سینماسینما، عزیزالله حاجی مشهدی
به باور “فردینان دو سوسور” (Ferdinand de Saussure) زبان شناس و نشانه شناس بلند آوازه ی سوییسی، “ساختار زبان” اصل بنیادین دانش” زبان شناسی” (Linguistics) است که به عنوان یکی از شاخه های اصلی دانش نشانهشناسی (semiology) دارای اهمیت فراوانی ست. سوسور در جایگاه یکی از بنیانگذاران زبانشناسی قرن بیست و یکم، یکی از بنیانگذاران دانش نشانهشناسی نیز به شمار می آید. این زبان شناس برجسته ، در بررسی های زبان شناختی خود بر خلاف سایر زبانشناسان پیش از خود، برجنبه ی مطالعات “هم زمانی” (syncronic) زبان تاکید داشت. در حالی که به طور معمول، بیش تر زبان شناسان پیش از سوسور، به پدیده ی زبان از دید تاریخی و مطالعات درزمانی (diachronic) توجه داشتند.
از نگاه سوسور ، اشیای پیرامون ما، در جهان محسوسات، زاییده ی زبان یا پندارها و تصورات ما هستند. به بیان ساده تر، معنای هر نشانه از طریق رابطه ی میان آن نشانه با نشانه های دیگر قابل درک است. برای مثال، “سیاهی” در پیوند با “سپیدی” معنا می یابد و اگر جز این باشد، به تنهایی دارای معنایی قابل درک نخواهد بود. به تعبیری، نشانه شناسی سوسور از همین پیوندهای معنا شناختی سرچشمه می گیرد. یکی از نکته های قابل توجه در بحث گرایش و علاقه به اندیشه های سوسور در زمینه ی نشانه شناسی و ساختار این است که ساختارگرایان، پساساختارگرایان و حتی برخی از ساختارشکنان نیز به نظریه های او علاقه نشان می دهند. فردینان دوسوسور از دیدگاه زبان شناسی ساختارگرا (Structural Linguistics) دریکی از دوره های “زبان شناسی عمومی” ( General Linguistics)، اصطلاح زبان و نظام زبانی را مطرح میکند. او باطرح ویژگی های دوگانه ی زبان یعنی: زبان و گفتار ( Langue and Parole) می کوشد تا به جنبه های عام و جنبه عملی و کاربردی زبان اشاره کند.
مطرح کردن روابط دال و مدلولی زبان و همچنین پرداختن به روابط همنشینی و جانشینی و تجزیهی دوگانهی زبان به واژهها و واجها ، از مباحث پرجاذبه ی زبان شناسی است که در مطالعات تطبیقی و مقایسهای در سینما و تئاتر و سایر هنرهای نمایشی تا حدود زیادی موارد مشترک در آن ها وجود دارد. از جمله این که در همه ی این هنرها با زیبایی شناسی، زبان شناسی و نشانه شناسی، روان شناسی و جامعه شناسی نیز سر و کار داریم. واقعیت گرایی فیلم به دلیل اثرگذاری عمیق آن، موجب برانگیختن احساس مشترک ما می شود و در مقایسه با عکس که به نوعی دارای سکون و ایستایی و بی تحرکی است، فیلم به دلیل وجود حرکت و پویایی صوری در تصاویر (نماها)، برمخاطبان خود تاثیر بیشتری باقی می گذارد. در واقع، از طریق واقعیت ها، حس باورپذیری و در نهایت اقناع در مخاطب بسیار آسان تر فیلم شکل می گیرد.
در مقایسه ی تطبیقی شکلی و ساختاری میان زبان و سینما میتوان همگونی های آشکاری را مشاهده کرد. برای مثال، “نما” (Plan/Shot) را می توان معادل یک جملهی کوتاه، سکانس (به فرانسوی: Séquence ) را مشابه فصل یا بخش مستقل یک کتاب و اپیزود (به انگلیسی: Episode) را به مجموعهی فصل ها ی یک کتاب، تدوین(Montage )را نوعی تقطیع جملهها به حساب آورد. همچنان که در زبان واژگان و ترکیب های مختلف واژه ها معانی متفاوتی خواهند دا شت، در تدوین نیز نماهای مستقل و جدا جدا و به ظاهربی هدف ، در کنار هم با توجه به اصل همجواری ، معنادار جلوه میکند. همچنان که در برخی از مثال های معروف مثال: آیزنشتین (Sergei Eisenstein ) همجواری نماهای مستقلی از: “کارد” ، ” گوسفند” و”سفره ی غذا” در یک ترکیب معناشناختی تازه، با شرایط مستقل و جدا جدای هریک از این نماها بسیار متفاوت خواهد بود. سینمای صامت تا ۱۹۳۰ میلادی مدافع خود در برابر زبان بود. بعدها که گویا شد، به نوعی تکامل دست یافت و نظام زبان و نظام نشانه شناسی ابعاد تازهای به سینما بخشید. از طریق نشانه ها ی زبانی و مفاهیم نشانه شناختی می توان به سینما نیز به طور مجازی به عنوان یک زبان که از مجموعهای نشانه شکل می گیرد، نگاه کرد. سوسور معتقد بود که اگر زبان شناسی کمی بهتر شناختهتر شود، میتواند به خوبی به نشانه شناسی کمک کند.
سوسور، نشانه شناسی را اعم از زبان شناسی میدانست و بر این باور بود که زبان از نظام نشانهای استفاده میکند. البته نباید فراموش کرد که سینما، هنر ارتباطی یک سویه است که مخاطب امکان برقراری گفت وگو با آن را در مقام بیننده و شنونده، در عمل از دست می دهد و نوعی زبان است که گویی دارای گویش ها و لهجه های گوناگونی است. با این همه باید تاکید کردکه مفاهیم زبان شناسی را تنها با احتیاط باید در نشانه شناسی سینما به کار برد. اگرچه نمی توان انکار کرد که از روشهای زبان شناسی به خوبی میشود در سینما سود جست. به ویژه زمانی که بتوانیم در طراحی و پی ریزی انگاره های متنوع زبان سینمایی، از منطق زبان شناسی عمومی پیروی کنیم.
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
آخرین ها
- استوری رضا کیانیان درباره وضعیت استادیوم آزادی
- توسط انجمن جلوههای ویژه آمریکا؛ تجلیل از کارگردان و بازیگر ژاپنی برای جلوههای ویژه سینمایی
- تاریخسازی محصول یونیورسال/ «شرور»؛ پرفروشترین فیلم اقتباسی از نمایشهای تئاتر برادوی
- مهران مدیری و الناز شاکردوست در فیلم جدید هاتف علیمردانی
- معرفی آثار راه یافته به یک بخش و هیئت انتخاب دو بخش از جشنواره تئاتر فجر
- ویدیو/ واکنش هنرمندان و نویسندگان نسبت به توهین به مزار غلامحسین ساعدی
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- فوت سازنده کمدیهای موفق دهه ۸۰و ۹۰؛ چارلز شایر درگذشت
- نمایش و بررسی فیلم «عکس» در سینما اندیشه
- بازار بازیگر حباب دارد؛ مقصر دستمزد نجومیِ تعدادی از هنرمندان پلتفرمها هستند؟
- لطفا از نردبان «فسیل» بالا نروید
- گزارش گیشه سینماها؛ بیش از ۵۳ میلیارد سهم فروش فیلمها در هفته گذشته
- ناگفته های سینما از زبان یک روحانی که با نقد فیلم تبلیغ دین می کند/حاج آقا؛ دوربین؛ حرکت
- مهدی فرجی اعلام کرد: اسامی هیات دوران و رشته های جشنواره نمایش خانگی «دیدار»
- جشنواره تئاتر فجر؛ اعلام آثار بخش دیگرگونههای اجرایی و نامزدهای بخش نمایشنامه نویسی
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- برای سومین بار طی امسال بلیت کنسرت گران شد/ کنسرت؛ کالایی لوکس و در انحصار قشری خاص
- تغییرات نادرست توسط گروهی دیگر انجام شده/ واکنش ابراهیم حقیقی به انتقادات درباره پوستر جشنواره فیلم فجر
- با بازی تام کروز؛ فیلم بعدی ایناریتو ۲ سال دیگر اکران میشود
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر وفاقخواهی مادرانه، تحولخواهی دخترانه
- بزرگداشت ادنا زینلیان برگزار شد/ رونمایی از کتاب «صحنه عشق من است»
- اعلام سینماهای میزبان چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- جایزه صلح جشنواره ایتالیایی به فیلم «بایکوت» رسید
- فوت اولیویا هاسی/ ستاره «رومئو و ژولیت» درگذشت
- «علت مرگ: نامعلوم» پرسش اخلاقی جدیای دارد
- اختصاصی سینماسینما/ به مناسبت نودمین زادروز فروغ فرخزاد؛ شناسنامه اصلی فروغ کجاست؟
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- لزوم شفافسازی در مکاتبات اداری وزارت ارشاد؛ انتشار نامههای عمومی ظرف ۴۸ ساعت
- منتقدان معرفی کردند؛ بهترین بازیگران تلویزیونی سال ۲۰۲۴
- سیاهچاله تولید هزینههای سریالسازی در ایران هیچ شباهتی به یک صنعت ندارد