سینماسینما، حمید عبدالحسینی
۱. مهم ترین عنصری که این دوره از جشنواره فجر را از جنبه های گوناگون دربرگرفت همه گیری ویروس کرونا بود که تاثیری وسیع از نحوه انتخاب فیلم ها تا برگزاری مراسم اختتامیه داشت. این تاثیرگذاری از جهات گوناگون قابل بررسی است و می توانست واجد نکات و دستاوردهایی مثبت هم باشد اما عدم وجود برخی زیر ساخت های اصولی به ویژه در حوزه اکران آنلاین باعث نوعی تشتت و به نوعی سردرگمی در میان بخش ها و عناصر برگزار کننده و به تبع آن شرکت کنندگان (فیلمسازان و عوامل آثار و نیز اصحاب رسانه) در این رویداد شد.
۲. خیل فیلم هایی که به دلایل گوناگون امکان نمایش نیافتند چیزی درحدود ۴۰ فیلم را تشکیل میداد که در این میان مجال مناسبی برای دیده شدن و بحث پیرامون این آثار و نیز مقایسه با فیلم های به نمایش درآمده از میان رفت کما اینکه در نظر گرفتن پروتکل های این دوران کاری پسندیده تلقی می شود اما می توانست با تدبیری مناسب تر که یکی از ملزومات آن امکان اکران مجازی آثار محسوب می شود زمینه ی دیده شدن طیف وسیع و متنوع تری از تولیدات را فراهم کرد.
۳. تنوع ژانر و عدم تمرکز آثار در جغرافیا و لوکیشن های شهری از جمله نکات حائز اهمیت در میان فیلم های جشنواره ۳۹ بود که این حجم از ریسک پذیری جریان تولید سینمای ایران با توجه به شیوع ویروس کرونا را می توان نقطه ای امید بخش در افق پیش روی سینمای آینده ایران دانست.
۴. داوری آثار جشنواره چون همیشه بحثها و حواشی متفاوتی را به همراه داشت که مهم ترین آن انتقادات به درنظر گرفته نشدن بازی برخی بازیگران بود؛ اینکه بخشی از قضاوت درباره ی هر موضوعی دربرگیرنده سلیقه فرد یا جمع قضاوت کننده محسوب می شود امری بدیهی ست ولی نه همه ی آن، به خصوص وقتی گروه و یا آن جمع را تعدادی از صاحب نظران رشته ی مورد نظر تشکیل دهند که در چنین مواقعی انتظارات از خروجی آرا می بایست بیشتر دربردارنده تخصص باشد تا سلیقه.
۵ .انتشار برخی یادداشتهای تمجید آمیز پیرامون تعدادی فیلم های این دوره باعث بروز برخی انتقادات از سوی تعدادی چهره های رسانه ای درخصوص شائبه دریافت هزینه و برخی ارتباطات شد؛ فارغ از اینکه این اتهامات مطرح شده تا چه میزان صحت دارد ولی لزوم درنظر گرفتن اخلاق و پرهیز از هرگونه اتهام زنی آن هم در بستر فضای نقد یکی از نیازهای امروز سینمای ما محسوب می شود کما اینکه احترام به ساحت نقد و بالا بردن ظرفیتها نیز از جمله عناصر لازم و ملزوم همیشگی در این حوزه خواهد بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش