سینماسینما، محرم براتی
آیا اکران آنلاین فیلمها در بستر اینترنت میتواند نقش دستگاه کمکتنفسی را برای سینمای کرونازده ایفا کند؟ این سوالی است که بیشتر اهالی سینما در چند روز اخیر و با تصمیم سازمان اوج برای اکران پیش از موعد فیلم سینمایی خروج از طریق شبکه اینترنت میپرسند؟
اگر قرار بر این است که خروج راه ورود دیگر فیلمها به سینمای آنلاین را در این بلا روزگار کرونایی باز کند لازم است همه احتمالات ممکن سنجیده شود تا ضمن مراقبت از حق و حقوق صاحبان فیلمها؛ از فرصتسوزی به دلیل شکست احتمالی در جذب مخاطب پیشگیری شود. پس قبل از ورودِ خروج به فضای وب و آغاز به کار سینمای آنلاین باید به چند نکته توجه داشت!
اول: آیا امکان این نبود که با الگوبرداری از مدل مرسوم در سینمای جهان مبنی بر خرید امتیاز فیلم توسط شرکتهای ارائه کننده فیلم در فضای وب در رقابت برای جذب مشترک و آبونمان ماهیانه؛ حق امتیاز پخش فیلم را خریداری کنند؟ به عنوان نمونه موسسه فیلمیو؛ نماوا یا هر کدام از دیگر ارائه دهندگان خدمات سینمایی در بستر اینترنت یا کنسرسیومی از آنها با پیشبینی اینکه وجود فیلمی مانند خروج در بسته پیشنهادی تا چه اندازه به شمار مشترکین اضافه خواهد کرد یا باعث رضایت مشترکین قبلی میشود مبلغی را برای خریداری حق امتیاز اکران آنلاین فیلم پیشنهاد دهند. اینگونه سرمایهگذاران برای حضور فیلم در سینمای آنلاین نه تنها ریسکی را متحمل نمیشدند بلکه در صورت چشمگیر بودن مبالغ منجر به رقابت در میان آنها برای اکران آنلاین میشد.
دوم: به فرض نبود تقاضا برای خرید امتیاز در میان این موسسات یا عدم تمایل موسسه اوج به واگذاری امتیاز برای پخش فیلم در فضای وب؛ آیا نمیشد به دلیل ماهیت در حال شکلگیری سینمای آنلاین به جای مهلت ۲۴ ساعته به خریدار بلیت برای تماشای فیلم؛ در صورت امکان از نظر فنی؛ اقدام به تعریف سانسهای روزانه سینمای آنلاین کنند. مانند یک سالن سینمایی در چهار سانس در ساعتهای مشخص طبق جدول اعلام شده فیلم به صورت آنلاین پخش میشد. خریدار با دراختیار داشتن کد میتوانست در یک بازه زمانی ده روزه برای تماشای فیلم به صورت فردی یا همراه با خانواده در یکی از سانسها به صورت آنلاین برنامهریزی کنند.
سوم: با توجه به کمین کلاهبرداریهای اینترنتی که با ترفندهای مختلف حساب بانکی مردم را خالی میکنند؛ آیا راههای مقابله در برابر نفوذ جیببرهای اینترنتی پیشبینی شده است که از فردا روز هر سایت و بلاگی اقدام به تبلیغ برای فروش بلیت نکند؟ در این مورد همانند روشهای مقابله با کپیکاری غیرقانونی فیلم باید از جدیت لازم برخوردار بود و در تبلیغات مرجع یا مراجع فروش نسخه اینترنتی فیلم را معرفی کرد.
تا اینجا باید شجاعت دستاندرکاران فیلم خروج را برای اخذ تصمیمی به این دشواری ستود و به این درایت برای آغاز راهی ناگزیر دستمریزاد گفت. این تقدیر اما باعث نمیشود نقد رفتاری آنها در عدم تبلیغات کافی را نادیده گرفت. انتظار میرفت که هرآنچه طرح و ایده برای اکران سینمایی این فیلم پیشبینی کرده بودند با تغییر محتوایی مناسب برای اکران آنلاین هم اجرا کنند. برگزاری مراسم رونمایی فیلم از طریق ویدئوکنفرانس با حضور بازیگران و عوامل فیلم از جمله این ترفندهای تبلیغاتی است که میشد در حین آن روش خرید بلیت و راهنمای تماشای فیلم در سینمای آنلاین را هم به مخاطبان آموزش داد.
دیگر اینکه لازم است در اعلام آمار فروش فیلم با شفافیت بالا و حساسیت زیادی برخورد شود چرا که تهیهکننده و سرمایهگذاران فیلمهای دیگر برای اخذ تصمیم نهایی اکران فیلمشان در سینمای آنلاین به آمار فروش و درآمد حاصل از خروج چشم دوختهاند تا به این عرصه ورود کنند. از این رو تهیه و اعلام آمار تفکیکی از استقبال مردمی یا فروش بلیت سازمانی و ارگانی کمک شایانی به آنها در اتخاذ تصمیم بهینه خواهد داشت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- اکران آنلاین «بچه زرنگ» از ۵ فروردین
- «آغوش باز» آنلاین اکران میشود
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- «تمساح خونی» و «آبی روشن» آنلاین اکران میشوند
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- «جوجه تیغی» آنلاین اکران میشود
- ۴۰ هزار نفر مخاطب اکران آنلاین نوروزی مستندها/ «دبستان پارسی» اول شد
- آغاز اکران آنلاین «رمانتیسم عماد و طوبا» از امشب
- اکران آنلاین «ویلای ساحلی» و ۲ فیلم دیگر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید