سینماسینما، محسن جعفری راد:
جشن دلتنگی مثال مناسبی برای تشریح این نکته کلیدی در روایت سینمایی و در کل هر اثر هنری است که فاصله مهمی بین چه گفتن و چگونه گفتن وجود دارد. از سال ۱۹۲۰ تا کنون از فرمالیست های روس گرفته تا نظریه پردازان چند دهه اخیر مثل رولان بارت تاکید کرده اند که چگونه گفتن و نشان دادن و ترسیم کردن پ در کل بیان مندی در یک اثر هنری باید ترجیح داده شود به چه گفتن و مضمون و محتوا. نه اینکه چه گفتن مهم نباشد بلکه در هنر مدرنی مثل سینما چگونه گفتن هدف نهایی است. جشن دلتنگی از همین فاصله زیاد رنج می برد. مضمون تاثیر مخرب فضای مجازی مثل اینستاگرام در زندگی روزمره و فرهنگ نامناسب استفاده از نرم افزارهای مدرن و مخدوش شدن روابط، فی نفسه مضمون مهمی است و پرداختن به آن قابل ستایش است اما ابزار نویسنده و کارگردان برای بسط و گسترش و پردازش این مضمون چیست؟ مصداق های نبود نقشه راه مدون برای پرداخت داستان و ابزارهای بیانی ناکارآمد فراوانند؛ از دیالوگ های تکراری پ قابل پیش بینی گرفته تا شخصیت پردازی شبیه سریال های تلویزیونی،عدم تناسب و ارتباط مستدل و منطقی میان چند خانواده، نگاه یک سویه به تاثیر فضای مجازی در صوتی که می شد نگاه نسبی نگری داشت و شمایلی خاکستری از آن را تبیین کرد ، پایان بندی هندی وار با لحن به شدت شعاری و مطلق نگر و … نشان می دهد که فیلم در فیلمنامه و داستان پردازی شکست خورده است.
در اجرا و کارگردانی هم امتیاز مثبتی دیده نمی شود. از فیلمبرداری خالی از ظرافت و بداعت گرفته تا بازی های تکراری بهنام تشکر و محسن کیایی و … که مشخص می شود پوریا آذربایجانی همچنان در ساخت یک روایت مستقل و اثرگذار و چندوجهی نمی تواند موفق عمل کند و اندک استعداد او در ساخت فیلمی مثل اروند هنوز نتوانسته ثمربخش باشد و جایگاه خودش را به عنوان یک فیلمساز مستعد تثبیت کند.
در واقع آذربایجانی برای چگونه گفتن تاثیر فضای مجازی و وضعیت زندگی سنتی در حال گزار به مدرنیته جامعه ایرانی، با لکنت و عقیم رفتار کرده و بر پتانسیل های سمعی و بصری چنین فضاهایی تمرکز کامل را نداشته است.
حرف آخر اینکه شیوه پرداخت موقعیت ها و شخصیت ها هم از یک گزارش شتابزده منتشر شده در روزنامه های کثیرالنتشار! فراتر نمی رود، – از شاعر معلول گرفته تا پدری که تمایلی به بچه دار شدن ندارد و زن خانه داری که اوج لذتتش، گذاشتن عکس از غذاهای خانگی در. صفحه اینستاگرامش است- در صورتی که به سینما می رویم تا زاویه دید و روایت عمیق و چند بعدی و پرپرسپکتیو و روشنگرانه و سرگرم کننده فیلمساز را شاهد باشیم نه شناسایی موضع پنددهنده و دم دستی نسبت به معضلات روز جامعه.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وقتی طرح افطار تا سحر هم رونق را به گیشه سینماها باز نمیگرداند/ چرا سینماها بی فروغ شدند؟
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- پوستر و تیزر جدید فیلم «جشن دلتنگی» رونمایی شد
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- «جشن دلتنگی» جایگزین «خرگیوش» میشود
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
- گفتوگو با ابراهیم حاتمیکیا به بهانه اکران نوروزی فیلمش/ پلاک یعنی خودم
- سیزده نکته در آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر/ بخش اول: جشن یا جشنواره؟
- کوتاه درباره «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی/ زوایای عریان خشونت جنگ
- معرفی برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی/ از پیشتازی «تنگه ابوقریب» تا جایزه ساعد سهیلی
- اعلام جزییات آخرین بخش از سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر
- ابراهیم حاتمی کیا: نمیدانم نان چه کسی را از سفرهاش برداشتهام/ناگهان طوفان به پاشد
- رئیسی در دیدار با حاتمی کیا: این سخنان برای جبهه فرهنگی انقلاب یک قوت قلب بود
- نامه انجمن کارگردانان مستند به وزیر ارشاد: سازمان سینمایی برای رفتار جشنواره فجر با مستندسازان عذرخواهی کند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه