سیدعبدالجواد موسوی
نمی دانم ماجرا را به پای یک کج سلیقگی بنویسم یا غرض ورزی. هرچه هست نتیجه کار مضحکه ایست که هر آدم نیمچه فهمیده ای را حتی، متاسف می سازد. دفع افسد به فاسد را حتما شنیده اید.
یک قاعده فقهی است. فارسی و ساده ترش می شود بین بد و بدتر، بد را انتخاب کردن. برای ما ایرانی ها این وضعیت، وضعیت آشنایی است. کم پیش نیامده در این سال ها که ما مجبور شده ایم برای برون شد از یک وضعیت خیلی ناجور به یک وضعیت کم تر ناجور پناه ببریم. به هرحال شرطِ عقل هم همین است و ما در این سال ها به اندازه کافی عاقل شده ایم. اما گاهی اوقات این معادله برعکس می شود. یعنی نوابغی پیدا می شوند که به جای دفع افسد به فاسد دفع فاسد به افسد می کنند. آخرین نمونه اش گفت و گوی آقای سعید کنگرانی است درباره وضعیتِ فساد در سینمای پیش از انقلاب. گفت و گوکنندگان و رسانه های همسویشان چندان از این گفت و گو شادمان شده اند که با شادی زایدالوصفی هیاهو به راه انداخته اند که بیایید و ببینید فوق ستاره سینمای پیش از انقلاب درباره فساد رژیم منحوس پهلوی چه می گوید. چند سال پیش هم عده ای خاطرات یک هنرپیشه دست چندم به نام پروین غفاری را عَلَم کرده بودند تا ثابت کنند دم و دستگاه پهلوی چه اندازه فاسد بوده. طبق معمول سرکنگبین صفرا فزود و روغن بادام چندان خشکی آورد که مبلغان خاطرات پروین غفاری از تجدید چاپ کتاب صرف نظر کردند. اما از آن جایی که این جماعت به گزیده شدن چندباره از یک سوراخ عادت دارند این بار در اقدامی مشابه رفته اند سراغ سعیدکنگرانی. هنرپیشه ای که همه شهرت و آوازه اش را مدیون فیلمی است به نام درامتداد شب. من دشمنی بعضی از این دوستان را با بعضی از جریانات تا حدودی می فهمم. از دشمن هم خیلی نمی توان توقع استدلال و انصاف و این حرف ها را داشت. اما آدمیزاد هرچه قدر هم مغرض باشد اگر در کنار بغض و غرض کمی هم خرد داشته باشد برای اثبات ابتذال شاملو، هنرپیشه در امتداد شب را حجت نمی گیرد. و یا برای فاسد بودن مسعود کیمیایی نوخاسته ای را که درمیانِ رنود حسنِ شهرت داشت گواه نمی گیرد. آن هم با حرف هایی که هیچ سند و مدرکی ندارد. مثل این که سرِ فیلم رضا موتوری دختری پانزده شانزده ساله را آوردند و در ازای مبلغ مختصری از پدرش امضا گرفتند که دخترش باکره نیست و قرار شد این دختر را به ستاره تبدیل کنند. آن ها که فیلم را دیده اند می دادند در این فیلم اصلا چنین دختری با مشخصاتی که آقای کنگرانی می گوید وجود ندارد. شاید از منظر کسانی که چنین مصاحبه ای را تدارک دیده اند همه کسانی که در سینمای قبل از انقلاب فعالیت داشتند کافرحربی اند و بازی با آبرو و حیثیت آن ها هیچ ممنوعیت شرعی و اخلاقی و عرفی ندارد اما بالاخره بی آبرو کردن دیگران هم باید حساب و کتابی داشته باشد یا نه؟ همین طور الله بختکی و کیلویی که نمی توان دیگران را متهم کرد. ذره ای درک و شعور هم باید برای مخاطب قائل شد. مگر آقای سعید کنگرانی از اولیا الهی است که هرچه بگوید سخنش حجت و سند باشد. ایشان نهایتا یک هنرپیشه خوش چهره است و اگرچه فرمود: جمال چهره تو حجت موجه ماست اما باور بفرمایید جمال چهره در چنین مواردی به تنهایی کافی نیست. سینمای قبل از انقلاب خود معرف خود است و نیازی به این استدلال های سست و بی پایه برای اثبات ابتذال آن نیست. هیچ کس هم مدعی پاکی و طهارت سینمای قبل از انقلاب نیست اما اگر حقیقتا به فکر سلامت و درستی یک جامعه هستیم فکری به حال امروز خود کنیم که از دل شعارهای انقلابی و اخلاقی و دعوی های بزرگ فجایع هولناک سر بر نیاورند. فرمود:
تو غره بدان مشو که من می نخورم
صدکار کنی که می غلام است آن را
خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





