سینماسینما، محمد شریعت پناه
اکثر قریب به اتفاق تولیدات سینمای ایران به سوژههای تلخ اجتماعی اختصاص دارد. کارگردانان فیلمهای اجتماعی به شیوع معضلات، آسیبها و موضوعات ویرانگر جامعه می پردازند و گاهی نیز به نقش و عملکرد مسئولان و تصمیمگیران به عنوان مسببان بروز ناهنجاریها و نابسامانیها نیز اشاره می کنند. فیلم «بیهمه چیز» به کارگردانی محسن قرایی جزء معدود آثار سینمایی است که به جای بیان تکراری تزاید معضلات و ریشهیابی بیحاصل آسیبها، این بار با رویکردی خلاقانه و جسورانه عملکرد مردم در پیدایش بنبستها و نابسامانیها را نقد میکند و نقش مردم در اضمحلال و فروپاشی جامعهای که در ظاهر دموکراسی در آن حاکم است را به تصویر می کشد؛ مردمی که دائم رنگ عوض می کنند و هر طرف که باد بوزد به آن سمت گرایش پیدا می کنند و هویتشان دچار اضمحلال شده است. این مردم به سهولت بازیچه دست متولیان و منتخبان جاهطلب روستا میشوند و بدون اینکه به فرجام و پیامدهای حرکتی که انجام میدهند بیندیشند، بانویی را به جرمی اثبات نشده از روستا اخراج میکنند. سالها میگذرد و فقر و عقبماندگی بر مردم روستا چیره میشود و ضربالمثل «خود کرده را تدبیر نیست» مصداق پیدا میکند؛ وضعیت مردم چنان اسفبار و دشوار میشود که راهی برایشان باقی نمیماند جز ارسال نامه استعانت به همان بانویی که روزی در روستا جمع شدند و بیرحمانه اخراجش کردند!
فیلمنامه با اقتباسی هنرمندانه از نمایشنامه «ملاقات بانوی سالخورده» نوشته فریدریش دورنمات و به مدد دیالوگها و داستانکهای هوشمندانه و موجز، رفتار مردم و ریشسپیدان سالوس روستا به ویژه فرمانده پاسگاه، دهدار، پزشک، رئیس عدلیه، جوانان علاف و معلم را شیوا و گویا به تصویر میکشد. فیلمنامه با شخصیت پردازی حساب شده و ایجاد تعلیق مخاطب را تا پایان با خود همراه می سازد و ضمن روایت جذاب و گیرای داستان، مخاطب را به تامل و اندیشه وامیدارد. سکانسهای تاثیرگذار و تکاندهنده در «بیهمه چیز» کم نیست و این مهارت و اشراف کارگردان جوان را به نمایش میگذارد. بازی هادی حجازیفر، مهتاب نصیرپور، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی، لاله مرزبان چشمگیر و باورپذیر از کار درآمده. هدیه تهرانی با ایفای نقش لیلی، بسان ملکهای با وقار، محبوب و مقتدری است که با شگرد و درایتی خاص ظرف سه روز ماهیت و چهره واقعی و ریاکار مردم و سران روستا را برملا میسازد. باران کوثری در نقش نوری، زن روستایی سادهدل یکی از متفاوتترین بازیهایش را به نمایش گذاشته و از نقشهای کلیشهای چندسال اخیر فاصله گرفته است. موسیقی دلنشین و طراحی لباس، گریم و جلوه های ویژه میدانی و بصری فیلم به زیبایی توانسته زندگی مردم در دهه را بیست بازسازی کند و ارتباط مخاطب با فیلم را دوچندان سازد.
ماجرای فیلم با سرنوشت حیرتآور امیرخان (پرویز پرستویی) رئیس خانه انصاف و ورود قطار به تونل تاریک و سیاه به پایان میرسد. فیلم «بیهمه چیز» با تشریح موقعیت مشمئزکننده مردم روستایی که در گذشته روزگار پرافتخاری داشتند و افشای چهره مقامات متزور آن این پیام را تداعی میکند، مادامی که مردم در اندیشه و باورهایشان بازنگری و تغییری بنیادین ایجاد نکنند و انتخابهایشان سنجیده و معقول نباشد حرکت مردم در مسیری دایرهوار تداوم دارد، شرایط زیستی مردم دگرگون نمی شود و اصل «همین آش است همین کاسه» بر سرنوشت همگان حاکم خواهد بود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ ۲ داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اکران فیلمی با بازی باران کوثری
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- جهانگیر کوثری: باران کوثری هم ممنوع از تصویر است هم ممنوع از خروج هم ممنوع از پوستر
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «شیر شاه» با صدای باران کوثری
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
- اکران «شهر خاموش» در سینماهای فرانسه
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛