سینماسینما، گلاره محمدی
جشنواره فجر که در سالهای اخیر با سرعت فزایندهای از روزهای اوج خود فاصله گرفته و مراحل رسیدن به نزولیترین جایگاه سالیان اخیرش را تجربه میکند، از چهل و سومین ویترین خود رونمایی کرد.
طرحی از ابراهیم حقیقی برپایه عکسی که عزیز ساعتی از چهره رقیه چهره آزاد در فیلم «مادر» ثبت کرده است.
عناصر چهره که با بهره گیری نادرست از ابزار هوش مصنوعی دستکاری شده با چشم غیرمسلح و توسط آماتورترین بینندگان هم قابل تشخیص است و پوستری که به سختی میتوان آن را با استانداردهای ابتدایی یک اثر گرافیکی تطبیق داد، چندین «چرا»ی بیپاسخ را برای مخاطبانش مطرح میکند.
چرا برای برگزاری یک رویداد سینمایی با عمر و قدمتی چهل و سه ساله سادهترین اصول طراحی در نظر گرفته نمیشود؟
اگر بنا به استفاده از چهره یک شخصیت ماندگار سینمایی است چرا رقیه چهره آزاد؟ نه اینکه او ماندگار نباشد، اما باید پرسید که شخصیت ماندگار «مادر» قرار است چه ویژگی منحصر به فردی را به بیننده یادآوری کند؟ حضور مادر بعنوان عمود خیمه خانوادهای با شخصیتهای گوناگون؟ پذیرش تفاوتها و در کنار هم ماندن و ساختن؟ مرگ؟ سنت و مزایای آن؟
در همین فیلم چهره مسحورکننده فریماه فرجامی قابلیت بیشتری برای پرداخت و طراحی ندارد؟ هر دوی این عزیزان هم که چهره در نقاب خاک کشیدهاند و از بد و خوب نتیجه نه میتوانند شکوه کنند و نه قدردان مسئولان جشنواره باشند!
چرا از رنگ در پوستر آنقدر محافظهکارانه استفاده شده و روحی در اثر ندمیده است؟
و چراهای دیگری که در این یادداشت کوتاه مجال پرداختن به آنها نیست.

سابقه نشان داده است که دستاندرکاران خواسته اند طیفهای متفاوت را با نتیجه کارشان راضی نگه دارند؛ در پوستر از چهره زن استفاده شده، حجاب دارد اما بخشی از موهایش پیداست، انگشتر فیروزه دارد، طرحهای اسلیمی در پس زمینه در همراهی با خط نستعلیق، ملی بودن را به بیننده القا میکند و …
یادآوری این نکته ضروریست که صِرفِ استفاده از عناصر سنتی، نه تنها هیچ طرح تجسمی را تبدیل به اثری ملّی و بومی نمیکند، بلکه میتواند کیفیت آن را با تغییرات جدی مواجه سازد.
نتیجهای که در این پوستر شاهدش هستیم، به گمانم، حاصل جمع موارد فوق و عدم تسلط طراح به ابزار نسبتا تازه وارد هوش مصنوعی است که باعث شده کیفیت متوسط اثر به شدت افت داشته باشه و شاهد یکی از ضعیفترین پوسترها برای جشنواره فیلم فجر باشیم.
در پایان باید این را هم اضافه کنم که من و دوستان دیگری که در سالهای اخیر از این جشنواره دولتی فاصله گرفتهایم و فقط شاهد نزول تدریجی آنیم همچنان دلبسته سینمای ایرانیم و امیدوار به دیدن دوباره روزهای اوجش.
پس ساده نیست ببینم و احساس کنم پوستر برای اسیران خاک طراحی شده تا معدود دوستداران جشنوارهای سینمایی که از آن جز سایه محوی باقی نمانده است.
*بخشی از ترانه سنگ صبور محسن چاوشی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاسیان میشود بیتو
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- تصویر منوچهر شاهسواری و بهرام دهقانی، ۲۹ سال پیش
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- درباره آخرین ساخته پدرو آلمودوار/ رنگ در سایهسار مرگ
- تغییرات نادرست توسط گروهی دیگر انجام شده/ واکنش ابراهیم حقیقی به انتقادات درباره پوستر جشنواره فیلم فجر
- پوستر جشنواره اصلاح میشود/ عقبنشینی قابل تقدیر جشنواره فیلم فجر
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- در موزه سینمای ایران مطرح شد: سینمای دانش بنیان نیاز جدی امروز کشور است
- واکنش اتحادیه تهیهکنندگان سینما به اظهارات تهیهکننده خالتور
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





