تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۲/۰۹ - ۱۴:۴۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 47247

محمدرضا زائریمحمدرضا زائری_ اصغر فرهادی به عنوان یک کارگردان ایرانی جایزه سینمایی آکادمی “اسکار” را برای دومین بار دریافت کرده است. هر اندازه با دیدگاههای این کارگردان موافق یا مخالف باشیم، اصل این اتفاق یک موفقیت برای ایران است و برگ برنده ای در فضای بین المللی که آکنده از تبلیغات منفی بر علیه ایران بوده و هست و چنین اتفاقی می تواند موج ایران هراسی و اسلام هراسی را قدری کندتر سازد.

هنرمند شناخته شده و مطرح ایرانی جایزه اسکار را گرفته ، برای نشان دادن اعتراضش به سیاست های ترامپ شخصا به آمریکا نرفته ، دو ایرانی مطرح و موفق را با شهرت کار و تجربه در حوزه فضانوردی به جای خود فرستاده، قرائت پیامش را به یک زن ایرانی داده ، متن پیام به هوشمندی ادبیات و منطق ذهنی مخاطب غربی را رعایت کرده و حتى پوشش و لباس نماینده او کنار رفتن مرزها را نشان می دهد (چنان که در پیام او نیز هست)، خوب ، چرا باید با چنین رویدادی مخالفت کرد یا از آن ناخشنود بود و چهره در هم کشید ؟
آیا قرار بوده اصغر فرهادی در پیام خود هنرمندان سینمای هالیوود را به اسلام دعوت کند یا مثلا انتظار داشته ایم او یکی از مادران شهدا را به نمایندگی خود برای دریافت جایزه اسکار بفرستد؟
چرا متوجه نیستیم که وقتی قرار است در فضای بین المللی قرار بگیریم و با مخاطب جهانی سخن بگوییم ماجرا خیلی فرق می کند؟
چرا انتظاری که از از یک هنرمند فیلمساز یا چهره برجسته موسیقی یا نقاش و بازیگر داریم همان توقعی است که مثلا از یک امام جماعت یا امام جمعه داریم؟
مشکل به نظرم این جاست که اولا ما در جبهه انقلاب و فضای متدینین سطح توقعات و انتظاراتمان از قشرهای مختلف و صنوف گوناگون متناسب با شرایط آنان و اقتضائات کارشان نیست و ثانیا درک دقیقی از فهم عمومی مخاطب بین المللی از برخی واژه ها و مفاهیم نداریم و از همین رو گاهی در برابر مفاهیم و واژه های خاصی مثل تساهل ، مدارا ، اسلام رحمانی ، آشتی ، محبت و همزیستی ، حقوق بانوان ، لیبرالیسم ، سکولاریسم ، دموکراسی و… ناخواسته بازی می خوریم.
مثلا وقتی طرف مقابل از دموکراسی مفاهیمی ارزشمند و متعالی و انسانی در ذهن دارد، اگر من بگویم که دموکراسی را نمی خواهم وبا دموکراسی مخالفت کنم او از من تصوری دیکتاتوری و استکباری در ذهن خواهد داشت.
طبیعتا ممکن است منظور و مقصود من با تصوری که از دموکراسی غربی در نظر دارم در واقع مخالفت با توطئه های آمریکا و نقشه های شیطانی استکبار در لفافه و پوشش دموکراسی باشد اما مخاطب من چنین چیزی را درک نخواهد کرد.

منبع: کانال تلگرام نویسنده

لینک کوتاه

نظرات شما

  1. ناشناس
    ۱۱, اسفند, ۱۳۹۵ ۳:۵۹ ب٫ظ

    حضرت اقا ظاهرا متوجه نیستید مشکل مخالفان با اسکار فرهادی اصلا چی هست
    به این چیزایی که شما می گید مخالفان فرهادی اصلا اعتراضی ندارن

نظر شما


آخرین ها