سینماسینما، محدثه واعظیپور
«شیهه» ساخته پویا سعیدی، از همان لحظات نخستین فیلم، شوقبرانگیز و تماشایی است، قلاب فیلم خیلی زود به بینندهاش گیر میکند، نه فقط به خاطر حضور نگار جواهریان که اغلب حضورش مقابل دوربین، کنجکاویبرانگیز و جذاب است، و نه حتی به خاطر موضوع حساس آن، بلکه به خاطر فضاسازی کارگردان. جهانی که لیلا (نگار جواهریان) و امیر در آن زندگی میکنند، آمیزهای از واقعیت و فراواقعیت است، در جهان مشترک بین زن و پسربچه، ارتباط طوری شکل میگیرد که از قالب مرسوم و عینی دور شده و به مفاهیمی تازه میرسد. لیلا، نیتش را پشت واژهها پنهان کرده و حقیقت را به پسر نمیگوید. امیر، به اقتضای سنش، در دنیای خیالی خود زندگی میکند و میکوشد رابطهاش با مادر، برادر و اطرافیانش را از منظری که خود درک میکند، به لیلا منتقل کند. «شیهه» به عنوان یک فیلم کوتاه، عمیق و انسانیست. لیلا، درگیر یک رابطه عاطفی به پایان رسیده است، زنی که در نگاه اول شاید کمی سبکسر به نظر برسد، اما به مرور وجه انسانیِ شخصیت، خلوت، تنهایی و بیپناهیش تجلی پیدا میکند.
«شیهه» به اندازه و به درستی به وجوه مختلف زندگی در یک کلانشهر یا مختصات زندگی در جوامع مدرن میپردازد. لوکیشن فیلم، برجهای سر به فلک کشیده و بیخبری لیلا از همسایهها، اشارهای به تبعات زندگی مدرن و تنهایی وسیعی است که در آن حکفرمایی میکند. امیر هم مانند لیلا، در این مناسبات تک افتاده، مادرش ساعتها از او بیخبر است و پسر بچه، فراغتی طولانی با زنی غریبه (لیلا) دارد، وجه مشترک این دو شخصیت، و نزدیکیشان بهم، اشاره ای به وضعیت زنان و کودکان در این دنیای دهشتناک است. هر دو شخصیت، دور از خانواده و در جستجوی مامنی برای همصحبتی و کشف شدن هستند. «شیهه» جهانی باورپذیر دارد، در حالی که همان طور که اشاره شد، بین واقعیت و فراواقعیت حرکت میکند. انتخاب درست نگار جواهریان و موفقیت او در نمایش پیچیدگیهای شخصیت لیلا، بسیار به فیلم کمک کرده است. بازیگر نقش امیر هم بااستعداد است و ترکیب او و جواهریان به عنوان دو بازیگر اصلی فیلم، جهان مورد نظر فیلمساز را عینیت داده است.
«شیهه» بیشتر از اغلب تولیدات بلند سینمای داستانی سالهای اخیر، جذاب و درگیرکننده است. موضوع زن و کودک، استقلال زنان و پذیرفتن نقش مادری، بحران روابط عاطفی و زوال عشق، همواره چالش برانگیز و جذابند. پویا سعیدی در «شیهه» نگاهی تازه به این مسائل داشته و با تمرکز بر نمایش حس زنانه و مهر مادری، تماشاگرش را درگیر میکند. «شیهه» یادآور رمان معروف اوریانا فالاچی است، در «به کودکی که هرگز زاده نشد» فالاچی احساسات متضاد، عواطف سرکوب شده و اندوه مادری را روایت میکند که سرخورده از یک رابطه به پایان رسیده، برای دل کندن از فرزندی که هنوز به دنیا نیامده، تصمیم میگیرد. پایان «شیهه» مانند انتهای رمان اوریانا فالاچی، منحصر به فرد، تکان دهنده و به یادماندنی است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- «مصائب شیرین ۲»؛ این بهار را خزان نیست
- ساخت نسخه ویتنامی فیلمی با بازی پیمان معادی و نگار جواهریا
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- سفر، سینما و معجزه
- نمایش «مخاطب» رفع توقیف شد
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- با بازی نگار جواهریان، لیلی رشیدی و علی باقری؛ «مخاطب» در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود
- «خاتون» و زنده کردن حس وطن پرستی
- پرسش بیپاسخ درباره ایران/ نگاهی به سکانس آخر سریال «خاتون»
- تهرانی که اشغال بود/ ادای احترام «خاتون» به بهرام بیضایی
- بازگشت «سینماحقیقت» به زندگی
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
آخرین ها
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد