سینماسینما، رضا صائمی
اتومبیل صرفا یک پدیده صنعتی و تکنولوژیک نیست، گاهی عنصری سینمایی و دراماتیک هم می شود. چه فیلم هایی در طول تاریخ سینما که با قصه یک خودرو گروه خورده یا سرگذشت آدم های قصه با اتومبیل وصل شده است. در این باره می توان به نگارش مقاله ای بلند و مفصل پرداخت و نسبت کاراکترها و ماشین هایشان را بازخوانی کرد. در برخی از آنها اتومبیل خود به یک شخصیت بدل می شود که در شکل گیری و پیشبرد درام نقش مداخلهگری دارد. در این میان انگار نسبتی بین کامیون و کمدی وجود دارد که دست کم در سریال های تلویزیونی می توان ردپای آن را دنبال کرد. کامیون هایی که حضور پررنگی در قصه داشته یا رابطه عاطفی خاصی بین آن و صاحبش یا مسافرنش برقرار شده و مثل یکی از شخصیت های قصه واجد سمپاتی می شود به طوری که فقدان آن می تواند یک خلاء درامایتک در قصه باشد. اگر بخواهیم به نمونه هایی به عنوان مصداق اشاره کنیم از سریال های نورزوی امسال می توان به مجموعه طنز کامیون اشاره کرد که عنوان سریال هم بر مبنای این اتومبیل انتخاب شده و مهدی هاشمی در نقش نادر که فوتبالیستی پیشکسوت است صاحب کامیونی است که بخش مهمی از قصه به حضور این کامیون و اتفاقاتی که در آن رخ می دهد ارتباط دارد.
همین سریال پایتخت با سفر یک خانواده با کامیون شروع شد و ارسطو یکی از شخصیت های اصلی سریال راننده کامیون بود که بعدها ارتقاء پیدا کرد و ۱۸ چرخ خرید. بخش عمده ای از پایتخت یک درون کامیون اتفاق افتاد و بدنه آن به لوکیشن سریال بدل شد. استفاده دراماتیک و کمیک از کامیون در سریال پایتخت یکی از مهمترین مولفه های این سریال پرطرفدار است و هنوز هم خیلی ها ارسطو را با کامیونش می شناسند. در سالهای کمی قبل تر سریال «خوش رکاب» به کارگردانی علی شاه حاتمی درباره یک راننده کامیون با بازی محمد کاسبی بود که عاشق کامیون خود بود و مجبور شد با کامیونش به جبهه برود. بخش عمده درام و طنز آن سریال با کامیونی که اسمش خوش رکاب بود شکل می گرفت. سریالی که در سری دومش با عنوان خوش غیرت به روی آنتن رفت و همچنان کامیون در آن نقش محوری داشت. به نظر می رسد کامیون به واسطه ویژگی های ظاهری و قابلیت ها و کارکردهای باطنی که دارد اتومبیل مناسبی برای فیلم و سریال های کمدی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی فیلم مشترک ایران و تاجیکستان؛ جبلی: «ماهی در قلاب» و «پایتخت ۷» پیوند ما و تاجیکستان را در رسانه ملی برجسته کرد
- آیا «پایتخت ۷» حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته بود؟
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- رئیس سیمافیلم تشریح کرد: صداوسیما خبر ساخت فیلم «پایتخت» را نداده است
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- سیروس مقدم پاسخ میدهد؛ چرا سریال «جزیره» نیمه کاره ماند؟/ آیا فصل جدید سریال «پایتخت» ساخته می شود؟
- علیرضا خمسه: افسوس میخورم مردم هنوز سریال «پایتخت» را میبینند!/ گله از پرداختهای نامنظم دستمزدها در تلویزیون
- مرتضی فرشباف : سینمای ایران در موج پسافرهادی امکان تجربههای نو را از خودش گرفت
- انتقاد شدید روزنامه جوان از ایده فیلمنامه نویس پایتخت برای شهید کردن باباپنجعلی
- بازیگر «پایتخت» به سریال «زیرخاکی» پیوست
- «پایتخت» ۲۹ و ۳۰ اسفند پخش میشود
- آغاز تصویربرداری ادامه «پایتخت۶»
- الهام غفوری: سیروس مقدم عاقلتر از این است که تیم موفق خود را کنار بگذارد
- سیروس مقدم خبر داد/ «پایتخت ۷» برای نوروز ۱۴۰۰ ساخته میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





