سینماسینما، حمید باباوند
حضور کوتاه رضا رویگری در فیلم شادروان را مقایسه کنید با حضور محسن قاضیمرادی در سریال هیولا تا ببینید کارگردان چطور میتواند از هر بازیگری در موقعیت خودش بازی بگیرد. رضا رویگری نمیتواند حرکت خاصی انجام دهد. بدنش یارای بازی ندارد. فقط توی جایش خوابیده و از این پهلو به آن پهلو میشود. توان دیالوگ گفتن هم ندارد اما حسین نمازی با دکوپاژ عالیاش توانسته از رضا رویگری بازی خاطرهانگیزی بگیرد. پیرمردی که دچار بیماری قند است، اما نمیتواند از خوردن پیدرپی نانخامهای دست بردارد.
شادروان قرار نبوده موقعیت ملودرام بسازد. مرگ برایش فرصت کمدی است، نه آه و ناله و نقداجتماعی و درس اخلاقی. اگر مرگ در درام یا ملودرام قرار است راهی باشد برای نشان دادن اهمیت و اعتبار انسان، مرگ در کمدی شادروان کاتالیزور است. سرعتدهندهای که همهی اخلاقیات و سبک و سیاق روزانه به صورت یک قرص جمع و جور شده در خود دارد. بدبختیها با حجم بیشتری به زندگی حمله میکنند و باعث میشوند آن چه فراموش شود خود مرگ است.
همانطور که توقع نداریم چوب دست هریپاتر از نظر کارکرد و اعتبار شبیه عصای موسا باشد، نباید از شادروان هم نقد فقر را توقع داشته باشیم، کار این فیلم نشان دادن حجم حماقتهای سنتی و سبک زندگی در برخورد با این پدیده است. به آن میخندیم اما شاید دفعه بعدی که تصمیم گرفتیم پشت سر خانوادهی داغدار به خاطر انتخاب نوع پذیراییشان از مهمانها حرف بزنیم، یادمان بیاید که توی این فیلم چه تصویری دیدهایم. مگر میشود صحنهای که یکی میآید وسط خانوادهی داغدار و از آنها لباس و خوراکیهای چنین و چنان میطلبد را فراموش کرد یا مثلا صف انتظار دستشویی را یا این که همه میشوند میداندار و میخواهند مدیریت کارها را به دست بگیرند؟ میخندیم و یادمان میآید چقدر در آن لحظات عصبی شده بودیم. میخندیم و غصه میخوریم که چطور همدردی، گمشدهی حضور آشنایان در این آیینها است. میخندیم و فراموش میکنیم. چون این لحظات ماندگار نیستند. حسین نمازی به شکل فوقالعادهای انگار دوربین مخفی گذاشته و رفتارهای معمول اما غیرمنطقی ما در این لحظات را ثبت و ضبط کرده و با آگراندیسمانی نشانمان میدهد. این صحنهها اگر در فضای اینستاگرام بودند، میشدند میم، اگر در فضای تلگرام و واتزاپ بودند میشدند گیفت و اگر در فضای اپرا بودند، میشدند موومان.
بازیگران مکمل موتور محرکهی این فیلم هستند. رضا رویگری، بهرنگ علوی و رویا تیموریان.
بهرنگ علوی و رضا رویگری باید به عنوان بازیگران نقش مکمل مرد اسمشان به فهرست کاندیداهای جشنواره چهلم فجر اضافه میشد. بهرنگ علوی شاید بینظیرترین بازی خود را تا امروز به نمایش گذاشته باشد. لحن و اجرای خوب او را وسط خالیبندیها به یاد بیاورید. تکه کلام «یه دایی هم بزن تنگش» را به یاد بیاورید با سبک و سیاقی که قطعا توقع آن لحظه نیست، اما مثل گونهای از سرمایهگذاری کوچک برای آینده میماند. میشود لحظات حضور بهرنگ علوی در فیلم شادروان را بارها دید و هر بار هم مثل دفعه اول به آن خندید.
رویا تیموریان انگار دوباره به اوج برگشته است. بازیاش نه آنقدر اغراق شده است که از متن کنده شود و نه آن قدر سرد است که به هیچ کسی نچسبد. انسانی که وقتی قرار است بزرگتر باشد، متین است و سنگ زیرین آسیاب. زنی که وقت متلکپراندن، نیشدار است و دقیق. خواهری که بلد است با ایرادهای برادرش کنار بیاید. مادری که میداند چطور خطاهای قابل گذشت بچههایش را ندیده بگیرد. همسری که میتواند با اشتباهات و حماقتهای شوهرش بسازد و هیچ کدام اینها مانع آن نیست که خودش باشد و در لحظههایی همه را فراموش کند و فقط در حال خودش باشد. رویای تیموریان چنان اوج گرفته است که میتواند همهی این لحظات را بازی کند بیآن که بیننده احساس کند بازی او با این همه لحظات نامتقارن یکدست نیست.
فقر در شادروان نه مایهی مباهات است و نه باعث انحطاط. نه مثل آثار مجید مجیدی و نه شبیه کارهای سعید روستایی. فقر در شادروان درست مثل سینا مهراد است که لباس مارادونا میپوشد، اما بلد نیست حتی در حد بچههای کنار خیابان پا به توپ شود. لباس غرق عرقی که قرار نیست نشانهی مهارت و تمرین باشد. فرزندی که وقتی قرار است هدیهای بدهد میشود نانخامهایهایی که قاتل پدر هستند. شادروان یک اثر بکر است که شوخیها و موقعیتهای کمدیاش را از میان صفحههای شبکههای اجتماعی و جوکهای جنسی بیرون نیاورده است. یک اثر اورژینال است که نشان میدهد حسین نمازی میان مردم واقعی کوچه بازار زندگی میکند، نه در فضای مجازی!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «شهسوار»؛ شیرین اما تلخ…
- اکران «شهسوار» از چهارشنبه
- «آغوش باز» نیمه شهریور اکران میشود؛ محسن کیایی و حامد کمیلی در سینما
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- مستند «هما» از فرانسه جایزه کارگردانی گرفت
- جایزه ویژه یک جشنواره آمریکایی به مستند «هما» رسید
- نمایش مستند «هما» در جایزه مسابقه جهانی فیلم
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- نسخه ویژه نابینایان «گناه فرشته» منتشر میشود
- الگوی ضعیف/ نگاهی به فیلم «شهسوار»
- نسخه ویژه نابینایان «درخت زندگی» منتشر میشود
- «قلب رقه» و «شهسوار»؛ تریلر و کمدی، دو روی جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش