سینماسینما، ؛
حال که سالهاست عادت کردهایم به انتخاب از میان بد و بدتر، شاید این نوشته به کار آید.
امسال دو فیلم با محوریت شهید علی هاشمی در جشنواره حضور داشتند. فرماندهای که طراح عملیات خیبر بود. خیبری که به بهای شهادت بسیاری، به تسخیر جزیرهی مجنون ختم شد. فیلمِ «اسفند» به درایت و فتح؛ و «اشکِهور» به رشادت و شهادت علی هاشمی میپردازند.
در ظاهر به نظر میرسد که پایان روایت یکی آغازِ روایت آن دیگری است. با این وجود هر دو فیلم دارای وقایعی مشترک هستند (حضور فرماندهان ارشد سپاه در منزل هاشمی، رفتن دو رزمنده برای عملیات شناسایی تا قلب عراق -کربلا- و حضور مادر و دل نگرانیهایش) با این مصالح فیلم دوم میبایست فیلم بهتری میشد که نشده. «اسفند» اما بواسطهی انتخاب درست بازیگران آشنا و مسلط به زبان عربی نیمی از راه را پیموده و آن دیگری با انتخابهای اشتباه به بیراهه رفته. آیا انتخاب بازیگران تنها دلیل رجحان اولی بر دومی است؟
بررسی حادثههای مشترک در فیلمها نشان میدهد که این تنها دلیل نبوده است. دانش اقباشاوی کاراکتری خلق کرده خویشتندار- با بازی خوب رضا مسعودی- که خویشتنداریاش به غلط از سوی دیگران به خیانت و ناآگاهی تعبیر میشود. برای نمونه، به عکس فیلم دوم، زمان حضور سرداران سپاه در منزلاش، به خود گفتگوها در جلسه پرداخته میشود در حالیکه دومی، جلسه را حذف و بخشی از سخنان خانواده(زنان) را جایگزین کرده! اولی نگاه متفاوت علیهاشمی و به هاشمی را -درایت/عدم اعتماد- مطرح میکند و در پایان این بخش، گرفتن حکم فرماندهی از دست رضایی را نشان میدهد. نوعِ کنشِ بازیگر (نگاه و میمیک چهرهاش) به همراه کادربندی صحیح کارگردان بر این مهم و ویژگیهای رفتاری هاشمی تاکید میکنند در حالیکه دومی، این واقعه را به گفتوگوی زنان خانواده تقلیل میدهد که به شایعه بیشتر میماند تا حقیقت (بر اساس دیالوگها و گمانهها). در رویداد مربوط به دو رزمندهای که برای شناسایی رفتهاند، اقباشاوی نه تنها با ایجاد تعلیق، که با پیش کشیدنِ روایتهای متفاوت از غیبتشان (پناهنده شدن، خیانت، شهیدشدن و …) نه تنها به غنای فیلماش میافزاید که ارتباط موثری با بحثهایی که در آینده برای علی هاشمی نیز پیش آمده -خیانت و غیبت- توامان اشاره میکند.
نکاتی که ظاهراً به سبب تاریخ روایتها مختص داستان فیلم دوم است و در فیلم «اسفند» جایی برای طرحشان وجود ندارد. از سوی دیگر با ایجاد موقعیت طنز در ادامهی همین سکانس و در ارتباط با همین موضوع (خرید تسبیح و متبرک بودنشان) فضای فیلماش را متعادل میسازد اما در «اشکِ هور» همین واقعه به شکلی باسمهای (در یک پلان) به تصویر در آمده. همچنان که فیلمبرداریِ مرتبط با عملیات شناسایی به همین معضل دچار است. مهمترین بخش در ارتباط با رابطهی مادر و فرزند است در سطح روایت، اقباشاوی، هاشمیای به تصویر کشیده که آنقدر در پوشش کارش خُبره است که مادرش هم در جستوجوی کاری برای اوست (خرید ماشین برای مسافرکشی) و در اجرا هم، با انتخابِ بازیگری با فیزیک نزدیک به مادر حقیقی و گویشی عربی رابطهی نزدیکتر این دو را برجسته ساخته است. در حالیکه برای فهم عدم توفیق مهدی جعفری در این خصوص، کافی است تا خودش و ما به بخش مستندی که در فیلماش موجود است نگاهی بیاندازد و بیاندازیم و آن را با مادر فیلم «اسفند»مقایسه کنیم. آیا این اشارات اندک و نمونههای بیشتری که نوشته نشد نشان میدهد که «اسفند» فیلم خوبی است؟ خیر.
این همه فقط دلایلی بر برتر بودناش نسبت به فیلم «اشکِهور» است. مشکل بزرگِ «اسفند» در این نهفته که میان به تصویر در آوردن علی هاشمی و پرداختن به کاراکتر محسنرضایی وامانده و از آن مهمتر اینکه اقباشاوی -که تجربهی کار با درویش را داشته- در پرداختن درست صحنه های نبرد درمانده است. صحنههایی که سالها قبل در سینمایمان بهتر به تصویر درآمدهاند. کجایند آن تجربهها؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- فیلمهایی که از نبود بازیگر لطمه میخورند/ ویترین شکسته
- گزارشی از گیشه سینماها؛ فیلمهای جدید ۱۹ میلیارد در ۳ روز فروختند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





