سینماسینما، محمد تقیزاده
بعد از دو فیلم متوسط «گس» و «شکاف» به نظر می رسد کیارش اسدی زاده بازگشت موفقیت آمیز و موثرتری به سینما به عنوان یک فیلمساز جوان داشته است فیلم «موج اف ام ردیف ۴۸» از هر نظر نسبت به دو فیلم قبلی فیلم کامل تر و پیشرفته تری است که بیش از هر چیز نوید پیشرفت و بلوغ بیشتر یک فیلمساز نسل نوی سینمای ایران را نشان می دهد
فیلم با ریتم تند به ماجراهای اجرای دو برنامه رادیویی میپردازد که یکی طبق معمول کار روزانه خود را انجام می دهد و با انواع و اقسام ممیزی ها و سانسور ها مواجه است و دیگری در اقدامی خرابکارانه و با هک کردن برنامه اول قصد ایجاد نوعی تداخل و خرابکاری امنیتی و فرهنگی دارد در این بین رابطه بین کاراکتر ها از سردبیر دو برنامه گرفته تمام جریان به ظرافت و تایم بندی دقیقی صورت می گیرد و علاوه بر داستان اصلی فیلم که تقابل این دو سبک برنامه سازی است زندگی و رابطه این افراد نیز به قدر لازم واکاوی و بیان می شود به طوری که فیلم مسیر اصلی خود را منحرف نمی کند از طرفی نوعی تنوع در روایت فیلم اتفاق میافتد.
«موج اف ام ردیف ۴۸» هم از نظر اجرا و ریتم و تمپو کارگردانی و هم از نظر متن و پرداختن به خرده پیرنگ ها و شخصیت ها و همچنین رسیدن به تم اصلی فیلم، موفق عمل کرده و تصور رضایت مخاطبان از این فیلم در سینماها فرض محالی نیست و درصورت تبلیغات اختصاص زمان اکران مناسب «موج اف ام ردیف ۴۸» میتواند از پدیده های اکران امسال سینما ها باشد که نه خبری از رقص و آواز و شوخی ها و مسخره بازی های رایج در فیلم های کمدی این روزهای سینما در فیلم مشاهده می شود و نه مانند بسیاری از فیلم های اجتماعی تلخ و گزنده است که تماشاگر پس از دیدن فیلم احساس ناراحتی و ملال کند به عبارتی دیگر کیارش اسدی زاده با پرداختن به داستانی جذاب و پرداختی ظریف و دقیق که البته بخش کارگردانی و مونتاژ هم نباید نادیده گرفت توانسته فیلمی جذاب برای همه طیف های مخاطب سینما تولید کند نوآوری و خلاقیت های فراوانی در آن شاهد هستیم.
پرداختن به موضوع جنگ نرم و سانسور در برنامه های فرهنگی و هنری رادیو و تلویزیون به عنوان تم اصلی فیلم، از دیگر مزایای مورد اشاره فیلم است که به بیان واقعی و در قالب داستانی جذاب به آسیب شناسی این مشکل اجتماعی پرداخت و آن را در قالب شخصیت ها و اتفاقات مختلف مورد واکاوی و تحلیل دقیق قرار داده است کاری که بسیاری از همکاران اسدی زاده اشعار و کلیشه و روایت های سطحی به هیچ وجه موفق به درآوردن آن نشده اند و آثار زیادی از جریانهای مختلف سیاسی و فرهنگی به عنوان نمونه وجود دارد که با قصد ساختن فیلم با این تم های مورد اشاره نتیجه ای ناخوشایند و سفارشی پیدا کرده و ارتباط با مخاطب برقرار نکردند.
در انتها می بایست به آینده فیلم سازی کیارش اسدی زاده به عنوان نویسنده کارگردان و تدوینگر آثارش امیدوار بود انتظار ساخت فیلم های بیشتر و متنوع تر برای سینمای تکراری کلیشه ای و سراسر کمدی ایران داشت تا شاید با کمک این آلترناتیوهای نسل جوان سینما به توان مسیر رو به زوال سینما و افول سطح سلیقه مخاطب را اصلاح کرد و مسیر و الگوی بهتر و مناسب تری را در اختیار مخاطبان میلیونی سینمای ایران قرار داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- مدیر روابط عمومی جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





