سینماسینما، مهناز عظیمی
روزهای نارنجی ساخته کارگردان جوان آرش لاهوتی ست که نامزد بهترین فیلم (بخش نگاه نو) در سی و هفتمین جشنواره ی فیلم فجر شد. در این فیلم علی مصفا و هدیه تهرانی نقش زوج میانسالی را بازی می کنند که زندگی شان در معرض فروپاشی عاطفی ست. هدیه تهرانی زنی میانسال و ساکن شمال تهران است که به خاطر کینه ای قدیمی تصمیم گرفته میوه های زمین و باغ بزرگی را با کارگران مهاجر خودش بچیند و تحویل پیمانکار فروش دهد و رقیبش مردی ست که با سرسختی تلاش می کند او را در این کار زمین بزند و قرارداد چیدن محصول باغ را مال خودش کند. علی مصفا شوهر هدیه تهرانی در فیلم، مرد بسیار دست و پا چلفتی و بی سرو صدایی ست او با اینکه سعی می کند در تمام مراحل کاری (که البته هیچ نقشی در انها ندارد) از زنش حمایت کند اما به قدری حضورش منفعل و پیش پا افتاده است که اوایل فیلم مخاطب او را به حساب نمی آورد.
اما اتفاقی که در میانه ی فیلم می افتد چرخشی بسیار ظریف و هوشمندانه است که درون مایه ی آن را به زیبایی تغییر می دهد. فیلم در ابتدا به شدت زن محور و مرد گریز است و شخصیت های مردهایش انسان هایی بی رحم، خشن، نامرد و یا بی عار و منفعل هستند، به عکس آن زن های این فیلم انسان هایی کاری، سخت کوش و مردنما هستند و گویی برای این ساخته شده اند که بار زندگی را یک تنه به دوش بکشند، زنانی که همچون مردان لباس می پوشند، رانندگی می کنند، عمله گی می کنند، برای کار به شهر های دیگر مهاجرت می کنند، آرایش نمی کنند و گرایشی به مردان ندارند و حتی گرفتار اعتیاد می شوند از میانه ی فیلم به زیبایی رنگ عوض می کنند و ذات زنانه ی خود را به نمایش می گذارند.
زنی کارگر با شوهر کارفرمایش (هدیه تهرانی) وارد رابطه می شود در واقع مطمئن ترین کارگر او دارد به وی خیانت می کند و با شوهر دست و پا چلفتی اش رابطه می گیرد و از همینجاست که شما با نوع متفاوتی از احساس خطر و حسادت یک زنی که خودش را سراسر به یک موجود خشن و بی تفاوت تبدیل کرده آشنا می شوید. حالا بی اهمیت ترین و کمرنگ ترین مرد فیلم مهم می شود و روابط و کارهایش زیر ذره بین می رود و برای شخصیت اصلی فیلم و حتی مخاطب مهم می شود. سرگرمی هایش در زندگی، خلاء های عاطفی که از سوی همسرش دارد و تلاش می کند با یکی از کارگرها آنها را پر کند، ماهی هایی که مثل بچه های نداشته اش انها را دوست دارد و خیلی چیزهای دیگر که باعث می شود یک فیلم سراسر زن محور را از مسیر خود منحرف کند و حس و حال متفاوتی به آن بدهد.
حتی یک جایی خشن ترین مرد فیلم (رقیب کاری هدیه تهرانی) نیز برای مخاطب جذاب می شود. نمی شود یک جایی تفکیک کرد که این مرد رقیب کاری اوست یا رقیب عشقی شوهرش در گذشته و حال. یک جاهایی نابرابری توان بدنی او در دعواهایش با علی مصفا به قدری فاحش است که مخاطب در روانشناسی رفتاری این زن برای انتخاب همسرش به شک می افتد. اما همه ی اینها در لحظات پایانی فیلم به پاسخ می رسد. آرش لاهوتی جنس ظریف و حتی ضعیف را به زیبایی در این فیلم توصیف می کند. بدون اینکه او را تحقیر کند قدرت ضعیف بدنی اش را به او می شناساند، به او یاداوری می کند که در هر موفقیتی چه زن و چه مرد به وجود یکدیگر نیازمند اند و موضوع عشق و خلاء عاطفی را به قدری ظریف و هوشمندانه به نقد می کشد که به شخصه گمان می کنم کمتر منتقد زنی حتی از نوع فمینیستی اش باشد که این فیلم را ببیند و به نگاه های منصفانه و تحلیل گر سازنده ی این فیلم به عنوان یک مرد آفرین نگوید.
آرش لاهوتی فیلمی آرام و بی سروصدا اما عمیق و انسانی ساخته و از این بابت مخاطب بدون هیجان اما با کششی درونی آن را دنبال می کند و به آخر می رساند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- شوخیهای برخی با جشنواره جهانی فیلم فجر
- انزوای ایران و جشنوارهی جهانی فیلم فجر
- وقتی عربستان اهمیت سینما را بهتر از ما میداند
- کمال تبریزی: تلفیق دو جشنواره جهانی و ملی فجر، اشتباهی بزرگ و جبرانناپذیر است
- مهدی حسینیوند: نگذاریم دستاورد چند ساله جشنواره جهانی فجر از دست برود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور