سینماسینما، ایلیا محمدینیا
۱- فارغ از نگاه سلیقه ای مجید مجیدی در به تصویر کشیدن میلاد و زندگی حضرت رسول (ص) ، جای خالی چنین فیلمی پیرامون زندگی پیامبر خدا به شدت احساس می شد.
۲- اینکه فیلم مجیدی را با فیلم «الرساله» مصطفی عقاد مقایسه کنیم به حتم دچار خطایی استراتژیک و بنیادین شدیم چه آنکه نفس و نیت تولید این دو فیلم از اساس با هم تفاوتی آشکاردارند.
مجیدی به شکل گیری زندگی و تکوین شخصیتی حضرت رسول پرداخته حال آنکه عقاد شکل گیری و تکوین دین اسلام را مد نظر داشته است.
۳-مجیدی خیلی خوب می دانست نوع قاب بندی دوربین و نورپردازی و ویژوال افکت، طراحی صحنه و لباس و موسیقی فیلمش و حتی نوع مواجه سینمایی با زندگی حضرت رسول (ص) بسیار شبیه فیلم های غربی خواهد شد و به نظرم این امر عامدانه بود چرا که او نمی خواست و اساسا نمی توانست ذائقه دیداری مخاطبان فیلم را که با نوع هالیودی این گونه آثار سالیان زیادی است که خو گرفته اند را تغییر دهد. چرا که این تغییر ذائقه می توانست باعث پس زدن فیلم شود. وقتی که می خواهید فیلمی در اشل جهانی بسازید که با طیف وسیعی از مخاطبان ارتباط برقرار کند باید بر اساس همان کلیشه ها حرکت کنید درست همان کاری که مجیدی در فیلم خودش کرد.
وگرنه سادهلوحانه خواهد بود که فکر کنیم کارگردان باهوشی چون مجیدی بی توجه و آگاهی نسبت به واکنش منتقدان داخلی فیلمش را اینگونه ساخته است. منتقدانی که گویی بعد دیدن فیلم به کشف بزرگی رسیده بودند و در بیشتر نقدهاشان به آن اشاره می کردند.
۴- مجیدی در فیلمش تلاش می کند روایت هایی را انتخاب کند که مشترکات مذاهب مختلف دین را بیشتر نشان دهد طبعا این امر به مذاق بسیاری چندان خوش نمی آید آنها این امر را نوعی باج دهی برای جذب مخاطب بیشتر تلقی می کنند. در حالی که باید گفت برمبنای روح کلی حاکم بر فیلم مجیدی تلاش کرده است با توجه به محوریت حضرت رسول (ص) هر گونه جانبداری مذهبی را کمرنگ کند تا به مصداق حدیث «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» پیامبر اکرم عمل کرده باشد.
۵- مضحک خواهد بود اگر فکر کنیم استفاده از «ویژوال افکت» های فیلم در راستای صرفا جلب شگفتی مخاطب در فیلم استفاده شده است چرا که مخاطب امروز با توجه به دسترسی اش به فیلم های پر هزینه هالیوودی توجه چندانی به جلوه های ویژه فیلم نخواهد کرد وقتی نمونه های بسیار درخشانش را پیشتر بارها و بارها دیده است.
۶-اگرفارغ از هرگونه مقایسه و نگاه های شبه منتقدانه به فیلم «محمد(ص)» مجیدی نگاه کنیم به حتم به حال بهتری دست خواهیم یافت. فیلم به حتم این بضاعت را دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- معرفی آثار ایرانی راه یافته به بخش بینالملل جشنواره فیلم شهر
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- واکنش مجید مجیدی به فیلم بهروز شعیبی
- به بهانه یادداشت روزنامه جام جم درباره حضور فیلم سعید روستایی در جشنواره کن
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- گزارش فروش فیلمهای سینماگران ایرانی در فرانسه/ تبلیغات گسترده برای «قهرمان»
- ظرفیتهای مشترک سینمای ایران و چین بررسی شد
- خاطراتی از مواجهه مرتضی پورصمدی و مجید مجیدی با طالبان در «نردبان»/
- نامزدی «دشت خاموش» و «خورشید» در پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیا
- به بهانه سالروز تولد کیومرث صابری فومنی /روایت مجیدی ،پیمان قاسمخانی ، کمال تبریزی وابوالفضل جلیلی
- پایان اکران آنلاین «خورشید» با فروش بیش از دو میلیارد تومان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





