سینماسینما، علی پاکزاد
«ملک الموت» جناب بونوئل را که دیده باشی و «برخورد نزدیک از نوع سوم» اسپیلبرگ را هم همینطور، تازه می توانی آماده شوی برای دیدن «روزی روزگاری آبادان». تا نگویی که خیلی آوانگارد است. فیلم شانه می زند به «مسافران » کارگردان دور از وطن ، جناب«بیضایی »و همه اینها باعث می شود که بفهمی آذرنگ سینما را به خوبی تئاتر می شناسد.
شاید برای همین هم هست که گفت و گو ها و تیپ سازی هایش خوب از کار در می آیند. این کار اول کارگردان با خشتهایی درست بنا شده است.
فیلم نقبی است به جامعه شناسی طبقه متوسط. فیلم تونلی است کنده شده در میان جنگهای تحمیل شده به منطقه، فیلم دالانی است در زندگی زناشویی و روابط بچه ها و پدران و مادران. فیلم سیاهچاله ای است در حصر خانگی و قرنطینه و انزوا.
جالب اینکه از شعار خبری نیست. هر چه هست لایه برداری است. فیلم در سطح نمی ماند. عین چاه نفتی است که به نفت رسیده است. با آنکه رابطه خانوادهای با جامعه قطع می شود، اما مظاهر آن جامعه مضمحل، همچنان در خانه هست. همانطور که در بیرون؛ پدران افیونی و ناامید و سنکوب کرده، پسران رادیکال و جنگ طلب، دختران هوشیار و به روز شده و اهل تعامل و کودکانی که از این میان سومی را انتخاب می کنند. و مادر که البته باید به فکر جدایی باشد.
حواشی های همه اینها هم دیدنی است و مبتنی بر آنچه در جامعه وجود دارد. پسران عاشق بی پول، دختران دل در گرو محبوب بسته و پنهانکار و…
اما خیلی در ابعاد جدیتر باید گفت امان از دست این موشکهای اشتباهی. اشتباه که باشد فرقی ندارد که درست هم بوده باشد! حاصلش مرگ است. روایتگری کارگردان برای ما هم از مرگ است. از انجماد دیدن لحظه مرگ و بسته شدن همه درها. حذف ارتباطات و آرزوها و آمال. اگر در لحظه، عزرائیل را دیده باشی، دوست داری که همگان را دوست بداری. دوست داری که اگر رهایی هم یافته ای و یکی از اعضای خانواده در چنگالش اسیر است، همه با هم اسیر باشید. همه با هم بمیرید. همه با هم باشید.
کارگردان خانواده ایرانی را خوب می شناسد. جنوب و آبادان را خوب می شناسد و از همه مهمتر اینکه بلد است فیلم ضد جنگ هم بسازد. بلد است که طنز اجتماعی را خوب در دل کار جا دهد. بلد است که حتی بازیگران نابلد و کم سن و سال را خوب به درخشش وادارد.
معتمد آریا مثل همیشه رو به جلوست و محسن تنابنده از زیر سیطره نقش های تلویزیونی سابقش بیرون خزیده و دارد خود دیگری را از خودش آفتابی می کند.
فیلمبرداری و تدوین هم در خدمت بهبود فیلم هستند تا بتوانند کمک کنند که «روزی روزگاری آبادان »تبدیل به بهترین فیلم جشنواره شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- روزهای داغ تابستان با چهرههای کمی غیرتکراری سینما
- فیلمهای مدیری، سهیلی و داودنژاد در راه اکران/ ثبت دوباره قرارداد فیلم حمیدرضا آذرنگ
- اکران «روزی روزگاری آبادان» به تعویق افتاد
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- پروانه نمایش «روزی روزگاری آبادان» صادر شد
- الهام حمیدی به «خائن کشی» پیوست + عکس
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
- برشهای کوتاه/ کلیپ بزرگداشت مرحوم چنگیز جلیلوند
- کرونا به نفع اختتامیه جشنواره فیلم فجر
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
آخرین ها
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید