سینماسینما، علی پاکزاد
«ملک الموت» جناب بونوئل را که دیده باشی و «برخورد نزدیک از نوع سوم» اسپیلبرگ را هم همینطور، تازه می توانی آماده شوی برای دیدن «روزی روزگاری آبادان». تا نگویی که خیلی آوانگارد است. فیلم شانه می زند به «مسافران » کارگردان دور از وطن ، جناب«بیضایی »و همه اینها باعث می شود که بفهمی آذرنگ سینما را به خوبی تئاتر می شناسد.
شاید برای همین هم هست که گفت و گو ها و تیپ سازی هایش خوب از کار در می آیند. این کار اول کارگردان با خشتهایی درست بنا شده است.
فیلم نقبی است به جامعه شناسی طبقه متوسط. فیلم تونلی است کنده شده در میان جنگهای تحمیل شده به منطقه، فیلم دالانی است در زندگی زناشویی و روابط بچه ها و پدران و مادران. فیلم سیاهچاله ای است در حصر خانگی و قرنطینه و انزوا.
جالب اینکه از شعار خبری نیست. هر چه هست لایه برداری است. فیلم در سطح نمی ماند. عین چاه نفتی است که به نفت رسیده است. با آنکه رابطه خانوادهای با جامعه قطع می شود، اما مظاهر آن جامعه مضمحل، همچنان در خانه هست. همانطور که در بیرون؛ پدران افیونی و ناامید و سنکوب کرده، پسران رادیکال و جنگ طلب، دختران هوشیار و به روز شده و اهل تعامل و کودکانی که از این میان سومی را انتخاب می کنند. و مادر که البته باید به فکر جدایی باشد.
حواشی های همه اینها هم دیدنی است و مبتنی بر آنچه در جامعه وجود دارد. پسران عاشق بی پول، دختران دل در گرو محبوب بسته و پنهانکار و…
اما خیلی در ابعاد جدیتر باید گفت امان از دست این موشکهای اشتباهی. اشتباه که باشد فرقی ندارد که درست هم بوده باشد! حاصلش مرگ است. روایتگری کارگردان برای ما هم از مرگ است. از انجماد دیدن لحظه مرگ و بسته شدن همه درها. حذف ارتباطات و آرزوها و آمال. اگر در لحظه، عزرائیل را دیده باشی، دوست داری که همگان را دوست بداری. دوست داری که اگر رهایی هم یافته ای و یکی از اعضای خانواده در چنگالش اسیر است، همه با هم اسیر باشید. همه با هم بمیرید. همه با هم باشید.
کارگردان خانواده ایرانی را خوب می شناسد. جنوب و آبادان را خوب می شناسد و از همه مهمتر اینکه بلد است فیلم ضد جنگ هم بسازد. بلد است که طنز اجتماعی را خوب در دل کار جا دهد. بلد است که حتی بازیگران نابلد و کم سن و سال را خوب به درخشش وادارد.
معتمد آریا مثل همیشه رو به جلوست و محسن تنابنده از زیر سیطره نقش های تلویزیونی سابقش بیرون خزیده و دارد خود دیگری را از خودش آفتابی می کند.
فیلمبرداری و تدوین هم در خدمت بهبود فیلم هستند تا بتوانند کمک کنند که «روزی روزگاری آبادان »تبدیل به بهترین فیلم جشنواره شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- روزهای داغ تابستان با چهرههای کمی غیرتکراری سینما
- فیلمهای مدیری، سهیلی و داودنژاد در راه اکران/ ثبت دوباره قرارداد فیلم حمیدرضا آذرنگ
- اکران «روزی روزگاری آبادان» به تعویق افتاد
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- پروانه نمایش «روزی روزگاری آبادان» صادر شد
- الهام حمیدی به «خائن کشی» پیوست + عکس
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
- برشهای کوتاه/ کلیپ بزرگداشت مرحوم چنگیز جلیلوند
- کرونا به نفع اختتامیه جشنواره فیلم فجر
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





