سینماسینما، نغمه دانش آشتیانی؛
باورنکردنی است! از هر زاویه که نگاه میکنی دود از کلهات بلند میشود. مگر میشود انقدر اشتباه سوگیری کرد! ولی لابد میشود که شده است!
حالا ماجرا از چه قرارست: فیلم سینمایی «پیر پسر» ساخته اکتای براهنی فیلمساز جوان را سالهاست که وزارت ارشادِ دولت توقیف کرده و پس از هزار غمزه و ناز و منت یک نمایش محدود دیرهنگامِ شب به آن در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر برای اهالی رسانه و منتقدان سینما داده است و پس از ۲ روز صدای عامی که از اهالی رسانه و منتقدان به گوش میرسد این است که «به به چه فیلم قشنگی بود»، «ما را میخکوب کرد»، «بازی حسن پورشیرازی چقدر خوب بود» و چیزهایی از این دست.
هی بالا و پایین میکنم رسانهها را و ستونهایشان و مطالب رنگارنگ سینماییشان را و چیز جدیای پیدا نمیکنم که کسی که فیلم را دیده است بدون لکنت صدایش را مقابل سیستم بلند کرده باشد که چرا توقیف کردهای. اصلن چرا برچیده نمیشود این سیستم معلول پروانه ساخت و نمایش که به هنرمند میگوید چطور بیندیش، ببین، بساز، بنویس.
با حیرت و حدی از واماندگی از خودم میپرسم که چطور منتقدان و اهالی رسانه مسالهشان شده است کیفیت تولید فیلم «پیر پسر» نه توقیف آن و در کل مساله «توقیف».
به راستی چرا سکوت کردهایم در قبال اینکه فیلم را از مردم دریغ کردهاند؟ مگر رسانه قرار نبود صدای مردمش باشد! چرا یک تکسانس نیمهشب و بدهنگام آنقدر برایمان جذاب است که تماشای آن برای خودمان باعث شد در قبال حق مردم سکوت کنیم؟ این بود عهد رسانه و خبرنگار با مردمش؟ یا شاید باور کردهایم که ما لایقتر از مردم برای دیدن فیلمی هستیم که در یک سیستمِ از بنیان غلط، حذف شده است؟
همه چیز عجیب است! دوستان و همکاران ما نگران این هستند که مبادا آن یکی فیلم توقیفی برایشان به نمایش درنیاید، نکند ساعت نمایشش بدموقعتر از ساعت ۱۱ شب باشد!
به راستی در چنین فضایی چرا باید سیستمها اصلاح شوند، از چه باید حساب ببرند، از نگاه و نقد موشکافانه چه کسی باید هراسناک باشند، دستوپایشان را جلوی چه کسانی جمع کنند و از خطاهایشان بکاهند؟
روزگار غریبی است نازنین…
پ.ن: من فیلم را ندیده و تا امروز به جشنواره فیلم فجر نرفتهام.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خرد کمتر لذت بیشتر
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد؛ «پیر پسر» برگزیده روتردام شد
- معرفی اعضای جدید هیات مدیره و بازرس انجمن منتقدان سینما
- سانسور عجیب در سریال زخم کاری که خبرساز شد
- «کتاب تندرستی و شادی» با ترجمه نغمه دانش آشتیانی منتشر شد
- آقای یوسفینژاد! میشه یه دهن برامون بخونید…
- اعتراض شش صنف سینمائی به سانسور در نمایش خانگی
- مژگان خالقی، کارگردان «خنده در تاریکی» در گفتگو با سینماسینما/ میل زیادی به ابتذال در تئاتر ما وجود دارد
- سانسور فوتبالی صداوسیما جهانی شد
- انتصاب سه مدیر در چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم «موج» کیش
- سانسور و ناامنی بازار دو مشکل تاریخی سینمای ایران/ یادداشتی از علیرضا داود نژاد
- نگاهی کوتاه به تاریخچه ممیزی های صداوسیما / آباژورهای همه کاره وخیاط های چیره دست
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- به بهانه اعلام اسامی نامزدهای جشنواره فیلم فجر
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- از فیلمهای نصحیتگونه و سفارشی تا بازی میخکوبکننده یک بازیگر
- تنوع ژانر؛ به چه قیمتی؟!
- پول می دهید که فحش بخورید ؟
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
- آخرین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران
- جوایز گویا اهدا شد؛ اسکار سینمای اسپانیا به ۲ فیلم رسید
- واکنش ستاره اسکندری به توقیف «قاتل و وحشی»/ سالهاست که اندیشه را پشت قرهای کمر پنهان کردهاید
- یک اثر قابل اعتنا، رژه یک فیلم روی اعصاب و کارگردانی که دیر رسید
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- «خاتی»؛ در حلقه داستان تکراری و نخنما
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- معرفی برگزیدگان جشنواره رتردام
- وقت اعتراض به توقیف و ممیزی نرسیده است؟!
- استانداردهای یک کمپانی حرفهای
- «رکسانا»؛ فیلمی که دردها را فریاد میزند
- با مشخص شدن نمایش فیلمهای بخش ویژه؛ «بی سر و صدا» در جشنواره فجر اکران نمیشود
- «بچه مردم»؛ نگاهی جدید به موضوعات تلخ
- «پیرپسر»؛ ناگفتههایی که گفته میشود
- «شوهر ستاره»؛ حقیقتی منبعث از زندگی و تجربهی زیستهی بخشی از زنان
- نهمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- هیولایی باستانی
- خرد کمتر لذت بیشتر
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- انیمیشن ایران در جشنواره فجر؛ کجا ایستادهایم؟
- در جشنواره فیلمهای ایرانی نیویورک؛ «علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد