سینماسینما، سپیده ابرآویز:
۱-اگر سواد و استعداد شرط موفقیت در هر کاری باشد پیمان معادی بی شک هر دو را دارد و بی شک در کاری که می کند تا امروز موفق عمل کرده است. معادی سینما را به خوبی می شناسد، حس می کند و زندگی می کند . او در فیلم نامه نویسی ، بازیگری و کارگردانی به درستی این توانایی را ثابت کرده است .اگر در بازیگری دیده شده و درفیلم نامه نویسی رگ خواب مخاطب را پیدا کرده وکنار تمام موفقیت هایش ، برای فیلم نامه بمب یک عاشقانه در جشنواره آسیاپاسیفیک ۱۳۹۳ درخشیده حاصل همین توانایی بالفطره اوست.
۲ معادی بمب یک عاشقانه را با فیلم نامه ای سالم و درست جلو می برد . ریتم یک دست ، پردازش و چینش مناسب اطلاعات ، دیالوگ نویسی محکم و بیش از هر چیز شخصیت پردازی و فضا سازی در این فیلم نامه کامل است. او به ظاهر قصه ساده ای را روایت می کند. ماجرای یک زن و شوهر در فضای جنگ . اما این فقط لایه رویی داستان است. معادی زن وشوهر قصه اش را کنار روایت جنگ و آدم هایش و کنار زندگی مرد ( ایرج ذکایی ) در محل کارش که یک مدرسه است با مهارت مدیریت می کند و به شکل موازی هر کدام را به تصویر می کشد .
۳- اختلاف بین زن و شوهر بر سر نبود عشق ، با پس زمینه ای از شک که باز حاصل یک عشق است همراه با روایت عشق کودکانه سعید ملکی و دختر بچه ، همه و همه تمام فیلم را به سوی مفهوم همیشگی می کشاند که در جنگ یا صلح ناجی بی تردید تمام آدم هاست . مفهوم عشق . چیزی که این عشق را چه در نبود و چه در بودش سرپا نگاه می دارد شخصیت پردازی فوق العاده ای است که کارگردان و تک تک بازیگران بمب یک عاشقانه به درستی از پس آن برآمده اند.طوری که نمی شود گفت کسی در این فیلم نقشش را نفهمیده یا درست بازی نکرده است.
۴- ارشیا عبداللهی پسربچه دوازده، سیزده ساله در نقش سعید ملکی یک پدیده است. نگاه ها و اکت منحصر به فردش آن قدر حرفه ای است که شاید مشابهش از بهترین بازیگران داخلی و خارجی به سختی برآید . سیامک انصاری یک نمونه کامل از مدیری فحاش و بددهن در دهه ۶۰ و دوران جنگ است که مابه ازای واقعی اش را حداقل متولدین دهه ۴۰ و ۵۰ زیاد دیده اند.مدیرمدرسه ای که برحسب وظیفه یا شاید هم احساسات واقعی، بچه هایی تربیت می کند که جز مرگ بر گفتن کار دیگری یاد نمی گیرند. سکانس بسیار درخشان نوشتن شعار مرگ بر آمریکا و شوروی و اسراییل و … بر روی دیوار مدرسه کپسولی است از تمام حرفی که فیلمساز می خواهد در باره آنچه در مدارس آن روزها می گذشته بزند.
۵- لیلا حاتمی اگر چه همان همیشگی است اما نمی شود انکار کرد که همان همیشگی خوب از کار درآمده است. باز هم زنی آرام و کم حرف و درونگرا که ناگاه عاصی می شود . بازهم تحصیلکرده است و همان شانی که حتی همسرش ایرج از آن حرف می زند را حفظ می کند. البته که از نقش آفرینی کوتاه ولی به جای محمود کلاری ، حبیب رضایی وسیامک صفری هم نباید غافل شد.
۶- لحظه های طنز و شور زندگی که در دل جنگ جریان دارد باعث می شود بمب یک عاشقانه تبدیل به فیلمی خشن و شعاری نشود.بازی تخته نرد در میان پناهگاه، دزدی که از ترس جبهه دست به سرقت می زند و شوخ و شنگی های فضای مدرسه با تمام حرف های پیدا و پنهانی که دارد به فیلم گرما و حس زندگی می دهد . تا جایی که در تمام طول فیلم حس تماشای واقعیت به مخاطب القا می شود.
۷-بمب یک عاشقانه مسلما کسانی که لحظات جنگ را لمس کرده و خاطرات آن را به یاد دارند به درستی تحت تاثیر قرار می دهد و چالش خوبی است تا فیلمساز و همسالانش منتظر واکنش های جوانانی باشند که بعد ازجنگ متولد شده اند .اگر فیلم توانسته باشد آنها را هم به اندازه نسل قبلی ها متاثر کند بی شک اثر بسیار موفقی به سینمای ایران اضافه شده است.
۸- آخرین فیلم معادی بار دیگر ثابت می کند که عشق فرمولی است که هرگز کهنه نمی شود به شرط آنکه استفاده به اندازه از معادلات آن را بشناسیم . بمب یک عاشقانه ، عاشقانه ای است که با موسیقی دلنشین ، تدوین درست و فیلم برداری خارق العاده ، یک سر و گردن از فیلم هایی که تلاش کرده اند مفهوم عشق را با روابط سر درگم به تصویر بکشند بالاتر است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در هیاتی به ریاست کارگردان سازنده «انگل»؛ پیمان معادی، داور جشنواره مراکش شد
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- سریالهای جدید پیمان معادی، آیدا پناهنده و حامد عنقا در راه است
- میزبانی سینماها از آثار جدید/ پریناز ایزدیار، پیمان معادی، پژمان جمشیدی و بهرام افشاری این هفته به سینماها میآیند
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
- با اعلام آکادمی علوم و هنرهای سینمایی؛ سازندگانِ «در سایه سرو»، روستایی و معادی عضو آکادمی اسکار میشوند
- سید جمال ساداتیان خبر داد: «زن و بچه» تیرماه در ایران اکران میشود
- نشست خبری «زن و بچه» در جشنواره کن؛ روستایی: این فیلم مستقلترین زنِ سینمای من را روایت میکند
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- در آستانه آغاز اکران؛ پوستر «بیسروصدا» رونمایی شد/ روایتی بیپرده از یک داستان بیسروصدا
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده





