سینماسینما، رضا سخایی*
اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند و امید میرود با حضور افرادی با تجربه صنفی اما تکراری که رابطه بسیار بهتری با بدنه صنوف دارند شرایط ساختن فیلمها با سلایق مختلف روان تر شود.
اما موضوع مهمی که در تمام این سالها موجب شده سینما تکلیف معینی نداشته باشد نبودن ساختار مشخص با قوانین دقیق در مدل فیلمسازی کشور است و تا هنگامی که سازمان سینمایی به این سمت نرود و بخواهد با سلیقه و نظر یک جمع محدود پروانه فیلمسازی صادر کند، مجدد یک طیف دیگر که سلیقه متفاوت دارند به علت نگرانی های خود هنگام اکران باعث تحریک یا تشدید گروه های فرهنگی و مذهبی میشوند و نمیتوان به آنها گفت باید تابع قانون باشند. چون قانون هنگامی تابعیت دارد که به نگارش درآمده باشد و مورد تایید خواص و رای اکثریت سینماگران باشد، قانونی که فقط در یک مجوز ساخت و نمایش خلاصه شود و مسئولیت آن بر دوش افراد محدودی باشد هزار تفسیر و نظریه میتوان بابت آن صادر کرد و آن جمع کارشان یا به استعفا میانجامد یا بیتوجهی به تفاسیر ذکر شده و عدم پذیرش مسئولیت. همیشه تلاش شده یک طیف راضی باشند و در هر دوره نوبت به یک طیف و سلیقه دیگر رسیده و هیچ کار اصولی، پایدار، تکلیف معلوم و امیدوارکنندهای رخ نداده. به خدا قسم که کار اصولی و باثبات انجام دادن اصلا سخت نیست و فقط نیاز به خلاقیت و طراحی دارد.
مدیریت در تمام عرصه ها یعنی خلاق بودن و راهکار دادن، اما این تعریف به سمت هماهنگ کردن، آرام کردن و نظم بخشیدن رفته است. این کار وظیفه سرپرست است نه مدیر.
اکنون بیشتر سازمان ها و دستگاهای اجرایی دارای سرپرست هستند و مدیریت در آنها وجود ندارد، چون قوانین به واسطه متخصصان حرفهای از بدنه و صاحبان اصلی مشاغل مربوط به آن وزارتخانهها نیامده و بیشتر به صورت موقت و تایید جواز صورت گرفته و یا اینکه توسط مجلسی ارائه شده که هیچ تخصص و شناخت کافی نسبت به ریشه آن قانون نداشته است.
*سینماگر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- حکومت اول ما سینماست
- تأثیری که خیلی از فیلم های ایرانی بر مردم گذاشته چندین برابر سخنرانیهای رائفی پوربوده است
- اختصاصی سینماسینما / اعتراض بازیگر «جنابعالی» به توقیف این سریال
- رییس سازمان سینمایی می تواند با پیشنهاد صنوف سینمایی انتخاب شود
- خانه سینما از کاندیداها درخواست کند تا برنامه های خود را درباره سینما اعلام کنند
- یادداشت یک دستیار کارگردان و برنامهریز سینما خطاب به شهاب حسینی
- جشنواره به بهانه سینماست نه سینما به بهانه جشنواره/یادداشتی از رضا سخایی
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش