سینماسینما، مازیار معاونی
نمایش «ماه بر ترک اسب پیر» که این روزها آخرین اجراهای خود در خانه نمایش «مهرگان» را سپری میکند به مقولهتی پرداخته که شاید در سالهای اخیر چندان مورد توجه کارگردانان عرصه تئاتر نبوده است، مقولهای به نام «مهاجرت و تبعات ناخوشایند آن» که اگرچه موضوع جدید و بِکری نیست اما در عین حال از آن دست مقولاتی است که هرگز و تحت هیچ شرایطی از دایره دغدغههای بشری حدف نمیشود و بعید است برای طولانی مدت تحتالشعاع دیگر دغدغههای امروزی بشر همچون همهگیری کرونا، التهابات سیاسی و نظایر آنها قرار بگیرد. ایوب آقاخانی که ید طولایی در نگارش متنهای نمایشی دارد و در عین حال بازیگر صاحب سبکی نیز به حساب میآید متنی را برای نمایش بحران هویت بسیاری از مهاجرین ایرانی و اتصال ذهنی آنها به سرزمین به رشته تحریر در آورده که به اصطلاح متنی است اندازه و آنچه که باید و شاید در نگارش آن لحاظ شده است، سرنوشت تلخ و غمبار مردی میانسال که در سالهای جنگ همچون بسیاری از دیگر هموطنان گریزان از جنگ و بمباران و… به امید دست یافتن به زندگی بهتر مهاجرت کرده و در غربت آنچه که نصیبش شده، تنهایی است و دوری از خانواده و ریشههای هویتی که اساس و جوهر زندگی هر انسانی را تشکیل میدهند.
انتخاب محمد عبدالهادی در گزینش بازیگری که خود نویسنده متن بوده انتخاب بجا و تحسین آمیزی است، ایوب آقاخانی با سابقه طولانی در بازیگری و به ویژه بازیگری رادیویی در متنی که تک پرسوناژ و منولوگ محور بودن آن، نقش عنصر بیان نسبت به اَکت (در مفهوم به کارگیری بدن) را پررنگ تر میکند یکی از بهترین گزینهها برای ایفای نقش مرد مهاجر (داوود مینو) بوده است. نقشی دشوار در زمانی نزدیک به پنجاه دقیقه که بدون سوابق صداپیشگی و مهارتهای بیانی و صد البته تجارب بازیگری بعید است به شکلی قابل دفاع از کار در بیاید. به جز اینها، عبدالهادی با رویکرد امروزی نسبت به تئاتر که بیتردید از خود زندگی و مناسبات مدرن جاریِ آن برخاسته است تصویر گوشی و لپ تاپ کاراکتر بر روی وال (پرده مقابل صحنه) را برای تماشاگر به نمایش گذاشته است، تصمیمی هوشمندانه که به جز امتیاز غافل نبودن از مناسبات دنیای امروزی آدمها، به شکلی برشت گونه تماشاگر را در موقعیتی خاص قرار داده است در این موقعیت خاص هم دیوار چهارم به شکلی پشت سر گذاشته میشود و هم تماشاگر در وضعیتی خاص قرار گرفته که فراتر از موقعیت نظارتی معمولِ بیننده نسبت به صحنه و وقایع آن، امکان رصد دقیق و لحظه به لحظه گفتگوها (چت های) خصوصی کاراکتر با شخص آن سوی خط هم برایش فراهم شده است حال آنکه در زندگی روزمره جز با پنهانی نگاه کردن به صفحه گوشی اطرافیان و یا دریافت اسکرینشاتهایی که تقریباً همیشه گزینشی و انتخاب شده هستند دور از دسترس مینماید. مجموع این ویژگیهای منحصر به فرد که با نقشآفرینی خوب و ضربآهنگ روان حاکم بر کار همراه شده، نمایشی را خلق کرده که تک پرسوناژه بودن و منولوگ محور بودن آن به چشم نمیآید و حسی دلنشین و خاطرهای ملموس و باورپذیر را در ذهن و حافظه مخاطب بر جای میگذارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران بخش نمایشنامه نویسی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- ایوب آقاخانی: تلاش جوانان برای پرکردن جای خالی بزرگان تئاتر جای تقدیر دارد
- «فصل خون» به تالار حافظ میرود/ آغاز بلیتفروشی
- «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار» با حضور بازیگران جدید در تالار وحدت/ آغاز بلیتفروشی از امروز + تیزر
- انتشار فراخوان سومین مسابقه ملی نمایشنامهنویسی «چهارراه»
- «شمعدانیها» به سنگلج میروند
- چهلمین کتاب ایوب آقاخانی منتشر شد
- تلهتئاتر «شام یکشنبه» به مراحل فنی رسید
- تصویربرداری تلهتئاتری با بازی الناز حبیبی و ایوب آقاخانی آغاز شد
- تمدید مهلت اولیه ارسال آثار چهارفصل تئاتر ایران
- توضیح مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی درباره ممنوعیت طراحی حرکت
- اعلام جزئیات اختتامیه دومین مسابقه نمایشنامهنویسی «چهارراه»
- اعلام نامزدهای دومین مسابقه نمایشنامهنویسی «چهارراه»
- آیین اختتامیه «چهار راه» نیمه اسفند برگزار میشود
- نمایش «ماه بر تَرکِ اسبِ پیر» در خانه نمایش مهرگان روی صحنه میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد