سینماسینما، افشین اشراقی:
در اوایل فیلم صحنهای هست که در آن مارلو (شارلیز ترون) دوست قدیمیاش را در کافه میبیند و با او گفتوگو میکند. به گمان نگارنده این صحنه چکیدهی تمامعیاریست از کل فیلم. که حتی میشود آن را مستقل از کل دید و لذت برد، همچون یک فیلمِ کوتاهِ خوب.
صحنهی کافه همانند هر صحنهی خوبِ دیگری – دستکم در سینمای داستانگو – آغاز و میانه و پایان دارد و زیرمتن هم. صحنه با اینسرتی از شیرینیهای جورواجور آغاز میشود. مارلو پشت ویترین ایستاده و در کشاکشِ انتخاب است. هنگام سفارش، یکی از مشتریها (زنی پابهسنگذاشته) جلو میآید و به او تذکر میدهد که نوشیدنِ قهوه برای باردارها خوب نیست. اما مارلو تصمیم میگیرد که خودش را از لذتِ خوردن محروم نکند. در مقابل، زن نگاهی شماتتبار به او میکند و سرش را به نشانهی تأسف تکان میدهد.
میتوان گفت که زنِ پابهسنگذاشته در اینجا نمایندهی قشریست که با مسائلِ جزئی خیلی جدی و نرمشناپذیر برخورد میکنند. قشری که اغلب، رفتارها و انتخابهای افراد را در بسترِ نقشهای اجتماعیشان تجزیهوتحلیل میکنند. پیرزن انتظار دارد که مارلویِ باردار خودش را از کوچکترین لذتها محروم کند. حتی اگر آن لذت، نوشیدنِ یک فنجان قهوهی بیکافئین و خوردن یک تکه شیرینی باشد.
در ادامه مارلو را در نمای لانگ، تنها پشت میز میبینیم. که انگار تمایل چندانی به خوردن ندارد. کمی بعد کسی او را صدا میزند و برمیگردد. دوست قدیمیاش او را خیلی اتفاقی دیده و به سمتاش آمده است. با آمدنِ او ماجرا وارد بخش میانی میشود. قرارگرفتنِ آن دو مقابلِ هم، وضعیتِ کنونیِ زندگیِ مارلو را برایمان روشن میسازد. در ابتدای گفتوگو، وای (Vy) با کمی تعجب به شکمِ مارلو نگاهی میاندازد و مارلو در پاسخ به «چهکار میکنی؟»، میگوید: «دو تا بچه دارم، هیچی عوض نشده.» این دیالوگ در زیرمتن اشاره به زندگیِ پرمسئولیت و – در ساحتِ فردی – کمتحرکِ او دارد.
تضاد اینجاست: مارلو نشسته است و وای ایستاده. هر دو کولهباری دارند: یکی بر دوش و دیگری در شکم. کولهپشتیِ وای نشان میدهد که او یکجانشین نیست. در مقابل، شکمِ برآمدهی مارلو او را ناچار کرده که ایستایی و سکون را برگزیند. وای راستقامت است و اندامی متناسب دارد و برخلافاش، مارلو شکمی برآمده و اندامی افتاده.
گپوگفتِ کوتاهشان تمام میشود و وای میرود. بعد از رفتنِ او، اندازهی نما همانی میشود که پیش از گفتوگو دیدیم و فیلم ترغیبمان میکند که آن دو نما را با هم مقایسه کنیم. موقعیتِ مارلو، دیگر آنی نیست که در اولین نمای لانگ شاهدش بودیم. مارلو حالا کمی مایل نشسته و به فکر فرو رفته است؛ او به وضعیت خودش آگاه(تر) شده است.
مارلو با شنیدن صدای موتور از فکر بیرون میآید و برمیگردد و با چشمانی بیشوکم پریشان، دور شدنِ وای را دنبال میکند. در این نمایِ پایانی، مارلو را از بیرون و پشت پنجرهی کافه و در قابی مغشوش میبینیم. از پسِ شیشهای پُررِفله، که بازتابیست از آشفتگیِ درونیاش.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در فیلم «مدرسه خیر و شر»؛ کیت بلانشت راوی دنیای پریان میشود/ همکاری با نتفلیکس
- گفتوگو با شارلیز ترون و جینا پرینس-بایدوود درباره «نگهبانان قدیمی» / فناناپذیرانی خسته از دنیا
- برشهای کوتاه خاطرهای که شارلیز ترون در مراسم گلدن گلوب ۲۰۲۰ تعریف کرد
- «مکس دیوانه: جاده خشم» برترین فیلم قرن استرالیا شد
- رسوایی فاکس نیوز فیلم میشود/ شارلیز ترون در نقش مگان کلی
- احتمال مهاجرت شارلیز ترون از آمریکا برای راحتی فرزندانش
- انتقاد شارلیز ترون از مسلح کردن معلمان در آمریکا
- تجلیل از شارلیز ترون در جشنواره فیلم سانفرانسیسکو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
آخرین ها
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- آغاز بهکار چهارمین کنفرانس ملی انجمن علمی پارکهای فناوری و سازمانهای نوآوری ایران با حمایت همراه اول
- برگزاری نشستهای همراه اول در حاشیه نمایشگاه کیشاینوکس ۱۴۰۳
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- کارگاه انتقال تجربه ابوالفضل جلیلی در موزه سینما/ رونمایی یک مستند در مشهد
- با ۶ ماه تاخیر؛ فیلم زندگینامه «مایکل جکسون» اکتبر ۲۰۲۵ اکران میشود
- برای دومین سال متوالی؛ تجلیل از کولمن دومینگو در جشنواره پالم اسپرینگز
- «اینجا»؛ سفری خلاقانه در زمان و مکان
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند