سینماسینما، مرتضی رنجبران
برگزاری ۴۰ نشست در فرصت اندک برگزاری جشنواره فیلم فجر سوالات بسیاری را به ذهن متبادر می سازد که مهمترین آن چرایی برپایی این حجم از نشست ها در این مدت زمان است.
برگزاری ۴۰ نشست خبری در ۱۰ روز آن هم در دوره ای که تمرکز بیشتر رسانه ها به رونمایی از ویترین سینمای ایران است سوالات بسیاری را به ذهن می آورد که پاسخ به این پرسش ها می تواند به آسیب شناسی اینگونه برنامه های فشرده کمک کند.
۱- دلیل برگزاری ۴۰ نشست آن هم در ۱۰ روز برپایی جشنواره فیلم فجر درست زمانی که قرار است فیلم های سینمایی ایران که ویترین سال آتی گیشه و اقتصاد سینما را می سازند، دیده شوند، چیست؟ چه مقدار از توجه رسانه ها به این نشست های خبری معطوف خواهد شد؟
۲- آیا نمی شد این ۴۰ نشست در قالب یک برنامه مدون در طول یک سال با نگاه جریانسازی برگزار شود؟ آیا الزامی بود که این حجم از نشست ها که متریال آن در حجم اخبار چهره ها و حواشی جشنواره گم می شود برگزار شود؟
۳- نحوه دعوت از اساتید چه بود؟ چه شاخصی در دعوت اساتید وجود داشت؟ علمی؟ فرهنگی یا جناحی؟ برخی از این اساتید که پیشتر در کارگاه ها و نشست ها حضور یافته اند چه حرف تازه ای برای گفتن دارند؟
۴- بررسی فیلم هایی از سینمای ایران که پیشتر ده ها بار به بوته نقد کشیده شدهاند و در فضاهای مختلف به آنها پرداخته شده چرا باید در این ۴۰ نشست وجود داشته باشد؟ آیا این بخش کپی برداری از نشست های جشنواره جهانی فیلم فجر و مجموعه اقداماتی نیست که درباره برخی فیلم های ماندگار سینمای ایران همچون گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی در جشنواره جهانی انجام شد؟
۵- چرا مباحث تخصصی همچون سینما و عصر دیجیتال که البته بارها به آن پرداخته شده بناست در مدتی فشرده ارائه شود؟ جامعه هدف شما قرار است چقدر قدرت درک داشته باشد؟ آیا بسیاری از این عناوین در جشنواره جهانی فیلم فجر در قالب نشست مورد نقد و بررسی قرار نگرفته بود؟
۶- فضای پرسش و پاسخ برای مخاطبان احتمالی شما در این نشست ها چیست؟
۷- بودجه این بخش چند درصد از کل برپایی جشنواره فیلم فجر است؟ آیا بیش از ۲۰ درصد از بودجه جشنواره فیلم فجر به این رویداد اختصاص یافته؟ سهم اساتید، تبلیغات، برگزاری و… به ازای هر نشست چقدر است؟ آیا برای این رویدادها بیش از یک میلیارد هزینه شده؟
با توجه به عدم برگزاری نشست پرسش و پاسخ و گفت وگوهای یکسویه در قالب ارسال اخبار برای رسانه ها، این نگاه وجود دارد که به این پرسش ها پاسخی داده شود تا حداقل مخاطبان و اهالی سینما بتوانند بهتر و بدون شائبه درباره اهداف ۴۰ نشست که عنوان فرهنگی را یدک می کشد قضاوت کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- نمایش فیلم با پرده سبز در جشنواره فیلم فجر!
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- معرفی نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی