سینماسینما، هومن منتظری
تو باید خرچنگ باشی!/ «خرچنگ» ساخته شیوا صادق اسدی
پسرک در مدرسه وقتی صورتش را مقابل آینه میشوید ،همه اجزای صورتش پاک میشوند. صورتی می ماند خالی از چهره، گویی که هویتش را از او گرفته اند. پسرک برای پیوستن به گروه تئاتر مدرسه بارها مورد تحقیر بچه های بزگسال تر از خودش قرار میگیرد. باید مطیع باشد و فقط حق دارد نقش خرچنگ را بازی کند. نقشی که روی سن مورد تمسخر و خنده بچه هاست و باید سر آخر هم خورده شود! با نگاه به جزئیات به نظر می آید قصه بیش از آن چیزی باشد که در ظاهر روایت میکند. چیزی بیش از یک دعوای کودکانه. صبح به صبح وقتی مادر آن لباس فرم سیاه رنگ مدرسه را روبه روی صورت پسرک میگیرد. لباس، او و ما را به درون خودش، به دل تاریکی میکشاند. در تصویرسازی انیمیشنی خبری از بازی با رنگ ها نیست. شاهد فضایی هستیم با رنگ های چرک و تیره که به همراه موسیقی و صدا آنقدری هولناک است که بیشتر به کابوس میماند. آن صورت سرد و بی روح ناظم مدرسه و زنگی که رخوت بار می زند، خود مدرسه است و به نظر می آید همه آنچیزی که به عنوان تحقیر و اطاعت ازش گفته میشود از مدرسه می آید. بین آن چیزی که پسرک میخواهد باشد با مصداقی که نظام آموزشی در سر دارد تفاوتی وجود دارد. توباید خرچنگ باشی! و این کابوس تمامی ندارد تا اینکه او را از مدرسه بیرون می اندازند. جایی که بیش از پیش میتوان به این تلقی مطمئن شد همین نمای پایانی است. وقتی که پسرک آزاد و رها به سوی دریا می دود. شبیه به تصویر فریز شده آنتوان در پایان «چهارصد ضربه» تروفو. همان حسی از آزادی که در گوشه ای از ذهنمان جا خوش کرده است.
اتفاقی در میان روزمرگی ها/ «شاهد» ساخته علی عسگری
در فیلم «شاهد» با یک روایت اخلاقی طرف هستیم. شاید در ابتدا درباره پنهان کاری. مادری کاردستی فرزندش را میسازد و از او میخواهد به معلمش بگوید که خودش ساخته تا نمره بگیرد. در طول فیلم و طی حادثه ای آنچه را که نباید، دختربچه میبیند و شاید تا به آخر نمود این پنهان کاری همچون عذاب وجدانی جمعی بین دختر و مادر باقی می ماند. یا در جلوتر درباره اینکه اساسا چقدر باید به آنچه که در اطرافمان رخ می دهد حساس بود و سعی کرد به دیگران کمک کرد؟ و مرز بین کمک کردن و مسئولیت اجتماعی با دخالت و فاجعه که ممکن است در پی اش رخ دهد در کجاست؟
ولی به واقع چیزی که باعث میشود این وجه اخلاقی تاثیر گذار باشد ،خود تصادف در فیلم است. تصادفی که در ذات روایت است. برای مهمانیای که دخترک به آن دعوت شده رنگ لباس ها باید ست باشد. مادر که لباس را برای تعویض میبرد، مغازه دار همان سایز را در فروشگاهش ندارد و… دومینوی اتفاقات شکل میگیرد تا در نهایت «طوفان سنجاقک»ی که با حادثه ای مرگبار خاتمه می یابد. حادثه ای غافلگیر کننده در میان روزمرگی ها. دوربین بین آنچیزی که اتفاق می افتد و ظاهرا مسببش، حرکت میکند. بعد به همراه او نگران و سراسیمه صحنه را ترک میکند. انگاری ما هم به اندازه قهرمان قصه جا میخوریم و رفتن را بر ماندن ترجیح میدهیم. وقتی که اتفاق به سادگی می افتد به سوال هایی که در پیامدش هم پیش می آید بیشتر فکر میکنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- «آیههای زمینی» برنده جایزه بزرگ یک جشنواره خارجی شد
- «آیههای زمینی» در فرانسه اکران میشود
- جایزه بزرگ جشنواره کورش به «آیههای زمینی» رسید/ معرفی برگزیدگان
- جایزه اول جشنواره فرانسوی برای «آیههای زمینی»
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- استقبال تماشاگران ایتالیایی از «آیههای زمینی»
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- منتقدان هالیوود ریپورتر انتخاب کردند؛ ۲۰ فیلم برتر جشنواره کن/ «آیههای زمینی» در لیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی
- ادامه اجرای «سهخواهر» در تالار مولوی
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- راهیابی ۳ فیلم کانون به جشنواره بینالمللی کودکان لکنوی هند
- تمدید فراخوان دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات
- فراخوان تأمینکنندگان گوشی همراه
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند