سینماسینما، گلاره محمدی
جشنواره فجر که در سالهای اخیر با سرعت فزایندهای از روزهای اوج خود فاصله گرفته و مراحل رسیدن به نزولیترین جایگاه سالیان اخیرش را تجربه میکند، از چهل و سومین ویترین خود رونمایی کرد.
طرحی از ابراهیم حقیقی برپایه عکسی که عزیز ساعتی از چهره رقیه چهره آزاد در فیلم «مادر» ثبت کرده است.
عناصر چهره که با بهره گیری نادرست از ابزار هوش مصنوعی دستکاری شده با چشم غیرمسلح و توسط آماتورترین بینندگان هم قابل تشخیص است و پوستری که به سختی میتوان آن را با استانداردهای ابتدایی یک اثر گرافیکی تطبیق داد، چندین «چرا»ی بیپاسخ را برای مخاطبانش مطرح میکند.
چرا برای برگزاری یک رویداد سینمایی با عمر و قدمتی چهل و سه ساله سادهترین اصول طراحی در نظر گرفته نمیشود؟
اگر بنا به استفاده از چهره یک شخصیت ماندگار سینمایی است چرا رقیه چهره آزاد؟ نه اینکه او ماندگار نباشد، اما باید پرسید که شخصیت ماندگار «مادر» قرار است چه ویژگی منحصر به فردی را به بیننده یادآوری کند؟ حضور مادر بعنوان عمود خیمه خانوادهای با شخصیتهای گوناگون؟ پذیرش تفاوتها و در کنار هم ماندن و ساختن؟ مرگ؟ سنت و مزایای آن؟
در همین فیلم چهره مسحورکننده فریماه فرجامی قابلیت بیشتری برای پرداخت و طراحی ندارد؟ هر دوی این عزیزان هم که چهره در نقاب خاک کشیدهاند و از بد و خوب نتیجه نه میتوانند شکوه کنند و نه قدردان مسئولان جشنواره باشند!
چرا از رنگ در پوستر آنقدر محافظهکارانه استفاده شده و روحی در اثر ندمیده است؟
و چراهای دیگری که در این یادداشت کوتاه مجال پرداختن به آنها نیست.
سابقه نشان داده است که دستاندرکاران خواسته اند طیفهای متفاوت را با نتیجه کارشان راضی نگه دارند؛ در پوستر از چهره زن استفاده شده، حجاب دارد اما بخشی از موهایش پیداست، انگشتر فیروزه دارد، طرحهای اسلیمی در پس زمینه در همراهی با خط نستعلیق، ملی بودن را به بیننده القا میکند و …
یادآوری این نکته ضروریست که صِرفِ استفاده از عناصر سنتی، نه تنها هیچ طرح تجسمی را تبدیل به اثری ملّی و بومی نمیکند، بلکه میتواند کیفیت آن را با تغییرات جدی مواجه سازد.
نتیجهای که در این پوستر شاهدش هستیم، به گمانم، حاصل جمع موارد فوق و عدم تسلط طراح به ابزار نسبتا تازه وارد هوش مصنوعی است که باعث شده کیفیت متوسط اثر به شدت افت داشته باشه و شاهد یکی از ضعیفترین پوسترها برای جشنواره فیلم فجر باشیم.
در پایان باید این را هم اضافه کنم که من و دوستان دیگری که در سالهای اخیر از این جشنواره دولتی فاصله گرفتهایم و فقط شاهد نزول تدریجی آنیم همچنان دلبسته سینمای ایرانیم و امیدوار به دیدن دوباره روزهای اوجش.
پس ساده نیست ببینم و احساس کنم پوستر برای اسیران خاک طراحی شده تا معدود دوستداران جشنوارهای سینمایی که از آن جز سایه محوی باقی نمانده است.
*بخشی از ترانه سنگ صبور محسن چاوشی

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تصویر منوچهر شاهسواری و بهرام دهقانی، ۲۹ سال پیش
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- درباره آخرین ساخته پدرو آلمودوار/ رنگ در سایهسار مرگ
- تغییرات نادرست توسط گروهی دیگر انجام شده/ واکنش ابراهیم حقیقی به انتقادات درباره پوستر جشنواره فیلم فجر
- پوستر جشنواره اصلاح میشود/ عقبنشینی قابل تقدیر جشنواره فیلم فجر
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- در موزه سینمای ایران مطرح شد: سینمای دانش بنیان نیاز جدی امروز کشور است
- واکنش اتحادیه تهیهکنندگان سینما به اظهارات تهیهکننده خالتور
- از سوی معاون اول رئیس جمهور؛ اعضای شورای سینما منصوب شدند
- خانه سینما از همیشه ضعیفتر شده است
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- دیدار با «فرحان» و «شمعون» فیلم «بازمانده» پس از ۱۶ سال/ ادای دین به سیفالله داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
آخرین ها
- روایت منوچهر محمدی از یک اتاق عجیب ۱۶ متری در وزارت ارشاد که برای سینماگران پرونده سازی می کرد
- سر فیلم بازمانده می گفتند چرا ارتش اسرائیل حجاب ندارد؟
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- «حافظه»؛ جایی در میان دیوارها
- تنها ۴ روز مانده به مراسم اسکار؛ مرگ بازیگر برنده اسکار و همسرش در خانه!
- کامکارها ۱۲ اسفند روی صحنه میروند
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد
- بزرگداشت ۲ مستندساز در اختتامیه سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- تهمینه میلانی : مردم ایران مطالبه گر شده اند
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- برگزاری نخستین کنفرانس بینالمللی هوش مصنوعی با حمایت همراه اول
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- داستان اینفلوئنسری به نام فریبا/ گفت و گو با جواد صفوی، نویسنده فیلمنامه سریال «فریبا»
- سرمایهگذار فیلمِ حمید نعمتالله: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ قضاوت آن را به مردم بسپارید
- در غیاب فیلمهای پرفروش و رویدادهای ورزشی؛ کاهش فروش سینماهای آلمان در برابر تثبیت فروش در اروپای سال ۲۰۲۴
- رونمایی از برند و معرفی هویت بصری جدید همراه اول
- واکنش تینا پاکروان به توقیف «تاسیان»
- اهدای جوایز سالانه انجمن بازیگران آمریکا؛ «ملاقات محرمانه» جایزه بهترین تیم بازیگری را گرفت
- نشست خبری با اهالی رسانه همزمان با گشایش بیستویکمین نمایشگاه تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر
- «چیزهای کوچک اینچنینی»؛ زیر سایه ترس
- افزایش نرخ بلیت سینما یا افزایش کیفیت فیلم ها
- همراه اول در مسیر هوشمندسازی صنایع
- خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرد؛ سریال «تاسیان» توقیف شد
- با پیشتازی «آنورا» در جوایز؛ برندگان جوایز اسپریت معرفی شدند
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران