سینماسینما، محمد تقیزاده
شکی نیست که عدم تنوع ژانر و اپیدمی گونه کمدی و فیلم های اجتماعی، یکی از مهمترین آفت های سینمای بدنه ایران در دهه اخیر محسوب می شود؛ اما لزوما خروج از این دایره وسیع از فیلم ها و تولید فیلم در ژانرهای دیگر به خودی خود فضیلت نیست.
بسیاری از طرفداران رمانتیسم عماد و طوبا، تنوع تم و موضوع فیلم و سرک کشیدن به برخی گونه های کمتر کار شده در سینمای ایران همچون فانتزی را عامل توفیق فیلم دانستند؛ حال آنکه صباغ زاده که نشان داده در دو فیلم اخیر خود علاقه زیادی به مسائل عاشقانه و همچنین خلق فضای فانتزی دارد، در فیلم جدید خود نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه دچار افتی محسوس و قابل تامل نیز شده است.
رمانتیسم عماد و طوبا در بهترین حالت، اپیزودهای جداگانه ای هستند که اکثرا از نظر زیبایی بصری چشم نوازند اما اصلا و ابدا در حد و اندازه های یک فیلم داستانگو ظاهر نمی شود و به نظر می رسد این تمهید فیلمساز برای اپیزودیک کردن فیلم، در اصل راهکاری برای فرار از داستانگویی بوده چرا که فیلم در عمل، به موقعیت ها و سکانس هایی تبدیل شده که به راحتی بسیاری از آنها قابل حذف اند بدون اینکه به ساختار کلی روایی فیلم خدشه ای وارد شود.
از سوی دیگر بیانیه های شعاری و روانشناسانه فیلم آنقدر سطحی و نپخته پرداخت شده که در بسیاری از لحظات به ضد خود بدل شده و بعید است تماشاگر عام هم با چنین کاراکترهای غیر سمپاتیکی ارتباط عمیقی برقرار کند.
حسام محمودی اما در این شلوغ بازی های فیلم دوم صباغ زاده، انتخاب جسورانه ای بوده که با اجرای او، به یکی از نقش های قابل تحمل فیلم و در میان انبوه بازی های تصنعی و شخصیت پردازی های سطحی بدل شده است.
مخلص کلام اینکه فیلمی که می توانست با فیلمنامه ای منسجم تر و با تکیه بر فضاسازی جذابش، پرفروش و نمونه ای قابل توجه در گونه کمتر دیده شده فانتزی در اکران سینماها باشد، با علاقه فیلمساز به اپیزودیک کردن و داستانک های بی ربط، نتیجه ای عکس داشته و بعید است با توجه به گروه تولید نه چندان مطرح اش در گیشه نیز موفق باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آغاز اکران آنلاین «رمانتیسم عماد و طوبا» از امشب
- هشت فیلم ایرانی به جشنواره مسکو راه یافتند
- گفتوگوی تصویری اختصاصی با مهدی صباغزاده کارگردان با سابقه سینما و تهیهکننده فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی»/ بخش دوم
- گفتوگوی تصویری اختصاصی با مهدی صباغزاده کارگردان با سابقه سینما و تهیهکننده فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی»/ بخش اول
- گرامیداشت یاد علی انصاریان در اکران «رمانتیسم عماد و طوبا»
- سه فیلم جدید طی ماههای آینده روی پرده میآیند
- احتمال اکران «رمانتیسم عماد و طوبا» در نوروز ۱۴۰۰
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
- برشهای کوتاه/ کلیپ بزرگداشت مرحوم چنگیز جلیلوند
- کرونا به نفع اختتامیه جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





