سینماسینما، هومن منتظری
شکو در لابه لای نخ های رنگرزی شده فرش بافی دراز کشیده و به چیزی خارج از قاب زل زده است. شاید این نما، تصویر یکی از روزمرگی های شکو باشد. یا شاید هم مربوط باشد به لحظه ای بعد از آنکه رضا را راضی میکند که برود دنبال فریدون. نگاهی مصمم و محکم و در عین حال آرام و تودار. شکو با اینکه گذشته پرچالشی داشته ولی به نظر نمی آید از آنچه که با میل خود از سر گذرانده احساس پشیمانی کند. جایی خودش به همان دختر همسایه میگوید اگر زمین هم به آسمان بیاد چیزی را که قبولش دارد باید انجام دهد. حالا هم فریدون را به عنوان همسر سابقش که اصلا نسبت فامیلی به حساب نمی آید، به خانه ای می آورد، که در آن با رضا زندگی میکند. تصمیمی بیشتر انسانی و احساسی تا از روی منطق و عرف.
به نظر می آید فیلم برای تصویر سازی قهرمانش و پیشبرد روایتش جای درستی می ایستد. شکو زنی کنشگر است که فارغ از نظر مردان دور و برش به روش خودش تصمیم میگیرد. روایت، عامدانه از دراماتیزه کردن قصه پرهیز میکند و سعی دارد در فضایی خلوت و جغرافیای بسته بیشتر به درونیات آدم هایش نزدیک شود. پرداختن بیش از این به اتفاقاتی مثل آنچه که بین شکو و فریدون و بچه ها گذشته و اصلا چرا شکو با رفیق سابق همسرش ازدواج کرده علاوه بر اینکه فیلم را به سمت ماجراهایی آشنا و قابل حدس می برد، خطر این را هم دارد که با به میان کشیدن حرف های خارج از قاب روایت، فیلم و قهرمانش همچون فیلم های زنانه مرسوم بیشتر شعار زده و غیر قابل باور از آب در آید. روایت در مسیری متفاوت با ترسیم حال امروز آدم هایش سعی در تکمیل پازل گذشته شان دارد.
در این مسیر خانه و وسایلش هم به اندازه شخصیت ها جان میگیرد. در حیاط بزرگ خانه زن و شوهر هر یک کار خود را دارند. نخهای رنگی آویزان از رخت و چند نفری که همیشه در آن میان مشغول به کارند. گویی شکو در کارش موفق است در شهر همه میشناسندش و شکایتی از بی پولی نیست. در حیاط عقبی رضا نصف و نیمه کار نجاری میکند. دستگاه هایش را کاور کشیده و کارش رونقی ندارد. از طرفی بدهی هم دارد. برای شکو بهانه می آورد که کار نئوپان قبول نمیکند. شاید به خاطر همین هاست جلوی او کم آورده و سعی میکند اگر چیزی خلاف میلش هست تحمل کند. در همان بدو ورود فریدون شکو اشاره میکند که ملحفههای تختش را تازه شسته، همان ملحفه و تشکی که دو مرد را بر سر ماجرای خرابکاریهای مردانه به هم نزدیک میکند. فریدون در تنهاییاش همیشه تاس جلوی دستش است و حاضر نیست با ریختن تاس در استکان با رضا تخته بازی کند. اینکه او به تقلب تاس میگیرد ولی باز هم به گفته خودش سابقا به شکو میباخته شاید بتواند چیزهایی را از گذشته برایمان روشن کند. و بالاخره بالکنی که میتوان از آن در باران توی کوچه را دید و سعی کرد زندگی آدم هایی را که از آن میگذرند را حدس زد. بالکنی که در آن آدم ها و قصه هایشان دور به نظر میرسند درست شبیه جایی که روایت فیلم ایستاده است همانقدر دور. یا شاید هم بالعکس همانقدر نزدیک همچون همان نمای ابتدایی که شکوه لمیده در بین نخ هاست و درک همان نگاه زل زده ای که تا به آخر در گورستان هم ادامه دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- نمایش «تَرَک عمیق» در جشنواره فیلم آسیایی بارسلون
- سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛ پروانه زرین روی شانه برگزیدگان
- با رفع توقیف پس از ۳ سال؛ «مهمانی از کارائیب» برای اکران عمومی آماده میشود
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- یک رکورد دیگر برای «تمساح خونی»؛ ۱۱.۵میلیارد فروش در ۷ روز
- «تمساح خونی» در سینماها/ رونمایی از پوستر فیلم جواد عزتی
- «تهران سیمین»؛ داستانِ تهرانی که فاطمه معتمدآریا تجربه کرده است!
- تقدیر از رضا بابک به بهانه آخرین نقشآفرینی در فیلم کوتاه «الکترون»/ سینما خیلی مریض است!
- بازگشت رضا بابک به دنیای تئاتر
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین فیلم خارجی شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما