سینماسینما، رضا صائمی
اتومبیل صرفا یک پدیده صنعتی و تکنولوژیک نیست، گاهی عنصری سینمایی و دراماتیک هم می شود. چه فیلم هایی در طول تاریخ سینما که با قصه یک خودرو گروه خورده یا سرگذشت آدم های قصه با اتومبیل وصل شده است. در این باره می توان به نگارش مقاله ای بلند و مفصل پرداخت و نسبت کاراکترها و ماشین هایشان را بازخوانی کرد. در برخی از آنها اتومبیل خود به یک شخصیت بدل می شود که در شکل گیری و پیشبرد درام نقش مداخلهگری دارد. در این میان انگار نسبتی بین کامیون و کمدی وجود دارد که دست کم در سریال های تلویزیونی می توان ردپای آن را دنبال کرد. کامیون هایی که حضور پررنگی در قصه داشته یا رابطه عاطفی خاصی بین آن و صاحبش یا مسافرنش برقرار شده و مثل یکی از شخصیت های قصه واجد سمپاتی می شود به طوری که فقدان آن می تواند یک خلاء درامایتک در قصه باشد. اگر بخواهیم به نمونه هایی به عنوان مصداق اشاره کنیم از سریال های نورزوی امسال می توان به مجموعه طنز کامیون اشاره کرد که عنوان سریال هم بر مبنای این اتومبیل انتخاب شده و مهدی هاشمی در نقش نادر که فوتبالیستی پیشکسوت است صاحب کامیونی است که بخش مهمی از قصه به حضور این کامیون و اتفاقاتی که در آن رخ می دهد ارتباط دارد.
همین سریال پایتخت با سفر یک خانواده با کامیون شروع شد و ارسطو یکی از شخصیت های اصلی سریال راننده کامیون بود که بعدها ارتقاء پیدا کرد و ۱۸ چرخ خرید. بخش عمده ای از پایتخت یک درون کامیون اتفاق افتاد و بدنه آن به لوکیشن سریال بدل شد. استفاده دراماتیک و کمیک از کامیون در سریال پایتخت یکی از مهمترین مولفه های این سریال پرطرفدار است و هنوز هم خیلی ها ارسطو را با کامیونش می شناسند. در سالهای کمی قبل تر سریال «خوش رکاب» به کارگردانی علی شاه حاتمی درباره یک راننده کامیون با بازی محمد کاسبی بود که عاشق کامیون خود بود و مجبور شد با کامیونش به جبهه برود. بخش عمده درام و طنز آن سریال با کامیونی که اسمش خوش رکاب بود شکل می گرفت. سریالی که در سری دومش با عنوان خوش غیرت به روی آنتن رفت و همچنان کامیون در آن نقش محوری داشت. به نظر می رسد کامیون به واسطه ویژگی های ظاهری و قابلیت ها و کارکردهای باطنی که دارد اتومبیل مناسبی برای فیلم و سریال های کمدی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی فیلم مشترک ایران و تاجیکستان؛ جبلی: «ماهی در قلاب» و «پایتخت ۷» پیوند ما و تاجیکستان را در رسانه ملی برجسته کرد
- آیا «پایتخت ۷» حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته بود؟
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- رئیس سیمافیلم تشریح کرد: صداوسیما خبر ساخت فیلم «پایتخت» را نداده است
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- سیروس مقدم پاسخ میدهد؛ چرا سریال «جزیره» نیمه کاره ماند؟/ آیا فصل جدید سریال «پایتخت» ساخته می شود؟
- علیرضا خمسه: افسوس میخورم مردم هنوز سریال «پایتخت» را میبینند!/ گله از پرداختهای نامنظم دستمزدها در تلویزیون
- مرتضی فرشباف : سینمای ایران در موج پسافرهادی امکان تجربههای نو را از خودش گرفت
- انتقاد شدید روزنامه جوان از ایده فیلمنامه نویس پایتخت برای شهید کردن باباپنجعلی
- بازیگر «پایتخت» به سریال «زیرخاکی» پیوست
- «پایتخت» ۲۹ و ۳۰ اسفند پخش میشود
- آغاز تصویربرداری ادامه «پایتخت۶»
- الهام غفوری: سیروس مقدم عاقلتر از این است که تیم موفق خود را کنار بگذارد
- سیروس مقدم خبر داد/ «پایتخت ۷» برای نوروز ۱۴۰۰ ساخته میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





