سینماسینما، ایلیا محمدینیا
نامزدی و انتخاب بهترین بازیگر زن و مرد نقش اصلی و مکمل در جشنواره فیلم فجر همیشه جذابترین و در عین حال پر حاشیه ترین بخش جشنواره بوده و در کمتر دوره ای از جشنواره رضایت توامان منتقدان و مردم از آرای داوران تامین شده است.
جشنواره سی و نهم فیلم فجر از این قاعده مرسوم، مستثنی نبود.
بسیار گفته می شود که انتخاب بهترین بازیگران امری سلیقه ای است. به نظرم اما این ترفند بیشتر از آنکه بر آمده از یک نگاه علمی به موضوع بازیگری باشد ناشی از تفکری کلیشه ای و تکرار شونده در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر و مفری برای عدم پاسخ گویی است. به نظر نگارنده بازی درخشان هوتن شکیبا در فیلم «ابلق» نمونه ای از این اتفاق سلیقه ای بود.
حالا به چند نمونه از بازی هایی که از سوی داوران نادیده گرفته شدند، نگاهی اجمالی می اندازم.
هوتن شکیبا در فیلم «ابلق»
کاراکتر علی در فیلم ابلق با نقش آفرینی هوتن شکیبا نمونه ای درخشان از تحلیل کاراکتر و نقش در یک اثر سینمایی محسوب می شود.
شکیبا در این فیلم برای نزدیکتر شدن به شخصیت علی که فرسنگها از خود بازیگر دور است ابتدا می بایست هیکلی تنومند داشته باشد که هوتن شکیبا تا پیش از این فیلم فاقد آن بود. کافی است به نقش آفرینی های پیشین این بازیگر در سینما و تلویزیون نگاه کنید تا بیشتر متوجه این نکته شوید.
از طرفی لحن صحبت و حتی شکل خندیدن و راه رفتن کاراکتر علی بدون آنکه به ورطه تکرار و کلیشه بیفتد با توجه به موقعیت جغرافیایی محل زندگی علی و حتی نوع کاری که برای امرار معاش خود و خانواده می کند، به درستی توسط هوتن شکیبا طراحی و به کار برده شد. با این همه ظرافت بازی درخشان او در فیلم دیده نشد.
هدیه تهرانی در فیلم «بی همه چیز»
هدیه تهرانی در فیلم «بی همه چیز» نمونه درخشان در انتخاب مناسب بازیگر برای ایفای نقش محسوب می شود.
لیلی زنی میانسال و در عین حال جذاب است که گذشتهای سخت، او را آزار می دهد. او برای انتقام بعد سالها به زادگاهش که در جوانی با اتهامی سخت رانده شده بود در میان پچ پچ های اهالی روستا باز می گردد. لیلی می بایست در بازگشت رفتاری مقتدرانه و از طرفی مهربان داشته باشد تا بتواند چشم اهالی را بر باور نهادینه شده شان ببندد.
جنس بازیگری هدیه تهرانی از همان جنس بازی هایی است که اصطلاحا کنشی گل درشت می توانست به باور پذیری فیلم لطماتی جبران ناپذیر بزند. اما او باظرافتی درخور تحسین چنان در فیلم حضور می یابد که به گمان تماشاگران فیلم و مردم روستا از ابتدا حق با او بوده در نتیجه همدلانه با او همراه می شوند.
هیات داوران اما این درخشش بی هیاهو را چندان نپسندیدند گویی داوران در این دوره از جشنواره به جنس بازی های متظاهرانه علاقه مندی بیشتری دارند.
بازیگرانی که دیده شدن اما ویژه نبودند
از طرفی بودند بازیگرانی که به رغم اینکه در بیشتر اوقات به خوبی از عهده نقش شان بر آمدند، در برخی دقایق نتوانستند راکورد حسی نقش آفرینی خود را حفظ کنند. اما با این همه نامزد جایزه در بخش بهترین بازیگر و بازیگر نقش مکمل شدند.
وقتی حس بازیگری تنها در سر و صورت ملاک باشد و نوع حرکت بدن و حتی نوع راه رفتن به عنوان المان های مهم در بازیگری و فیلم دیده نشود انتظار برای بهبود داوری در بخش بازیگران کمی دور از انتظار به نظر میرسد.
محسن قصابیان در فیلم «منصور»
محسن قصابیان در فیلم «منصور» در نقش تیمسار ستاری از دیگر نمونه های دیده نشدن است.
باران کوثری در «بی همه چیز» و «گیجگاه»
بازی باران کوثری در دو نقش در فیلم های «گیجگاه» و «بی همه چیز» هم که گویا نباید دیده می شد. حال اینکه چرا؟ بماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «شیر شاه» با صدای باران کوثری
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
- اکران «شهر خاموش» در سینماهای فرانسه
- تقدیر ویژه پالم اسپرینگز از فیلم کوتاه ایرانی
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درخشش «سوزن» و «پیچ تاریخی» در چین/ ۴ جایزه جشنواره کولیوود هند برای «پریسان»
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده/ کاهش مخاطب سینما در هفتهای که گذشت
- نمایش «مادرکشی» در مستندهای ایرانشناسی
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد