سینماسینما، گلاره محمدی
آخرین فیلم محمدحسین مهدویان بازگشتِ اوست به ژانری که دوست دارد و عمده موفقیت های پیشین خود را نیز در همین گونه سینمایی به دست آورده است، اما این بازگشت لزوماً نمی تواند به معنای موفقیت دوباره او باشد.
«مرد بازنده» داستانی پلیسی- معمایی دارد که می کوشد فراز و فرودهای معمول را نداشته باشد تا مخاطب خود را در لحظاتی غافلگیر کند اما نکاتی وجود دارد که باعث می شود آن اتفاق اولیه یعنی برقراری ارتباط میان مخاطب و اثر سینمایی، شکل نگیرد.
شخصیت محوری داستان، احمد خسروی با بازی جواد عزتی، به دلایلی باورپذیر نیست؛ تفاوت سنی جواد عزتی با نقشی که بازی می کند کم نیست و گریم هم نه تنها کمکی به کاهش این تفاوت نمی کند بلکه در لحظاتی با دیده شدن بیش از حد چهره پردازی، تصنعی بودن افزایش سن کاراکتر احمد خسروی به شدت به چشم می آید. از سوی دیگر انتخاب تکیه کلام هایی که می بایست وجه کارآگاهی داستان را پررنگ سازد، درست از آب درنیامده مثل جمله ای که خسروی درباره تنقلات می گوید: «شیر با کیک را ترجیح می داد یا دلستر با کلوچه؟!» (نقل به مضمون) یا حرکات دستش هنگام رانندگی برای اخطار دادن به ماشینی که در حال فرار است و یا تکرار بیش از حد نام دستیار یا معاونش «رئوفی» که به دلیل تعدد تکرار، گل درشت به نظر می رسد.
مهدویان در «مرد بازنده» می خواهد سیر تحول شخصیتی را به نمایش بگذارد که در ابتدا ساده ترین بی قانونی را برنمی تابد ولی در پایان خودش قانون را دور می زند. در این مسیر خرده داستانهای متعددی نیز روایت می شود که کمکی به خط اصلی روایت نمی کند. اینکه کاراکتر احمد خسروی چرا و چگونه متحول می شود، پس از پایان فیلم همچنان بی پاسخ مانده! برای کسانی که سریال «زخم کاری» را دیده اند بسیاری از خرده داستانها، شخصیتها و بازی ها یادآور آن سریال و به نوعی ادامه همان داستان در قالب فیلمی سینمایی است. ارتباط سرد میان پدر و پسر، نقش منفی زن در سریال و فیلم، ارتباطات و فساد پشت پرده و … اما اینجا خبری از نقاط قوت آن سریال نیست؛ رعنا آزادیور حتی گوشه ای از بازی پرقدرتش را ارائه نمی کند، جواد عزتی ادامه شخصیت مالک هست و نیست و این بلاتکلیفی نه تنها شخصیت محوری داستان که کیفیت کل اثر را مخدوش کرده است، شبنم قربانی نتوانسته از پس نقش کلیدی که نقطه عطف داستان را رقم می زند، به خوبی برآید. در میان بازیگران تنها آناهیتا درگاهی، مجید نوروزی و بابک کریمی حضوری بجا و درخور توجه دارند که همین تفاوت کیفی در مقایسه با دیگر بازیگران، نقش آنها را برجسته میسازد.
نکته دیگری که نمی توان نادیده گرفت این است که فیلم از فقدان موسیقی متن لطمه دیده و موسیقی پرحجم تیتراژ پایانی نتوانسته خلاء موسیقی متن را پر کند. مهدویان با «مرد بازنده» نشان داد که کار کردن با یک گروه ثابت گاه می تواند پاشنه آشیل یک اثر محسوب شود و لزوماً نقطه قوت آن نباشد، شاید اگر او کمی از آثارش فاصله بگیرد و از زاویه ای دیگر آنها را ارزیابی کند، به برخی از نکاتی که منتقدانش مطرح می کنند، پی ببرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- «وحشی»؛ اولین حضور سریالهای ایرانی در تورنتو
- بازدید اهالی وزارت بهداشت از پشت صحنه «ماجرای نیمه شب»
- تاسیان میشود بیتو
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





