سینماسینما، ؛
حال که سالهاست عادت کردهایم به انتخاب از میان بد و بدتر، شاید این نوشته به کار آید.
امسال دو فیلم با محوریت شهید علی هاشمی در جشنواره حضور داشتند. فرماندهای که طراح عملیات خیبر بود. خیبری که به بهای شهادت بسیاری، به تسخیر جزیرهی مجنون ختم شد. فیلمِ «اسفند» به درایت و فتح؛ و «اشکِهور» به رشادت و شهادت علی هاشمی میپردازند.
در ظاهر به نظر میرسد که پایان روایت یکی آغازِ روایت آن دیگری است. با این وجود هر دو فیلم دارای وقایعی مشترک هستند (حضور فرماندهان ارشد سپاه در منزل هاشمی، رفتن دو رزمنده برای عملیات شناسایی تا قلب عراق -کربلا- و حضور مادر و دل نگرانیهایش) با این مصالح فیلم دوم میبایست فیلم بهتری میشد که نشده. «اسفند» اما بواسطهی انتخاب درست بازیگران آشنا و مسلط به زبان عربی نیمی از راه را پیموده و آن دیگری با انتخابهای اشتباه به بیراهه رفته. آیا انتخاب بازیگران تنها دلیل رجحان اولی بر دومی است؟
بررسی حادثههای مشترک در فیلمها نشان میدهد که این تنها دلیل نبوده است. دانش اقباشاوی کاراکتری خلق کرده خویشتندار- با بازی خوب رضا مسعودی- که خویشتنداریاش به غلط از سوی دیگران به خیانت و ناآگاهی تعبیر میشود. برای نمونه، به عکس فیلم دوم، زمان حضور سرداران سپاه در منزلاش، به خود گفتگوها در جلسه پرداخته میشود در حالیکه دومی، جلسه را حذف و بخشی از سخنان خانواده(زنان) را جایگزین کرده! اولی نگاه متفاوت علیهاشمی و به هاشمی را -درایت/عدم اعتماد- مطرح میکند و در پایان این بخش، گرفتن حکم فرماندهی از دست رضایی را نشان میدهد. نوعِ کنشِ بازیگر (نگاه و میمیک چهرهاش) به همراه کادربندی صحیح کارگردان بر این مهم و ویژگیهای رفتاری هاشمی تاکید میکنند در حالیکه دومی، این واقعه را به گفتوگوی زنان خانواده تقلیل میدهد که به شایعه بیشتر میماند تا حقیقت (بر اساس دیالوگها و گمانهها). در رویداد مربوط به دو رزمندهای که برای شناسایی رفتهاند، اقباشاوی نه تنها با ایجاد تعلیق، که با پیش کشیدنِ روایتهای متفاوت از غیبتشان (پناهنده شدن، خیانت، شهیدشدن و …) نه تنها به غنای فیلماش میافزاید که ارتباط موثری با بحثهایی که در آینده برای علی هاشمی نیز پیش آمده -خیانت و غیبت- توامان اشاره میکند.
نکاتی که ظاهراً به سبب تاریخ روایتها مختص داستان فیلم دوم است و در فیلم «اسفند» جایی برای طرحشان وجود ندارد. از سوی دیگر با ایجاد موقعیت طنز در ادامهی همین سکانس و در ارتباط با همین موضوع (خرید تسبیح و متبرک بودنشان) فضای فیلماش را متعادل میسازد اما در «اشکِ هور» همین واقعه به شکلی باسمهای (در یک پلان) به تصویر در آمده. همچنان که فیلمبرداریِ مرتبط با عملیات شناسایی به همین معضل دچار است. مهمترین بخش در ارتباط با رابطهی مادر و فرزند است در سطح روایت، اقباشاوی، هاشمیای به تصویر کشیده که آنقدر در پوشش کارش خُبره است که مادرش هم در جستوجوی کاری برای اوست (خرید ماشین برای مسافرکشی) و در اجرا هم، با انتخابِ بازیگری با فیزیک نزدیک به مادر حقیقی و گویشی عربی رابطهی نزدیکتر این دو را برجسته ساخته است. در حالیکه برای فهم عدم توفیق مهدی جعفری در این خصوص، کافی است تا خودش و ما به بخش مستندی که در فیلماش موجود است نگاهی بیاندازد و بیاندازیم و آن را با مادر فیلم «اسفند»مقایسه کنیم. آیا این اشارات اندک و نمونههای بیشتری که نوشته نشد نشان میدهد که «اسفند» فیلم خوبی است؟ خیر.
این همه فقط دلایلی بر برتر بودناش نسبت به فیلم «اشکِهور» است. مشکل بزرگِ «اسفند» در این نهفته که میان به تصویر در آوردن علی هاشمی و پرداختن به کاراکتر محسنرضایی وامانده و از آن مهمتر اینکه اقباشاوی -که تجربهی کار با درویش را داشته- در پرداختن درست صحنه های نبرد درمانده است. صحنههایی که سالها قبل در سینمایمان بهتر به تصویر درآمدهاند. کجایند آن تجربهها؟!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته