سینماسینما، فرزانه متین
سریال هجوم که جدیدترین سریال شبکه اینترنتی اپل تی وی پلاس است، از جمله سریالهایی بود که در سال گذشته نقدهای منفی و مثبتی را از خود به جای گذاشت. این سریال اقتباسی از از رمانی به نام هجوم (۱۹۹۷) اثر رابین کوک است.
داستان سریال در ژانر علمی تخیلی است و همان داستان همیشگی ورود موجودات فضایی به زمین و نابودی سیاره زمین و انسانهاست که به عکس العملهای مردم در نقاط مختف زمین میپردازد. سریال در چند شهر نیویورک، اوکلاهاما، لندن، کابل و توکیو به نمایش در آمده و به بازخورد افراد ساکن در این شهرها میپردازد. هر کدام از این افراد و اتفاقاتی که برایشان پیش میآید به صورت موازی نشان داده میشود. رییس جمهور آمریکا درباره حملات سخنرانی میکند و از ارتش کمک میطلبد اما از عمق فاجعه نمیکاهد. تا اپیزود ۴،۵ مخاطب هنوز خبری قطعی از هجوم موجودات فضایی که در سریال به آن موجودات بیگانه میگویند، ندارد فقط میداند که اتفاقات نامعقول و غیر طبیعی در حال رخ دادن است که خارج از اراده بشر صورت گرفته است. به تدریج از اپیزودهای بعدی سر و کله موجودات بیگانه پیدا میشود. اطلاعات در فیلم به طرز عجیبی قطره چکانی به مخاطب ارائه میشود تا جایی که برخی بعد از تماشای دو سه اپیزود اول، دست از ادامه دیدن آن برداشتهاند چرا که فیلم بیشتر از آنکه هیجانی و دلهره آور باشد به شخصیت پردازی اهمیت بیشتری داده است و همذات پنداری را در مخاطبان بیدار نگه داشته است.
در این سریال ما با ۵ شخصیت روبه رو هستیم، کلانتر اوکلاهاما که نخستین شخصی بود که به غیر واقعی بودن اتفاقات رخ داده شده، پی برد و در همان اپیزود اول توسط بیگانگان کشته شد، آنیشا با بازی ضعیف گلشیفته فراهانی که در همان شب هجوم، زندگی زناشوییاش از هم میپاشد، فرمانده ارتش آمریکایی در افغانستان که با حمله موجودات بیگانه، همرزمانش را از دست میدهد و در نهایت کاسپر، نوجوان لندنی که دچار بیماری صرع است و با اتوبوسی که که باسایر نوجوانان راهی پیک نیک بودند با هجوم روبه رو و به دره پرت میشوند. از سوی دیگر با میتسوکی،یکی از کارمندان جاسا در توکیو روبه رو هستیم که عزیزترین فرد زندگیاش در طی یک ماموریت فضایی با هجوم بیگانگان از دست داده است و در صدد کشف حقیقیت است.
موجودات فضایی یک محرک است و این شخصیتهای قوی سریال هستند که با دست و پنجه نرم کردن با مشکلات خود در صدد مقاومت و فرار از از موجودات فضایی هستند. با این که بیگانگان به دلایل نامعلوم و چرا حمله کردهاند که از نقاط ضعف فیلم است، هنوز هم انسانهایی هستند تنها به فکر نجات خودشان نیستند و با دیگران همدردی میکنند، کمک میکنند. سریال به ما میخواهد بگوید بدون فداکاری شخصیتهای اصلی فیلم که نمایندهای از افراد زمین هستند مانند سپر بلاشدن شوهر آنیشا، شوکهای الکتریکی کاسپر، مهربانی و فداکاری سرباز ارتش و تشکیلات فضایی ساجا قادر به از میان بردن موجودات بیگانه نبودند و این روابط انسانی است که زمین را نجات میدهد نه ارتش؛ نه پهبادها؛ نه جنگندهها و نه بمب اتم. سریال هجوم از این منظر یک شاهکار محسوب میشود اما متاسفانه نقاط ضعف فیلم بسیار زیاد است از این رو امتیاز این سریال پایین است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت