سینماسینما، دکتر ارسیا تقوا*
پنجشنبه نهم مهر ۱۳۹۴ تیم پرسپولیس ناگهان هادی نوروزی کاپیتانِ محبوب خود را از دست داد.هضمِ خبر برای تیم پرطرفدار پایتخت وهوادارانش چنان سخت بود که شماره پیراهن او را بایگانی کردند و تماشاگران به شکلی خودجوش در دقیقهی بیستوچهار بازیهای بعدی، یادش را در ورزشگاهها با فریادهایشان گرامی داشتند.
مرگ، رازآلود و ترسناک است و در عینحال خاصیتِ غریب فراموشی دارد؛وقتی عزیزی از دست میرود زمان برای اطرافیان تندتر میچرخد و شاید همین خاصیت است که تحمل داغ را بیشتر میکند.اما این قاعده شامل بعضی مرگها نمیشود.وقتی داغِمرگ با هیچ مرهمی آرام نمیشود، وقتی مرگ دامن جوانی را میگیرد که رفتنش همه چراهای عالم را بیجواب میگذارد، دیگر نمیشود انتظار داشت لهیب آتشِ داغداران به سادگی خاکستر شود. پزشکان عللی از جمله مشکل سفتی ماهیچهی قلبی را برای مرگ نوروزی بیان کردند اما تماشاگران آنقدر در ماتم این سوگ در حیرتند که پس از چهارسال هرجا باشند در دقیقهای واحد یادشان نمیرود که ابهامِ بغضآلود خود را در نوای فریادهایشان رها کنند.
برای دخترک آبیپوشی که چندروز پیش به شکل غریبی رفت هم برخی رسانهها از مشکلات و گرفتاریهای اجتماعی و روانی گفتند، و دستاندرکاران حوزهی روان به درستی اشاره کردند که اشاعه خبر نحوهی مرگ در رسانهها خطر سرایت به دیگران را بیشتر میکند. از سوی دیگر به نظر میرسد تا مادامی که مخاطبینِ حیران و هاجواج، راهی برای تسلای خود پیدا نکنند و گریزگاهی برای آرامش خود نیابند آنگاه هر توجیه و توضیح علمیِ درستی راه به جایی نخواهد برد.در این صورت تعجبآور نخواهد بود همانطور که پرسپولیسیهای بغضآلود دقیقهی ۲۴ هر بازی به یاد ماتم خود میافتند ، در هربازی طرفداران استقلال هم به یاد دخترکی خواهند افتاد که اگر بود حضورش روی هر کدام از سکوها عادی بود اما اکنون قصهی دردناکِ نبودنش یک تراژدیِ هضمنشدنی و تاسفبار را رقم میزند.
*روانپزشک
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





