سینماسینما، امیرعلی نصیری
کارکنان نشریهای در یک شهر تخیلی فرانسه به نام گزارش فرانسوی، تصمیم میگیرند به مناسبت درگذشت سردبیرشان یک نسخه یادبود چاپ کرده و به بزرگداشت چهار واقعه مهم یک دهه گذشتهشان بپردازند؛ این چهار واقعه عبارتند از گزارش دوچرخهسوار از شهر، حبس ابد هنرمند نقاش، شورشهای دانشجویی و ماجرای گروگانگیری.
وس اندرسون با این فیلم به هجو هنر مدرن یا نوگرا میپردازد؛ که در تعریف هنر مدرن یا نوگرا آمده است: «اصطلاحی جامع برای توصیف هر جنبش یا مکتب هنری، در قالب مجموعهای از جریانهای اصلاحطلبانه فرهنگی در هنر، معماری، موسیقی، ادبیات و هنرهای کاربردی، از ربع آخر قرن نوزدهم میلادی تا ربع آخر قرن بیستم میلادی. نوگرایی، فرآیند و جریانی تاریخی است که در عرصههای متنوع و مختلفی چون فلسفه، علم، سیاست، اقتصاد و هنر تأثیر مستقیم گذاشت. عبارت مدرنیسم جنبشهای زیاد سیاسی، فرهنگی و هنری را در بر میگیرد که ریشه در تغییرات جوامع غرب در پایان قرن نوزده و آغاز قرن بیستم دارند. نوگرایی اندیشهای است که بر قدرت انسان برای ایجاد، بهبود و تغییر شکل محیط اطرافش، با استفاده از علم، تکنولوژی و آزمایشهای عملی، تأکید میکند.»
گزارش فرانسوی انتخاب من جزو ده فیلم برتر سال و بهگمانم پختهترین کار وس اندرسون است. ویژگیهای فنی برجسته فیلم عبارتند از: پرسپکتیو تکنقطهای، پالت رنگی متنوع، فقدان حرکتهای افقگرد و عمودگرد (پن و تیلت) دوربین، استفاده از بازیگران مطرح در نقشهای کوتاه، فیلمبرداری با نگاتیو ۳۵ میلیمتری و عمق میدان زیاد، میزانسن های شلوغ با جزییات مثل تابلوی نقاشی، تلفیق با پویانمایی، استفاده از قاب آکادمی با نسبت منظری ۱٫۳۷:۱ مشابه با تلویزیونهای قدیمی و استفاده از دکورهای فراوان که شانس نامزدی اسکار در رشتههای طراحی صحنه و لباس را زیاد میکند. در پایان این پرسش باقی میماند که چرا در جشنوارهها از گزارش فرانسوی استقبال نشد؟ شاید به این خاطر که اطلاعات روایی و بصری زیادی به تماشاچی میدهد و به همین خاطر، نیازمند تماشای مجدد است که معمولاً در جشنوارهها مقدور نیست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۴روز مانده تا اعلام برنامه رسمی جشنواره؛ فیلم پرستاره وس اندرسون، شانس نخست افتتاح کن ۲۰۲۵
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- بازی برای پل توماس اندرسون؛ لئوناردو دیکاپریو و شان پن همبازی شدند/ گرانترین فیلم کارگردان
- بدترین فیلمهای سال از نگاه دو منتقد هالیوود ریپورتر
- وس اندرسون از ونیز جایزه میگیرد
- «داستان شگفتانگیز هنری شوگر»؛ پروژه جدید وس اندرسون/ همکاری با نتفلیکس
- واکنشها به یک تریلر جنجالی؛ «جنگ ستارگان» وس اندرسون چه معجونی میشود/ کارگردان هوش مصنوعی است
- ۲۰ کارگردان بهترینهای سال را انتخاب کردند/ دل تورو تا وس اندرسون
- زمان اکران «شهر سیارکی» مشخص شد
- برایان کرانستون در فیلم جدید و پربازیگر وس اندرسون بازی میکند
- تام هنکس به فیلم بعدی وس اندرسون پیوست
- تشویق ۹ دقیقهای تماشاگران کن برای «گزارش فرانسوی» وس اندرسون
- چه رویاهایی میآیند/ طالعبینی بختهای اسکار ۲۰۲۲
- نمایش فیلمهایی از جشنواره کن در جشنواره انگولم/ «خبرهایی از فرانسه»؛ فیلم افتتاحیه
- هتل بوداپست ، فیلمی که می توان آن را به دیگران توصیه کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





