سینماسینما، نغمه دانش آشتیانی
با بروز بحران شیوع کرونا در کشورمان و تعطیلی فعالیت های فرهنگی هنری اولین واکنشی که از سوی مسئولان وزارت ارشاد دیده شده توجه به سامانه های VOD بود به طور مثال عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توییتر خود اضافه شدن روزانه یک فیلم به شبکه خانگی و ارایه تسهیلات برای بازدیدکنندگان سامانه های برخط ویدیویی را وعده داد؛ امری که به واقع در دستور کار هم قرار گرفته بود زیرا چند روز قبلش منوچهر هادی از انتشار«رحمان۱۴۰۰» در سامانههای وی او دی خبر داده و نوشته بود: «خوشحالم که در این روزهای تلخ با دیدن نسخه قانونی و کلی سانسور خنده و شادی را به خانه های شما می آوریم.»
این خبر منوچهر هادی ازاین نظر حایز اهمیت بود که فیلم او سال ۹۷ و در حالی که در اوج فروش خود بود به دلیل اینکه نسخه ممیزی نشده آن در برخی از سینماها به نمایش درآمده بود، توقیف و از اکران حذف شد. مماشات با یک فیلم توقیفی که در شرایط عادی بدین سرعت مشکل ارایه اش به سامانه وی او دی قابل حل نبود، نشان از عزم وزارت ارشاد داشت که برای تقویت روحیه مردم در شرایط بحران کرونا، کاری کرده باشد و همچنین فرصتی برای سرگرم شدن افراد در قرنطینه خانگی فراهم آورد.
پس از این فیلم به سرعت نسخه ای از فیلم کمدی «مطرب» ساخته مصطفی کیایی به شبکه نمایش خانگی آمد و سپس خبری مبنی بر ورود فیلم جنجالی «مارمولک» ساخته کمال تبریزی به این شبکه منتشر شد؛ فیلمی که در سال ۸۲ با سروصدای زیاد اکران شد ولی دیری نپایید که منتقدانش آن را از پرده سینماها پایین کشیدند و فیلم در این ۱۶ سال به شکل رسمی وارد شبکه نمایش خانگی نشد ولی نسخه باکیفیت و بی کیفیت آن از شبکه قاچاق سر درآورد.
آنچه در رفتار اعضای شورای صدور مجوز سازمان سینمایی برای شبکه نمایش خانگی در این یک ماه دیده شد مشابه آنچه عموما از آنها دیده می شد، نبود و مشخص بود که سیاست بالادستی باعث این تغییر رویه برای آرایش مناسب شرایط بحران شده است. حال سوال این است که با چنین گشایشی چه اتفاق ناخوشایندی در جامعه و بین مخاطبان رخ داد؟
اگر آنهایی که سال ها باعث معطلی فیلم ها در صف ورود به شبکه نمایش خانگی شده اند فکر می کرده اند این فیلم ها تاثیرات نامطلوبی بربینندگان دارند، منطقا نباید حتی در شرایط قرنطینه هم چنین گشایشی ایجاد می شد زیرا آن تاثیر نامطلوب هنوز پابرجاست! ولی به نظر می رسد پاسخ این است که این برخوردها در طول سال ها نه تنها منطقی نبوده اند بلکه باعث اجحاف در حق صاحبان آثار سینمایی نیز شده اند.
حال که ترس مسئولان از چنین رویکردی ریخته است! جا دارد پس از عبور از بحران کرونا شورای صدور پروانه نمایش برای شبکه نمایش خانگی با پویایی و سرعت بیشتری به وظایف خود بپردازد و با شناخت بهروزتر و تخصصی تر نسبت به مدیاهای جدید عرضه محصولات تصویری و پذیرفتن اینکه در سرعتِ امروزِ تبادل اطلاعات، سال هاست که مخاطب منتظر ما نمی ایستد و نیاز خود را از راه های دیگری برآورده می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- درخشش «آکتور» در جایزه جهانی درامای سئول
- ادعای عجیب وزیر ارشاد؛ ارشاد باید مجوز ۹۰ درصد از فعالیتهای نمایش خانگی را بدهد
- بیانیه انجمن صنفی ویاودیها/ جناب آقای رئیسی! به کجا چنین شتابان…
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
- جزئیات کامل تفاهم ارشاد و صداوسیما درباره نمایش خانگی، فضای مجازی و…
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- بیانیه خانه سینمای ایران درباره مصوبات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد