سینماسینما، هومن منتظری
شکو در لابه لای نخ های رنگرزی شده فرش بافی دراز کشیده و به چیزی خارج از قاب زل زده است. شاید این نما، تصویر یکی از روزمرگی های شکو باشد. یا شاید هم مربوط باشد به لحظه ای بعد از آنکه رضا را راضی میکند که برود دنبال فریدون. نگاهی مصمم و محکم و در عین حال آرام و تودار. شکو با اینکه گذشته پرچالشی داشته ولی به نظر نمی آید از آنچه که با میل خود از سر گذرانده احساس پشیمانی کند. جایی خودش به همان دختر همسایه میگوید اگر زمین هم به آسمان بیاد چیزی را که قبولش دارد باید انجام دهد. حالا هم فریدون را به عنوان همسر سابقش که اصلا نسبت فامیلی به حساب نمی آید، به خانه ای می آورد، که در آن با رضا زندگی میکند. تصمیمی بیشتر انسانی و احساسی تا از روی منطق و عرف.
به نظر می آید فیلم برای تصویر سازی قهرمانش و پیشبرد روایتش جای درستی می ایستد. شکو زنی کنشگر است که فارغ از نظر مردان دور و برش به روش خودش تصمیم میگیرد. روایت، عامدانه از دراماتیزه کردن قصه پرهیز میکند و سعی دارد در فضایی خلوت و جغرافیای بسته بیشتر به درونیات آدم هایش نزدیک شود. پرداختن بیش از این به اتفاقاتی مثل آنچه که بین شکو و فریدون و بچه ها گذشته و اصلا چرا شکو با رفیق سابق همسرش ازدواج کرده علاوه بر اینکه فیلم را به سمت ماجراهایی آشنا و قابل حدس می برد، خطر این را هم دارد که با به میان کشیدن حرف های خارج از قاب روایت، فیلم و قهرمانش همچون فیلم های زنانه مرسوم بیشتر شعار زده و غیر قابل باور از آب در آید. روایت در مسیری متفاوت با ترسیم حال امروز آدم هایش سعی در تکمیل پازل گذشته شان دارد.
در این مسیر خانه و وسایلش هم به اندازه شخصیت ها جان میگیرد. در حیاط بزرگ خانه زن و شوهر هر یک کار خود را دارند. نخهای رنگی آویزان از رخت و چند نفری که همیشه در آن میان مشغول به کارند. گویی شکو در کارش موفق است در شهر همه میشناسندش و شکایتی از بی پولی نیست. در حیاط عقبی رضا نصف و نیمه کار نجاری میکند. دستگاه هایش را کاور کشیده و کارش رونقی ندارد. از طرفی بدهی هم دارد. برای شکو بهانه می آورد که کار نئوپان قبول نمیکند. شاید به خاطر همین هاست جلوی او کم آورده و سعی میکند اگر چیزی خلاف میلش هست تحمل کند. در همان بدو ورود فریدون شکو اشاره میکند که ملحفههای تختش را تازه شسته، همان ملحفه و تشکی که دو مرد را بر سر ماجرای خرابکاریهای مردانه به هم نزدیک میکند. فریدون در تنهاییاش همیشه تاس جلوی دستش است و حاضر نیست با ریختن تاس در استکان با رضا تخته بازی کند. اینکه او به تقلب تاس میگیرد ولی باز هم به گفته خودش سابقا به شکو میباخته شاید بتواند چیزهایی را از گذشته برایمان روشن کند. و بالاخره بالکنی که میتوان از آن در باران توی کوچه را دید و سعی کرد زندگی آدم هایی را که از آن میگذرند را حدس زد. بالکنی که در آن آدم ها و قصه هایشان دور به نظر میرسند درست شبیه جایی که روایت فیلم ایستاده است همانقدر دور. یا شاید هم بالعکس همانقدر نزدیک همچون همان نمای ابتدایی که شکوه لمیده در بین نخ هاست و درک همان نگاه زل زده ای که تا به آخر در گورستان هم ادامه دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حادثه ناشی از کورس شبانه دو اتومیبل در خیابانهای تهران برای سریال بهنام بهزادی
- «آقای بابک»؛ روایتی انسانی از زندگی هنرمند
- اکران «ترک عمیق» از چهارشنبه
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- نمایش «تَرَک عمیق» در جشنواره فیلم آسیایی بارسلون
- سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛ پروانه زرین روی شانه برگزیدگان
- با رفع توقیف پس از ۳ سال؛ «مهمانی از کارائیب» برای اکران عمومی آماده میشود
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





