سینماسینما، گلاره محمدی
لباس شخصی؛ فیلم صحنه و لباس
در یکی از پرهزینه ترین تولیدات سازمان سینمایی اوج بازهم روایتی تاریخی از ابتدای دهه ۶۰ به تصویر کشده شده است. اینکه داستان چیست و چقدر سندیت دارد و … بماند برای اهلش. فیلم تمام لوکیشن های داخلی و خارجی را ساخته، با جزئیات هم ساخته، خیالش هم بابت هزینه حتماً راحت بوده که ساخته و پشت تمام این ساخت و سازها محمدرضا شجاعی بوده که یکی از ستون های مستحکم و از نقاط قوت فیلم های تاریخی محمدحسین مهدویان است. فیلم در بازسازی تصویری آن دوران و انتقال حال و هوای بصری سالهای ابتدایی دهه ۶۰ موفق عمل کرده و همراهی گریم و فیلمبرداری نیز در این موفقیت بی تاثیر نیست.
خروج؛ هیاهوی بسیار برای …
“خروج” کجای کارنامه حاتمی کیا قرار می گیرد؟ دغدغه اش چیست؟ چرا طلبکار است؟ چرا در بیان حرفهایش ظرافتی به خرج نداده و بیانیه می دهد؟ چرا حتی به خانواده شهدا هم رحم نکرده و آنها را هم با خود به زیر می کشد؟ چرا در بیان قصه اش لکنت دارد؟ چرا شخصیتهایش هویت ندارند؟ عدل آباد کجاست؟ این اسم نمادین همان مدینه فاضله است؟ اگر همه از یک جغرافیای واحد آمده اند پس چرا گویش پیرمردها متفاوت است؟ و هزاران سوال بی پاسخ دیگر…
فیلم یک فرامرز قریبیان درخشان دارد که می توانست به تنهایی بار همین داستان الکن را نیز به دوش بکشد، اگر داستانکهای بی ربط و خنثی از فیلم کنار گذاشته می شد. فیلمبرداری بی نظیرش چشم نواز است و حسرت بیننده را از اینکه چنین تصاویری برای این فیلم ضعیف گرفته شده دوچندان می کند. “خروج” یک نقطه ضعف اساسی دیگر هم دارد؛ موسیقی که کارن همایونفر روی فیلم گذاشته؛ تلفیقی از تمام اتودهایی که طی این سالها ساخته را روی تایم لاین با هم ترکیب کرده و خروجی اش تیر خلاصی است برای “خروج” چرا که نه تنها ربطی به فیلم و مضمونش ندارد بلکه در صحنه هایی که اصلاً نباید به گوش برسد به وضوح شنیده شود. بیستمین فیلم حاتمی کیا به کلی ناامیدمان می کند، حتی ناامید از صبوری برای اینکه منتظر فیلم بعدی اش باشیم.
آتابای؛ سیمای زنی در دوردست
اعتراف می کنم از لحظه ای که اولین زیرنویس ها روی پرده نقش بست با خودم گفتم که “آتابای” از آن فیلمهایی است که نمی توانم با آن ارتباط برقرار کنم و با ناامیدی به تماشای آن نشستم ولی زمان زیادی نگذشت که دیدم دیگر نمی توانم چشم از پرده بردارم و مجذوب داستان شدم. به جرات می گویم که فیلم در همه بخشها از فیلمبرداری و قاب بندی های درجه یکش تا موسیقی به اندازه و شنیدنی اش (خصوصاً روی تیتراژ پایانی)، از بازی های خیره کننده بازیگرانش خصوصاً هادی حجازی فر تا داستان جذاب و درگیرکننده اش یک جهش اصولی برای نیکی کریمی است و پخته ترین فیلم او در مقام کارگردان لقب می گیرد. فیلمی که چه در بیان موضوع و شیوه روایت و چه در پروسه تولید فیلمی سخت و دشوار محسوب می شود. داستان عاشقانه ای که پرگویی ندارد و در دل آن جغرافیا معنا پیدا می کند و در مسیر روایت آن حضور یک زن بدون ذره ای خودنمایی کاملاً احساس می شود. “آتابای” از آن فیلمهایی است که تا مدتها تماشاگرش را رها نمی کند و با پایانش روی پرده در ذهن بیننده تمام نمی شود. سینمای ایران پس از مدتها شاهد یکی از بهترین هایش است، فیلمی که سالهاست منتظرش بودم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرور آثار نیکی کریمی در ایتالیا
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- «موقعیت مهدی»، «آتابای» و زبان مادری
- «آتابای» از ماه آینده در ترکیه اکران میشود
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- «دینامیت» در صدر فیلمهای پرفروش ۱۴۰۰
- تبریزیهای افراشته در باد/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- کارکرد دراماتیک سیگار در فیلم «آتابای»
- «آتابای»؛ فرجام مردی که از عشق تمرد کرد
- اکران مردمی «آتابای» در مشهد + عکس
- ژان میشل فرودون، منتقد سینمایی فرانسوی: «آتابای» گواهى بر آزادی درونى فیلمساز است
- تسنیم : آتابای فیلمی افسرده و زاویهدار با فرهنگ ایرانی است
- مفاهمه و مکاشفه/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- آخرین آمار فروش دو فیلم تازه اکران شده در سینماها
- انتقاد تسنیم از سینماداران به خاطر توجه بیشتر به فیلمهای سخیف و کم توجهی به فیلمهای جدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول