سینماسینما، ایلیا محمدینیا
۱- فارغ از نگاه سلیقه ای مجید مجیدی در به تصویر کشیدن میلاد و زندگی حضرت رسول (ص) ، جای خالی چنین فیلمی پیرامون زندگی پیامبر خدا به شدت احساس می شد.
۲- اینکه فیلم مجیدی را با فیلم «الرساله» مصطفی عقاد مقایسه کنیم به حتم دچار خطایی استراتژیک و بنیادین شدیم چه آنکه نفس و نیت تولید این دو فیلم از اساس با هم تفاوتی آشکاردارند.
مجیدی به شکل گیری زندگی و تکوین شخصیتی حضرت رسول پرداخته حال آنکه عقاد شکل گیری و تکوین دین اسلام را مد نظر داشته است.
۳-مجیدی خیلی خوب می دانست نوع قاب بندی دوربین و نورپردازی و ویژوال افکت، طراحی صحنه و لباس و موسیقی فیلمش و حتی نوع مواجه سینمایی با زندگی حضرت رسول (ص) بسیار شبیه فیلم های غربی خواهد شد و به نظرم این امر عامدانه بود چرا که او نمی خواست و اساسا نمی توانست ذائقه دیداری مخاطبان فیلم را که با نوع هالیودی این گونه آثار سالیان زیادی است که خو گرفته اند را تغییر دهد. چرا که این تغییر ذائقه می توانست باعث پس زدن فیلم شود. وقتی که می خواهید فیلمی در اشل جهانی بسازید که با طیف وسیعی از مخاطبان ارتباط برقرار کند باید بر اساس همان کلیشه ها حرکت کنید درست همان کاری که مجیدی در فیلم خودش کرد.
وگرنه سادهلوحانه خواهد بود که فکر کنیم کارگردان باهوشی چون مجیدی بی توجه و آگاهی نسبت به واکنش منتقدان داخلی فیلمش را اینگونه ساخته است. منتقدانی که گویی بعد دیدن فیلم به کشف بزرگی رسیده بودند و در بیشتر نقدهاشان به آن اشاره می کردند.
۴- مجیدی در فیلمش تلاش می کند روایت هایی را انتخاب کند که مشترکات مذاهب مختلف دین را بیشتر نشان دهد طبعا این امر به مذاق بسیاری چندان خوش نمی آید آنها این امر را نوعی باج دهی برای جذب مخاطب بیشتر تلقی می کنند. در حالی که باید گفت برمبنای روح کلی حاکم بر فیلم مجیدی تلاش کرده است با توجه به محوریت حضرت رسول (ص) هر گونه جانبداری مذهبی را کمرنگ کند تا به مصداق حدیث «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» پیامبر اکرم عمل کرده باشد.
۵- مضحک خواهد بود اگر فکر کنیم استفاده از «ویژوال افکت» های فیلم در راستای صرفا جلب شگفتی مخاطب در فیلم استفاده شده است چرا که مخاطب امروز با توجه به دسترسی اش به فیلم های پر هزینه هالیوودی توجه چندانی به جلوه های ویژه فیلم نخواهد کرد وقتی نمونه های بسیار درخشانش را پیشتر بارها و بارها دیده است.
۶-اگرفارغ از هرگونه مقایسه و نگاه های شبه منتقدانه به فیلم «محمد(ص)» مجیدی نگاه کنیم به حتم به حال بهتری دست خواهیم یافت. فیلم به حتم این بضاعت را دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- معرفی آثار ایرانی راه یافته به بخش بینالملل جشنواره فیلم شهر
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- واکنش مجید مجیدی به فیلم بهروز شعیبی
- به بهانه یادداشت روزنامه جام جم درباره حضور فیلم سعید روستایی در جشنواره کن
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- گزارش فروش فیلمهای سینماگران ایرانی در فرانسه/ تبلیغات گسترده برای «قهرمان»
- ظرفیتهای مشترک سینمای ایران و چین بررسی شد
- خاطراتی از مواجهه مرتضی پورصمدی و مجید مجیدی با طالبان در «نردبان»/
- نامزدی «دشت خاموش» و «خورشید» در پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیا
- به بهانه سالروز تولد کیومرث صابری فومنی /روایت مجیدی ،پیمان قاسمخانی ، کمال تبریزی وابوالفضل جلیلی
- پایان اکران آنلاین «خورشید» با فروش بیش از دو میلیارد تومان
- نشست دومین سوگواره فیلم عاشورایی / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه