سینماسینما، پدرام عبهر:
بعد از موفقیت چشمگیر «ابد و یک روز»، همه منتظر بودند تا ببینند آیا سعید روستایی میتواند این موفقیت را تداوم بخشد. امّا روستایی همه را غافلگیر و سال گذشته فیلمی به جشنواره ارائه نکرد و تنها با فیلمنامهی «سدّ معبر» در جشنوارهی سی و پنجم شرکت کرد. این مهمترین دلیلی است که «سدّ معبر» کنجکاوی سینمادوستان و منتقدان را برانگیخته بود. از طرفی موفقیت نسبی فیلم قبلی محسن قرایی (خسته نباشید!) هم اهمیت فیلم دومش را بالاتر برده بود.
و انصافاً «سدّ معبر» کسی را ناامید نمیکند. هم ردّپای نگاه و نگرش سعید روستایی در آن پررنگ است و هم سبک و سیاق کارگردانی محسن قرایی (که توانسته تلخی گزندهی روستایی را، که در ابد و یک روز و حتی در قصّهی سد معبر به وضوح حس میشود، تا حد زیادی تلطیف سازد). نتیجهی همکاری این دو فیلمساز جوان و خوشفکر، فیلم خوب و استانداردی است. هرچند شاید نتوان آن را فیلمی ماندگار و به یادماندی دانست.
«سدّ معبر» قصّهی قاسم (بهداد)، یک مأمور مبارزه با سدّ معبر شهرداری، را روایت میکند. فیلم با نمایی از قاسم شروع میشود که مظلوم و «آویزان» ایستاده و رئیسش او را توبیخ و تهدید به اخراج میکند چرا که میگویند او از دستفروشان رشوه میگیرد. درست در صحنهی بعد میبینیم که آن قاسمِ مظلوم و توسریخور، حالا توی سر دستفروشانِ بیچاره میزند. این تمی است که در کلِّ فیلم جریان دارد. «سدّ معبر» داستان جامعهای است که در آن همه از بالاسریشان توسری میخورند و صدایشان در نمیآید چون زورشان نمیرسد، ولی در مقابل، به زیردستشان ظلم میکنند چون زورشان میرسد! جامعهای که در آن مأمور سّد معبر از دستفروشان رشوه میگیرد، مسئول پارکینگ میگوید آسانسور خراب است و برای رساندن مسافر به طبقهی هشتم با موتورسیکلتش ۵۰۰۰ تومن میگیرد و… جامعهای که در آن همه راه همدیگر را برای رسیدن به خواستههایشان «سد» میکنند چون خواستهی خودشان را ارجح میدانند. جامعهای که در آن همه سد معبر یک نفر دیگر هستند. (مثلاً قاسم سدّی است در مقابل برادرش برای زندگی در خانهی پدری، در مقابل همسرش برای رسیدن به ارث پدری، و برای آن دستفروش بیچاره برای رسیدن به گوشی موبایلش!
«سدّ معبر» اگرچه داستان زندگی چند آدمِ بدبخت را روایت میکند امّا (برخلاف خیلی از فیلمهای اینچنینی) خود را به روایت بدبختی این آدمها محدود نمیکند و از «ژانر نکبت» فراتر میرود و چند گره داستانی خوب وارد قصّه میکند و با طرحِ چند مسئلهی مهم، از سطح میگذرد و کمی عمیق میشود. اینجاست که حضور یک فیلمنامهی قوی را حس میکنیم. یکی از نکات مشترک فیلمنامهی «سدّ معبر» با «ابد و یک روز»، عدم قطعیت در خوبی و بدی شخصیتهاست. یعنی به تدریج هرچه فیلم جلوتر میرود جای قهرمان و ضدقهرمان عوض میشود.
و امّا از فیلمنامه و کارگردانی و فیلمبرداری خوب مرتضی هدایی که بگذریم، به بازیهای بسیار خوب چهار بازیگر اصلی فیلم میرسیم. حامد بهداد در نقشی متفاوت، بازی درخشانی از خود به نمایش میگذارد (حفظ حالت چهره و چشمان و شانهها و قامت خمیدهاش در طول فیلم کارِ دقیقی است که به خوبی از پس آن برمیآید). باران کوثری هرچند نقشش کوتاه است امّا بینهایت تأثیرگذار بازی میکند (سکانس دعوای پایانیاش با قاسم فوقالعاده است). محسن کیایی، برخلاف ایستگاه اتسمفر، در این فیلم خوب ظاهر میشود و نادر فلاح هم که همیشه خوب است، و عجیب هم خوب است. سکانسی که در شهرداری با چشمانِ دریده قاسم را تهدید میکند و در کسری از ثانیه به حالتی رقّتانگیز تغییر حالت میدهد و میگوید که چیزی برای از دست دادن ندارد، واقعاً تحسینبرانگیز و تاثیرگذار است.
در نهایت میتوان گفت «سدّ معبر» هشداری است به تکتکِ افرادِ جامعه؛ تا مراقب باشیم و منصفانه ببینیم که راه چه کسانی را سد کردهایم و به چه کسانی زور میگوییم، فقط برای اینکه میتوانیم. مراقب «قاسم» درونمان باشیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ ۲ داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- «پیر پسر» در جشنواره لوکا/ فیلمی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد مسافر ایتالیا شد
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- رقابت «برای رعنا» در جشنواره بوسان
- حامد بهداد مادر ناصرالدین شاه شد
- اکران فیلمی با بازی باران کوثری
- جایزه بهترین فیلم سینمای جهان در جشنواره گالوِی به «پیر پسر» رسید
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- جهانگیر کوثری: باران کوثری هم ممنوع از تصویر است هم ممنوع از خروج هم ممنوع از پوستر
- رقابت «پیر پسر» در جشنواره ایرلندی
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری