابعالی» به توقیف این سریال
- رییس سازمان سینمایی می تواند با پیشنهاد صنوف سینمایی انتخاب شود
- خانه سینما از کاندیداها درخواست کند تا برنامه های خود را درباره سینما اعلام کنند
- یادداشت یک دستیار کارگردان و برنامهریز سینما خطاب به شهاب حسینی
- جشنواره به بهانه سینماست نه سینما به بهانه جشنواره/یادداشتی از رضا سخایی
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
آخرین ها
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب