سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
۱.فیلمنامه نویسی هنوز بزرگترین و جدیترین معضل و مشکل سینمای ایران است و این را میشود به خوبی در بسیاری از فیلمهای جشنواره چهلم دید. فیلمنامههایی اغلب بدون سروشکل و ساختار درست، شخصیتپردازیهای ناقص و یا بدون پردازش کاراکتر، دیالوگنویسی شعارزده، عدم داشتن منطق روایی و قصههایی بیدغدغه که در سطح باقی میمانند. ورود فیلمنامهنویسان جوان که با نگاهی بهروزتر و انگیزه و انرژی مضاعفتر ایدهها و قصههایی جسورانه و باچفت و بست درست را بنگارند از واجبات فوری و اساسی در تولیدات سینمای ایران است و برای این منظور کنار زدن نگاه رانتی و انحصاری و اتکا به چند نام و فرد خاص دراین عرصه نیاز است.
۲.نشستهای رسانهای جشنواره قوام و شکل درستی نداشتند و درقیاس با کنفرانسهای رسانهای سایر جشنوارههای جهانی روندی به کل متفاوت را طی کردند. بخش ابتدایی نشستها صرفا به سلام و احوالپرسی مدعوین اختصاص داشت و سوالات مطروحه که عمدتا توسط خبرنگارانی یکسان تکرار میشد از توضیح نقش بازیگر و نحوه ساخت فیلم و تولید فراتر نمیرفت.
۳. نحوه نظرسنجی آرای مردمی که چند سالی بود با اعتراض تهیهکنندگان و صاحبان آثار همراه بود در این دوره به یک معضل تبدیل شد و درنهایت با حدف سیمرغ این بخش همراه بود. به نظر میرسد بازگشت روند انتخاب فیلم منتخب تماشاگران با سازوکار پیشین و ازطریق رایگیری کاغذی
که توسط جامعه اصناف سینمای ایران (خانه سینما) در پایان هر سانس سینماهای مردمی به انجام میرسید موفقتر از روشهای جایگزین فعلی بوده است.
۳. فیلمهای کوتاه و مستند به سیاق قبل امسال هم در حاشیه قرار گرفتند و به نوعی جزو برنامههای جنبی جشنواره محسوب شدند در صورتیکه این دو از ارکان و پایههای سینمای یک کشور قلمداد میشوند و حتی اگر جشنوارههای مستقلی را هم دارا باشند همچنان میبایست به عنوان برنامههای اصلی در فجر پایگاه خود راحفظ کنند و در روند انتخاب، نمایش و دیده شدن فیلمسازان آنها رویکردهای تازه تری به کار گرفته شود.
۴. جای خالی فیلمهای تجربی و مستقل که در دورههای قبل در بخشی به نام هنروتجربه به نمایش در میآمد و حتی مورد قضاوت قرار میگرفت در این دوره و به ویژه در قیاس با کیفیت آثار به نمایش درآمده بسیار مشهود بود و لزوم بازنگری در شیوههای انتخاب آثار چه از حیث ممیزی و چه کیفیت آثار راه یافته را گوشزد میکند. همین موضوع را میتوان درخصوص بخش حذف شدهی نگاه نو که به صورت مجزا مختص فیلمهای اول بود نیز بیان کرد تا نگاه مستقل و ارزیابی دقیقتری از نخستین اثر یک فیلمساز به عمل آید.
۵. فضای نقد و انعکاس نظرات در این دوره هم همچون چنددوره پیشین با گسترش فزایندهای مواجه بود که علیرغم مزایای گردش اخبار و اطلاعات و به وجود آمدن موقعیت گفتگو واظهارنظر، بعضا با مخاطراتی از جمله نوع ادبیات نامناسب و برخی هتاکیها و یا غرضورزیها درهم آمیخته شد که نیازمند پالایش و دقت بیشتر رسانهها درانتشار دیدگاههاست.
*نویسنده و کارگردان

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی