سینماسینما، افشین اشراقی:
در اوایل فیلم صحنهای هست که در آن مارلو (شارلیز ترون) دوست قدیمیاش را در کافه میبیند و با او گفتوگو میکند. به گمان نگارنده این صحنه چکیدهی تمامعیاریست از کل فیلم. که حتی میشود آن را مستقل از کل دید و لذت برد، همچون یک فیلمِ کوتاهِ خوب.
صحنهی کافه همانند هر صحنهی خوبِ دیگری – دستکم در سینمای داستانگو – آغاز و میانه و پایان دارد و زیرمتن هم. صحنه با اینسرتی از شیرینیهای جورواجور آغاز میشود. مارلو پشت ویترین ایستاده و در کشاکشِ انتخاب است. هنگام سفارش، یکی از مشتریها (زنی پابهسنگذاشته) جلو میآید و به او تذکر میدهد که نوشیدنِ قهوه برای باردارها خوب نیست. اما مارلو تصمیم میگیرد که خودش را از لذتِ خوردن محروم نکند. در مقابل، زن نگاهی شماتتبار به او میکند و سرش را به نشانهی تأسف تکان میدهد.
میتوان گفت که زنِ پابهسنگذاشته در اینجا نمایندهی قشریست که با مسائلِ جزئی خیلی جدی و نرمشناپذیر برخورد میکنند. قشری که اغلب، رفتارها و انتخابهای افراد را در بسترِ نقشهای اجتماعیشان تجزیهوتحلیل میکنند. پیرزن انتظار دارد که مارلویِ باردار خودش را از کوچکترین لذتها محروم کند. حتی اگر آن لذت، نوشیدنِ یک فنجان قهوهی بیکافئین و خوردن یک تکه شیرینی باشد.
در ادامه مارلو را در نمای لانگ، تنها پشت میز میبینیم. که انگار تمایل چندانی به خوردن ندارد. کمی بعد کسی او را صدا میزند و برمیگردد. دوست قدیمیاش او را خیلی اتفاقی دیده و به سمتاش آمده است. با آمدنِ او ماجرا وارد بخش میانی میشود. قرارگرفتنِ آن دو مقابلِ هم، وضعیتِ کنونیِ زندگیِ مارلو را برایمان روشن میسازد. در ابتدای گفتوگو، وای (Vy) با کمی تعجب به شکمِ مارلو نگاهی میاندازد و مارلو در پاسخ به «چهکار میکنی؟»، میگوید: «دو تا بچه دارم، هیچی عوض نشده.» این دیالوگ در زیرمتن اشاره به زندگیِ پرمسئولیت و – در ساحتِ فردی – کمتحرکِ او دارد.
تضاد اینجاست: مارلو نشسته است و وای ایستاده. هر دو کولهباری دارند: یکی بر دوش و دیگری در شکم. کولهپشتیِ وای نشان میدهد که او یکجانشین نیست. در مقابل، شکمِ برآمدهی مارلو او را ناچار کرده که ایستایی و سکون را برگزیند. وای راستقامت است و اندامی متناسب دارد و برخلافاش، مارلو شکمی برآمده و اندامی افتاده.
گپوگفتِ کوتاهشان تمام میشود و وای میرود. بعد از رفتنِ او، اندازهی نما همانی میشود که پیش از گفتوگو دیدیم و فیلم ترغیبمان میکند که آن دو نما را با هم مقایسه کنیم. موقعیتِ مارلو، دیگر آنی نیست که در اولین نمای لانگ شاهدش بودیم. مارلو حالا کمی مایل نشسته و به فکر فرو رفته است؛ او به وضعیت خودش آگاه(تر) شده است.
مارلو با شنیدن صدای موتور از فکر بیرون میآید و برمیگردد و با چشمانی بیشوکم پریشان، دور شدنِ وای را دنبال میکند. در این نمایِ پایانی، مارلو را از بیرون و پشت پنجرهی کافه و در قابی مغشوش میبینیم. از پسِ شیشهای پُررِفله، که بازتابیست از آشفتگیِ درونیاش.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برنده اسکار بازیگر فیلم نولان شد
- در فیلم «مدرسه خیر و شر»؛ کیت بلانشت راوی دنیای پریان میشود/ همکاری با نتفلیکس
- گفتوگو با شارلیز ترون و جینا پرینس-بایدوود درباره «نگهبانان قدیمی» / فناناپذیرانی خسته از دنیا
- برشهای کوتاه خاطرهای که شارلیز ترون در مراسم گلدن گلوب ۲۰۲۰ تعریف کرد
- «مکس دیوانه: جاده خشم» برترین فیلم قرن استرالیا شد
- رسوایی فاکس نیوز فیلم میشود/ شارلیز ترون در نقش مگان کلی
- احتمال مهاجرت شارلیز ترون از آمریکا برای راحتی فرزندانش
- انتقاد شارلیز ترون از مسلح کردن معلمان در آمریکا
- تجلیل از شارلیز ترون در جشنواره فیلم سانفرانسیسکو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟