سینماسینما، ارسیا تقوا – طی چند روز اخیر که مردم ایران در ماتمِ زلزلهی کرمانشاه هستند نمونههای بسیاری از کمکهای چهرههای شاخص را شاهدیم. از دعوت به ارسال وسایل مورد نیاز اولیه، جمع آوری کمکهای مردمی و معرفی شماره حساب تا حضور مستقیم در مناطق آسیب دیده. این شور بیحد و حساب به راستی حیرتانگیز است. در مقیاسی وسیعتر دنیا هم نمونههای زیادی از حضور چهرههایِ مشهور در کنار مردمِ مصیبت دیده و بلاکشیده در بحرانهای مختلف چون سیل، طوفان و زلزله به خاطر دارد. در این جا مروری خواهیم داشت بر بخشی از حضور شخصیتهای سرشناس در کنار مردمی که روزهای سختی را به دلیل مصیبت پشت سر گذاشتهاند و در پایان سعی میکنیم به این سوال جواب بدهیم که در هنگام بلایا موثرترین راههای کمکرسانی کدام است؟
تا سال های ۱۹۶۰ مردم دنیا تصویری گنگ، دور و محو از مصیبت در جاهای دیگر دنیا داشتند؛ مردم تنها اخبار اتفاقات نزدیک به خود آن هم چند وقت بعد را میشنیدند. اما فاجعهی قحطی بیافرا (آفریقا) که به مدد تلویزیون و به شکلی زنده رسانهای شد واکنشی جهانی به دنبال داشت. بسیاری از مردمِ دنیا که تا دیروز نمیدانستند بیافرا کجاست جوری واکنش نشان دادند که انگار شاهد آزار و رنجِ مستقیم عزیزان خود هستند. مصیتهای بعدی در گوشه و کنار دنیا آمدند و رفتند اما این اصلِ نیازِ مخاطب به احساس حضور در فاجعه و نیز میل به دانستن سریع و آنیِ اخبارِ مصیبتها تمامی نداشت. حالا این مصیبت میخواست آتشفشان یا زلزله باشد یا فاجعهای تروریستی و جنگی که توسط انسانها پیش آمده بود یا خطایی تکنیکی در عملکرد دستگاههای نوظهور قرن بیستم مثل نیروگاه اتمی چرنوبیل. مردم در هر کجای دنیا اخبار این فجایع را دنبال میکردند و به رسانههایی اقبال بیشتری نشان میدادند که خبرها را سریعتر و کاملتر و از نزدیکترین مکان به حادثه برای آن ها گزارش کند. در این اشتیاقِ تازه شکل گرفته شاهدحضور چهرههای معروف در کنار مصیبتزدگان هم بودیم. حضور این افرادِ شاخص در کنار شرایط سخت توجه بیشتر عموم را به همراه داشت. همراهی جکی چان در زلزله سیچوان چین در سال ۲۰۰۸ در افزایش کمکهای مردمی و حضور مراکز و سازمانها به این نقطه آسیبدیده از دنیا موثر بود. و یا حضور آنجلینا جولی در بحران انسانی کامبوج علاوه بر دوربینهای خبرگزاریها مسوولین سازمان ملل را نیز به تکاپو واداشت. علاوه بر حضور مستقیم در صحنه برخی از هنرمندان سعی کردند که به هنگام سختیها با برگزاری برنامههایی مخاطبانشان را به پرداخت کمک های مالی تشویق کنند.جرج کلونی به دنبال زلزله در هاییتی موفق شد ۶۶ ملیون دلار تحت عنوان یک کمپین جمعآوری کند.
افکار عمومی به چهرهها و رفتارشان نه تنها روی صحنه، پرده سینما یا زمین مسابقه توجه میکنند که هر حرف و حرکت و حضور اجتماعی آنها را نیز دنبال میکنند. حالا این شخص میخواهد پرویز پرستویی، علی کریمی یا تتلو باشد. به علاوه از آنجا که رفتار و کنشهای چهرهها بضاعت زیادی در تقلیدشدن از سوی مشتاقان دارد روانشناسان و جامعه شناسان با جدیت بیشتری این شور و علاقهمندی را که میتواند موج آفرین باشد دنبال میکنند.
در زلزله اخیراستان کرمانشاه اخبار کمکهایی که تاکنون منتشر شده شگفت انگیز بوده است. این حجم از یاریرسانی شاید حتی از بسیاری نمونههایی که در دنیا دیده ایم هم حیرتانگیز تر باشد؛اما در حالی که مطالعهها در همه جایِ دنیا بر مدیریت در بحران و بلایا تاکید دارند و اعتقاد دارند که حرکتهای عمومی برای تاثیرگذاری بیشتر نیاز است که در قالبِ مدیریتی هوشمند و یکپارچه عمل کنند نمیدانیم که چرا در کشور ما و به هنگام مصیبتهای ملی حرکتها فردی میشود. مجمع الجزایری پراکنده میشویم با کارکردهایی بدون نظارت و غیرمرتبط با هم. در این آشفته بازار هر فرد و گروهی داعیهی متولی بودن در کمک رسانی پیدا میکند. به دنبال طوفان های اخیر آمریکا بهترین شیوه کمک رسانی پرداخت کمکهای مالی به مراکز معتبر از پیش موجود معرفی شد. اما در کشور ما شیوههای کمکرسانی کمتر نقدی و از آن مهمتر جدا جدا است. در دنیا که موثرترین کمکهای افرادِ سرشناس در قالب سازمانهایی چون صلیب سرخ و مراکز مردمنهاد شناخته شده است، شیوه کمک های ما قدری متفاوت به نظر نمیرسد؟! انگار ما هلالاحمر نداریم!یا ستاد بحران کشک است!
مطالعهها نشان داده بیشترین و پرفایدهترین کمکها آنهایی بوده که از طریق سازمانهایی که از قبل وجود داشته انجام شده است و نه ارگانهایی که یک شبه و خلق الساعه پیدا شدهاند؛ اما در کشور ما افراد شاخصی را میبینیم که کمک های خود را به هر طریقی به جز مجاری شناخته شدهی رسمیِ قبلی واریز و پرداخت میکنند. گرچه این عادتِ تکروی به دلایلِ مختلف از جمله عدم اطمینانِ کافی به سازمانهای از پیش موجود در کشور ما طبیعی است، ولی باید قبول کرد که این شیوه کارایی زیادی نخواهد داشت. در حالی که منطق حکم میکند حمایتها فراگیر و بر اساس نیازسنجیهای واقعی باشد اما در این پراکندگیِ موجود هزینهکردها شکل و فرمی هدفمند نخواهند داشت. زمانی که چهرهای چون شکیرا” بنیاد پاهای برهنه” را در کشورش کلمبیا راه انداخت دیگر چهرهها سعی نکردند بگویند:” تو کار خودت را بکن ما هم راه خودمان را میرویم”.بلکه دیگران هم اگر قرار بود کمکی به بچههای نیازمندِ آمریکای جنوبی بکنند از طریق همین سازمان انجام میدادند و هر فرد و چهرهای یک شماره حساب معرفی نکرد. طبیعی است بنیاد و سازمانی که از قبل وجود دارد چون برآورد درستی از نیازها دارد بهتر میتواند برنامه ریزی داشته باشد. در این صورت دوباره کاری کم می شود. کمکها بر اساس تقاضاهای واقعی ارایه خواهد شد. فعالیتهای موازی و دست و پاگیر کمتر خواهد شد. از همه مهمتر اعتمادِ عمومی که سرلوحه هر بنیاد مدنی است خدشه دار نمیشود.
به دنبال هر مصیبتی هم چون زلزله مجموعهای از واکنش های روانی شکل میگیرد. چندی نمیگذرد که مصیبتزدگان در مییابند که باید زندگی خود را دوباره آغاز کنند. اما فشار روانی طاقت فرسا تا مدت ها توان بلند شدن را از بسیاری از آن ها میگیرد. انگار زمان میبرد تا دل و دماغها برگردند. امیدوارم همانطور که این اشتیاقِ ملی این روزها غوغا کرد به قول مرضیه برومند در روزها و ماههای آتی بیآن که به سرنوشت بم و رودبار دچار شود، ادامه داشته باشد. شاید آن موقع مردمِ جفاکشیده از تلخیِ روزگار نیازهای دیگری غیر از مایحتاج اولیه داشته باشند.
آن چه در آبانماه ۱۳۹۶ در استان کرمانشاه دیده میشود غرورآفرین است اما اگر در بهار ۱۳۹۷ هم چهرهی سرشناسی را دیدیم که مدام در راهروهای شورای شهر، فرمانداری، ارشاد و یا شهرداریِ سرپل ذهاب و کرمانشاه برای اخذ مجوز راهاندازی یک نهاد حمایتی یا موسسه هنری یا خیریهای آموزشی در یک روستا بالا و پایین میرود و برغم شنیدن جوابهایِ سربالا باز کم نمیآورد باور میکینم که مشاهیرِ امروز ما فراتر از هیجاناتِ قهرمانانهی امروز افقهای دورتری را میبینند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهارده نکته روانشناختی درباره گزارش خودکشی افراد مشهور
- انتقاد تند یک نماینده مجلس از عملکرد سلبریتی هادر زلزله کرمانشاه / خانم ک گفت ۲٫۵ میلیارد هزینه کرده اما ۷۵۰ میلیون خرج کرده بود!
- ساخت فیلمی درباره مناطق زلزلهزده/ کارگردان «خجالت نکش» به کرمانشاه میرود
- نگاهی به مستند «بانو قدس ایران»/ اندک اما قابل توجه!
- حبیب رضایی :سرمای شدید،حال روحی بد و ناامیدی در کرمانشاه در حال ویران کردن مردم است
- عیادت بهرام رادان از زلزلهزدهای که آرزوی دیدنش را داشت
- گزارش سینماسینما از مناطق زلزله زده بیست و پنج روز پس از حادثه/ ویدئو
- وقتی صورتها سخن میگویند/ گزارش تصویری اختصاصی سینماسینما از زلزلهزدگان غرب کشور- ۱
- گزارش تصویری اختصاصی سینماسینما/ روز دوازدهم پس از زلزله، دشت ذهاب- ۲
- اختصاص کامل فروش روز یکشنبه «انزوا» در سینما استقلال به کودکان زلزلهزده
- گزارش تصویری اختصاصی سینماسینما/ روز دوازدهم پس از زلزله، دشت ذهاب- ۱
- نوید محمدزاده را بایک عکس قضاوت نکنیم
- اختلاف در رقم کمک اهدایی یانگوم به زلزله زدگان
- گزارش تصویری اختصاصی سینماسینما از زلزله غرب کشور- ۳
- گزارش تصویری اختصاصی سینماسینما از زلزله غرب کشور- ۲
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش