سینماسینما، نغمه دانش آشتیانی؛
باورنکردنی است! از هر زاویه که نگاه میکنی دود از کلهات بلند میشود. مگر میشود انقدر اشتباه سوگیری کرد! ولی لابد میشود که شده است!
حالا ماجرا از چه قرارست: فیلم سینمایی «پیر پسر» ساخته اکتای براهنی فیلمساز جوان را سالهاست که وزارت ارشادِ دولت توقیف کرده و پس از هزار غمزه و ناز و منت یک نمایش محدود دیرهنگامِ شب به آن در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر برای اهالی رسانه و منتقدان سینما داده است و پس از ۲ روز صدای عامی که از اهالی رسانه و منتقدان به گوش میرسد این است که «به به چه فیلم قشنگی بود»، «ما را میخکوب کرد»، «بازی حسن پورشیرازی چقدر خوب بود» و چیزهایی از این دست.
هی بالا و پایین میکنم رسانهها را و ستونهایشان و مطالب رنگارنگ سینماییشان را و چیز جدیای پیدا نمیکنم که کسی که فیلم را دیده است بدون لکنت صدایش را مقابل سیستم بلند کرده باشد که چرا توقیف کردهای. اصلن چرا برچیده نمیشود این سیستم معلول پروانه ساخت و نمایش که به هنرمند میگوید چطور بیندیش، ببین، بساز، بنویس.
با حیرت و حدی از واماندگی از خودم میپرسم که چطور منتقدان و اهالی رسانه مسالهشان شده است کیفیت تولید فیلم «پیر پسر» نه توقیف آن و در کل مساله «توقیف».
به راستی چرا سکوت کردهایم در قبال اینکه فیلم را از مردم دریغ کردهاند؟ مگر رسانه قرار نبود صدای مردمش باشد! چرا یک تکسانس نیمهشب و بدهنگام آنقدر برایمان جذاب است که تماشای آن برای خودمان باعث شد در قبال حق مردم سکوت کنیم؟ این بود عهد رسانه و خبرنگار با مردمش؟ یا شاید باور کردهایم که ما لایقتر از مردم برای دیدن فیلمی هستیم که در یک سیستمِ از بنیان غلط، حذف شده است؟
همه چیز عجیب است! دوستان و همکاران ما نگران این هستند که مبادا آن یکی فیلم توقیفی برایشان به نمایش درنیاید، نکند ساعت نمایشش بدموقعتر از ساعت ۱۱ شب باشد!
به راستی در چنین فضایی چرا باید سیستمها اصلاح شوند، از چه باید حساب ببرند، از نگاه و نقد موشکافانه چه کسی باید هراسناک باشند، دستوپایشان را جلوی چه کسانی جمع کنند و از خطاهایشان بکاهند؟
روزگار غریبی است نازنین…
پ.ن: من فیلم را ندیده و تا امروز به جشنواره فیلم فجر نرفتهام.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- خرد کمتر لذت بیشتر
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد؛ «پیر پسر» برگزیده روتردام شد
- معرفی اعضای جدید هیات مدیره و بازرس انجمن منتقدان سینما
- سانسور عجیب در سریال زخم کاری که خبرساز شد
- «کتاب تندرستی و شادی» با ترجمه نغمه دانش آشتیانی منتشر شد
- آقای یوسفینژاد! میشه یه دهن برامون بخونید…
- اعتراض شش صنف سینمائی به سانسور در نمایش خانگی
- مژگان خالقی، کارگردان «خنده در تاریکی» در گفتگو با سینماسینما/ میل زیادی به ابتذال در تئاتر ما وجود دارد
- سانسور فوتبالی صداوسیما جهانی شد
- انتصاب سه مدیر در چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم «موج» کیش
- سانسور و ناامنی بازار دو مشکل تاریخی سینمای ایران/ یادداشتی از علیرضا داود نژاد
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اسپانسر ساسی مانکن و معاویه کیست؟
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود