سینماسینما، رضا سخایی*
اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند و امید میرود با حضور افرادی با تجربه صنفی اما تکراری که رابطه بسیار بهتری با بدنه صنوف دارند شرایط ساختن فیلمها با سلایق مختلف روان تر شود.
اما موضوع مهمی که در تمام این سالها موجب شده سینما تکلیف معینی نداشته باشد نبودن ساختار مشخص با قوانین دقیق در مدل فیلمسازی کشور است و تا هنگامی که سازمان سینمایی به این سمت نرود و بخواهد با سلیقه و نظر یک جمع محدود پروانه فیلمسازی صادر کند، مجدد یک طیف دیگر که سلیقه متفاوت دارند به علت نگرانی های خود هنگام اکران باعث تحریک یا تشدید گروه های فرهنگی و مذهبی میشوند و نمیتوان به آنها گفت باید تابع قانون باشند. چون قانون هنگامی تابعیت دارد که به نگارش درآمده باشد و مورد تایید خواص و رای اکثریت سینماگران باشد، قانونی که فقط در یک مجوز ساخت و نمایش خلاصه شود و مسئولیت آن بر دوش افراد محدودی باشد هزار تفسیر و نظریه میتوان بابت آن صادر کرد و آن جمع کارشان یا به استعفا میانجامد یا بیتوجهی به تفاسیر ذکر شده و عدم پذیرش مسئولیت. همیشه تلاش شده یک طیف راضی باشند و در هر دوره نوبت به یک طیف و سلیقه دیگر رسیده و هیچ کار اصولی، پایدار، تکلیف معلوم و امیدوارکنندهای رخ نداده. به خدا قسم که کار اصولی و باثبات انجام دادن اصلا سخت نیست و فقط نیاز به خلاقیت و طراحی دارد.
مدیریت در تمام عرصه ها یعنی خلاق بودن و راهکار دادن، اما این تعریف به سمت هماهنگ کردن، آرام کردن و نظم بخشیدن رفته است. این کار وظیفه سرپرست است نه مدیر.
اکنون بیشتر سازمان ها و دستگاهای اجرایی دارای سرپرست هستند و مدیریت در آنها وجود ندارد، چون قوانین به واسطه متخصصان حرفهای از بدنه و صاحبان اصلی مشاغل مربوط به آن وزارتخانهها نیامده و بیشتر به صورت موقت و تایید جواز صورت گرفته و یا اینکه توسط مجلسی ارائه شده که هیچ تخصص و شناخت کافی نسبت به ریشه آن قانون نداشته است.
*سینماگر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پروانه نمایش «ضابط» صادر شد
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- حکومت اول ما سینماست
- تأثیری که خیلی از فیلم های ایرانی بر مردم گذاشته چندین برابر سخنرانیهای رائفی پوربوده است
- اختصاصی سینماسینما / اعتراض بازیگر «جنابعالی» به توقیف این سریال
- رییس سازمان سینمایی می تواند با پیشنهاد صنوف سینمایی انتخاب شود
- خانه سینما از کاندیداها درخواست کند تا برنامه های خود را درباره سینما اعلام کنند
- یادداشت یک دستیار کارگردان و برنامهریز سینما خطاب به شهاب حسینی
- جشنواره به بهانه سینماست نه سینما به بهانه جشنواره/یادداشتی از رضا سخایی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





