سینماسینما، حسین سلطان محمدی
سی و هشتمین سال پیاپی است که جشنواره فیلم فجر را به نظاره نشسته ایم. جشنواره ای که در آثار گوناگونش، بازتابی از ابعاد متفاوت جامعه پس از انقلاب بوده و هست. سی و هشت سال است که تب و تابی بیش از پیش، در میان تماشاگران سینما را شاهدیم که به انتظار دیدن نخستین نمایش های فیلمها در این جشنواره هستند. سی و هشت سال است که شاهد همگامی نسل پیش از انقلاب سینما با نسل پس از انقلاب هستیم. سی و هشت سال است که اقشار گوناگون مردم، در این جشنواره، با آغوش باز به استقبال هنرمندان رفته اند. اکنون هم در دور تازه این جشن سینمایی و در گستره کشور ایران، به انتظار روز آغازین آن نشسته ایم.
جشنواره فجر از ادوار متفاوتی با نگرش های بسیار منفی تا بسیار مثبت، عبور کرده است. از طعنه شنیدن برای اینکه اصلا هویت بین المللی اش، کاذب است تا سکوت بعدی که دیدند اگر فیلمی در فجر به نمایش درآید، شانس نمایش اول در برلین یا امثالهم را از دست می دهد و این غیرمستقیم یعنی در خارج از مرزها، آن را بین المللی می دانند، با وجود همه طعنه های استادان و شاگردان متفاوت قلم به دست در این سینما، که اصلا لب باز نکردند که باورشان را اصلاح کنند.
جشنواره فجر در ادوار متفاوت، شاهد سینماگران پیش از انقلاب تا سینماگران بعد انقلابی در آثارش بوده است. همه آنها، در گذر از فیلترهای همسان و ناهمسان، ماندند تا این جشن جمعی و جامع و شامل سینمای پس از انقلاب، کامل شود و کسی از این ترکیب به عنوان نقطه منفی یاد نکرده است و آن را سیاستی مستمر از سوی سیاستگذاران جشنواره در هر رده ظاهری و باطنی می دانند.
جشنواره فجر در ادوار متفاوت، فرمتی متفاوت از جشنواره های ملی در کشورهای دیگر را به نمایش گذاشت و از سالن هایی با تعداد کم به اینجا رسید که علاوه بر مرکز با سالن هایی جدید و مدرن، در استانهای گوناگون هم بخش قابل توجهی از آن را به نظاره بنشینند و استانها و مسئولان استانی برای کشاندن بخشی از جشنواره و هنرمندانش در رقابتی سخت با یکدیگر بکوشند. که این را هر هنرمندی قدر می داند.
جشنواره فجر در ادوار مختلف این تجربه را به نظاره نشست که سال سینمایی ایران از آن تحویل بشود و اگرچه همانند تعطیلات برای آلودگی هوا و تعطیلات نامنتظر و ثبت نشده در تقویم، بعضی آثار به دور از حضور در جشنواره به اکران عمومی رسیدند، همچنان آغاز سال جدید برای همه سینماگران به شمار آید.
جشنواره فجر در ادوار مختلف خود این را به نظاره نشست که واکنش سینماگران و نویسندگان و اصحاب رسانه و تماشاگران عمومی، ملاکی برای قضاوت اداری و تعیین نوبت اکران برای عموم جامعه در طول سال سینمایی بشود و علاوه بر ساختار اداری برای تعریف مناسبات اکران، ساختار اکران در بخش خصوصی نیز به رابطه ای روشن برای بستن قرارداد اکران برسد.
جشنواره فجر در ادوار مختلف، حتی تریبون دولتی اش، به بازتاب دیدگاه های متفاوت از دیدگاه اداری روز، تبدیل شد و این تریبون با حداکثر ظرافت قاعده مند، همچنان برای بازتاب شفاهی دادن به دیدگاه سینماگران باز مانده است و سینماگران، علاوه بر تصاویرشان، تحلیلی لحظه ای از این تریبون هم بیان داشته اند.
و جشنواره فجر در ادوار مختلف، این را هم اثبات کرده که با وجود تنوع دیدگاه های موجود در اجتماع، این جمع سالانه را به جمع ایرانی، شامل سیستم اداری و حاکمیتی و مردم و سینماگران، تبدیل کرده است، که این نیز به معنای آن نیست که چشمها بر روی غمها و شادی های جامعه بسته است، بلکه بیانگر آن است که در هر رخداد اجتماعی، آحاد اجتماع به هم نزدیکتر شده و برای بعد رخداد، تبادل اندیشه می کنند. حتی اگر اندک هایی به نسبت این جمع کشوری، خود را کنار کشیده و با نگاهی دیگر به اجتماع و نمادهایش – که جشنواره فیلم فجر یک نماد فرهنگی هنری مدرن آن است – نگاه کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- نمایش فیلم با پرده سبز در جشنواره فیلم فجر!
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- معرفی نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد