سپیده ابرآویز
۱٫ میرکریمی فیلمسازی حرفه ای است ، سینما را می شناسد ، کارگردانی می فهمد و بعید است که گاف تکنیکی بدهد. به همین دلایل ، دختر فیلم خوش ساختی است .
۲٫ قاب بندی های تمیز ، دکوپاژ و میزانسن درست و انتخاب عوامل حرفه ای پشت دوربین ، از نقاط قوت دختر است.
۳٫میر کریمی این بار هم سراغ خانواده می رود.این بار هم عدم درک متقابلی را به تصویر می کشد مثل به همین سادگی ، یه حبه قند و از همه بیشتر مثل خیلی دور خیلی نزدیک.
۴٫ اگر در خیلی دور خیلی نزدیک تماشاگر رابطه خیلی دور خیلی نزدیک یک پدر و پسر هستیم ، میر کریمی می کوشد این بار رابطه یک پدر و دختر را به چالش بکشد .
۵٫ رابطه فرهاد اصلانی (پدر ) و ماهور الوند (دختر ) از حد اتفاقات معمولی فراتر نمی رود ، عمیق نمی شود و چرایی های بسیاری از رفتارها و کنش ها بی پاسخ می ماند.
۵٫ اینکه ستاره (ماهور الوند) ادعا می کند می خواهد یک بار خودش تصمیم بگیرد ، همین قدر شفاهی و بدون ادامه می ماند .ستاره در هیچ کدام از رفتارهایش بعد از آمدن به تهران بر این تصمیم پایبند نیست و باز می شود همان دختر سنتی منفعل با ویژگی های یک تیپ و نه شخصیت .
۶٫ماهور الوند ، دختر سیروس الوند در نقش ستاره به عنوان تجربه اول فقط پذیرفتنی است و ابدا پدیده نمی شود.که انتظار پدیده شدن هم البته قدری ارمانی است .
۶٫ فرهاد اصلانی هم همان تیپ پدری است که فیلمنامه از او خواسته است.یک پدر تیپیک جنوبی متعصب .فقط همین
۷٫ اینکه شغل و جغرافیای قصه چه کمکی به ارتقای اثر می کند ، شاید همین پیش فرض غیرتی بودن پدر جنوبی را پررنگ می کند و البته می تواند به خاطر اسپانسرینگ سازمان منطقه اروند هم باشد.
۸٫ مریلا زارعی در نقش عمه به مراتب پویاتر و پذیرفتنی است .بماند که چرایی های رابطه و رفتارها و از همه بیشتر مناسبات سنی خود و همسرش نسبت به داشتن یک دختربچه ۶_۵ ساله در نمی آید ، اما در مقایسه کمی به شخصیت نزدیک تر است.
۹٫ دختر قصه چه کسی را دنبال می کند؟ قرار است قصه دختر باشد ، اما دختر را رها می کند ، روی پدر و سکوت ها و واکنش هایش متمرکز می شود .به خانه خواهر می رود و زمان زیادی از فیلم را به فراز و فرودهای زندگی عمه یا همان خواهر می گذراند و دست آخر باز سری به دختر می زند دختر آیا اصلا قصه کسی را دنبال می کند؟ آیا می شود یک خطی آن را با فوکوس بر یک شخصیت اصلی تعریف کرد؟
۱۰٫میر کریمی دخترهای امروزی فیلم را با فاصله نگاه می کند.آن ها را خوب نمی شناسد .از پیچیدگی ها و دغدغه هاشان چنان که باید خبر ندارد.البته این ها همه می تواند از ذهن اخلاق گرا و قدری ماخوذ به حیای خود میر کریمی بیاید.
۱۱٫دختر با پایان بندی مستقیم گویش تمام می شود.ستاره به همان نتیجه و پیام اخلاقی می رسد که خواسته فیلمساز است . سکانس پایانی به صراحت اخلاق گرایی را به اوج می رساند .بی هیچ تلاش دراماتیکی از این می گوید که خانواده و پدر و مادر بهترین دوست جوانان اند و دختر همان طور تمام می شود. که احتمالا میرکریمی در زندگی واقعی ش می پسندد.
۱۲٫ قطعا دختر در تدوین دوباره ، با حذف لحظات خنثی و اضافه ریتم و تمپوی جذاب تری برای تماشاگر زمان اکرانش دارد.

برچسبها: دختر ،رضا میرکریمی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- اختصاصی سینماسینما/ فیلم سینمایی «دختر» به جشنواره رباط راه یافت
- تصاویر اختصاصی سینماسینما از شب افتتاحیه جشنواره مسکو و معرفی میرکریمی به عنوان رئیس هیات داوران
- سینمای ایران در انتظار جوایز آسیاپاسفیک / مسافران استرالیا چه کسانی هستند؟
- ۲ فیلم ایرانی نامزد جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک شدند
- روس ها فیلم میرکربمی را پسندیدند
- گفتوگوی بیپرده با رضا میرکریمی درباره جشنوارهجهانی، خانه سینما و …
- «دختر» ۱۸ بهمن رونمایی میشود + تصویری از پشت صحنه و تصاویر فیلم
- آخرین مراحل فنی فیلم «دختر» انجام میشود/ آماده شدن نسخه نهایی + تصاویر
- بازدید تابش از پشت صحنه «دختر» / روزهای پایانی فیلم میرکریمی + تصاویر
- اختصاصی سینما سینما|۴۰درصد از فیلمبرداری دختر به پایان رسید/ فیلم میرکریمی به جشنواره می رسد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟