سینماسینما، پریسا ساسانی
ساخت سریال های جنایی در دوسال اخیر و پخش در پلتفرم های شبکه نمایش خانگی به یکی از شیوه های طرح داستان های واقعی و قتل های زنجیره ای و به نوعی ذائقه سازی مخاطب بدل شده است. یکی از بهترین سریال ها در این زمینه «پوست شیر» بود که مورد پسند مخاطب قرار گرفت. در ادامه می توان به سریال «دفتر یادداشت» که به شیوه ای متفاوت داستان جنایی و معمایی را در فضایی ترکیبی واقعی و انتزاعی روایت می کند؛ اشاره کرد. همچنین سریال های «زخم کاری» و «شبکه مخفی زنان» نیز از دیگر سریال های دیده شده با همین مضمون است.
سریال «افعی تهران» در ژانر درام اجتماعی به کارگردانی سامان مقدم و تهیه کنندگی جواد فرحانی که قسمت اول آن با حضورِ متفاوت پیمان معادی در مقام نویسنده و بازیگر در همین راستا است.
آنچه قابل توجه است نخستین حضور پیمان معادی به عنوان بازیگر در شبکه نمایش خانگی است. در واقع تفاوت عمده «افعی تهران» با سریال های جنایی و معمایی نام برده شده؛ به تصویر کشیدن تلاش یک منتقد و مدرس سینما است که در آستانه پنجاه سالگی قصد دارد نخستین تجربه کارگردانی خود با موضوع قتل های زنجیره ای که در دو دهه اخیر به یکی از ویژگی های تلخ کلانشهرهای بزرگ از جمله تهران تبدیل شده را به انجام برساند.
پیمان معادی و سامان مقدم با «افعی تهران» به نوعی مسائل پیرامونی و دست اندازهای غیر معمول در تولید سینمای ایران را چون نبود تهیه کننده سینماشناس و پناه بردن به سرمایه گذارانِ غیر سینمایی در جهت تامین منافع گروه های سیاسی و یا نهادهای فرهنگی با اهدافِ خاصِ ایدئولوژیک را مطرح کرده اند، تا مخاطبِ این روزهای شبکه نمایش خانگی را در روزگار قحطی فیلم خوب روی پرده سینما؛ با گوشه ای از دشواری های معمول در تولیدِ فیلم آشنا کنند. در واقع به نوعی اعتراض به نبودن زمینه های تولید فیلم در سینما و یا اشاره ای به توقیف فیلم هایی که برای مخاطب سینمای ایران ساخته شده است که یا به اکران عمومی نرسیده و یا در همه جای دنیا غیر از ایران به نمایش گذاشته شده است.
در واقع حضور عوامل حرفه ای سینما از نویسنده، کارگردان و بازیگر تا دیگر حرفه ای های پشت دوربین و پس تولید در «افعی تهران» مبین همین مطلب است. چهره های سینمایی که روزگاری در سینمای شریف ایران صاحب سیمرغ شده اند، اما امروزه به دلایل مختلف از جمله مناسبات متفاوت در مدیریت کلان فرهنگ و سینما و برخوردهای بعضا سلیقه ای مدیران، موجب شده هریک ترجیح دهند تا قید سینما را در شرایط فعلی بزنند و وارد عرصه دیگری از تاریخ نمایش ایران شوند. تا هم مخاطب خود را از دست ندهند و هم حرفی تازه ارائه کنند.
حضور سحر دولت شاهی با گریمی متفاوت در نقش روانکاو و مواجهه اش با مراجع باهوش خود آرمان بیانی (پیمان معادی) و دیگر بازیگران چون آزاده صمدی، هومن سیدی، پژمان جمشیدی، مریلا زارعی، بهادر مالکی و غیره نشان دهنده سریالی با رعایت همه استانداردهای یک فعالیت تولیدی در عرصه نمایش است. از سوی دیگر طراحی صحنه، طراحی لباس، گریم بازیگران نیز از دیگر فاکتورهای خوب در سریال «افعی تهران» است.
یکی از نکات قابل توجه در سریال «افعی تهران» و همینطور «دفتر یادداشت» اجرایی کردن ایده های نو در عنوان بندی و تیتراژ آغاز و پایان سریال است. ایده هایی که با بهره بردن از عوامل حرفه ای به قاب هایی جذاب و در خدمت روایت مبدل شده است. فضای سفید با صندلی معروف به صندلی کارگردان در فیلم های کلاسیک و با نوشته «Director» بیانگر رویای منتقدی است که سودای کارگردانی را در سر می پروراند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده» با صدای پیمان معادی
- جزئیات سریال «افعی تهران» اعلام شد
- ساخت نسخه ویتنامی فیلمی با بازی پیمان معادی و نگار جواهریا
- «بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی با گریم متفاوت
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- اسامی فیلمهای بخش پانورامای برلین اعلام شد/ پیمان معادی در نقش یک کشتیگیر پناهنده
- دلیل غیبت فرهاد اصلانی در جشنواره کن به روایت پیمان معادی
- عذرخواهی پیمان معادی برای واکنش دیرهنگام به حادثه متروپل: ما جا ماندیم
- پیمان معادی پاسخ میدهد؛ واکنشها به اتهام دو بازیگر زن به سعید پورصمیمی چه بود؟
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»