سینماسینما، مهناز عظیمی
«آنچه ما را نابود نمی کند» ساخته ی ساندرا نتلبک از آلمان فیلمی ست که زیاد درباره ی آن صحبت نشده اما به زعم نگارنده یکی از قابل تامل ترین آثار جشنواره ی امسال بود.
این فیلم به طرز حیرت انگیزی جامعه ی امروز آلمان را از نگاه شخصیت اصلی فیلم، مکس، که یک تراپیست و روانکاو است بازگو می کند، منتها نکته ی جالب توجه اینکه مکس خودش درگیر مشکلات عدیده ی شخصی و خانوادگی ست، افراد متعددی به عنوان بیمار به مکس مراجعه می کنند و زندگی شخصی خود را با او بازگو می کنند فیلم در ابتدا به صورت پراکنده زندگی شخصی هر کدام از این بیماران را بازگو می کند و سپس در ادامه ی روایت به نوعی زندگی مکس به آنها گره می خورد.
زنی که به گفته ی خودش یک بازیگر است و برای بهبود رابطه اش با مرد متاهل دیگری به مکس مراجعه می کند و یا زنی که در دوره ی سوگ نامزدش که یک عکاس جنگ است به سر می برد و به دنبال فهمیدن معنای مرگ به سراغ موسسه ی مراسم کفن و دفن می رود. خلبانی که پس از سالها خلبانی حالا ترسی بیمار گونه از پرواز دارد و یا مرد همجنسگرایی که معشوقش در کما به سر می برد.
فیلم به ظاهر از آدم های عادی موجه و منطقی حرف می زند، انسان هایی که هر کدام دارای تحصیلات و مشاغل ارزشمند اجتماعی هستند اما در زندگی شخصی خود پر از خلاء عاطفی و تنهایی و گنگی اند. حتی نوجوانان این فیلم میان خود و افراد خانواده شان احساس خلاء عمیق می کنند و مرگ را به زندگی ترجیح می دهند.
یکی از عجیب ترین بیماران مکس همسر سابقش است. او یک دانشجوی پزشکی ست که در سن بالایی با وجود داشتن دو فرزند دختر به دانشگاه رفته و از مکس جدا شده اما به عنوان بهترین دوستش همچنان به مطب او برای روانکاوی مراجعه می کند.
فیلم «آنچه ما را نابود نمی کند» تلاش می کند از یک جامعه ی اشتباهی پرده برداری کند که هر چه می گذرد رفتارهای غیر متعارف آدم هایش دارد عادی و عادی تر می شود، این رفتارها برای خود آدم ها هم قابل هضم نیست اما چون جامعه آن را به عنوان یک هنجار پذیرفته، آنها ناچارند که در سکوت به این نوع زندگی پر از خلاء عاطفی و تنهایی تن بدهند و عادت کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- شوخیهای برخی با جشنواره جهانی فیلم فجر
- انزوای ایران و جشنوارهی جهانی فیلم فجر
- وقتی عربستان اهمیت سینما را بهتر از ما میداند
- کمال تبریزی: تلفیق دو جشنواره جهانی و ملی فجر، اشتباهی بزرگ و جبرانناپذیر است
- مهدی حسینیوند: نگذاریم دستاورد چند ساله جشنواره جهانی فجر از دست برود
- اظهارات امیر اسفندیاری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد