سینماسینما، رضا صائمی
اتومبیل صرفا یک پدیده صنعتی و تکنولوژیک نیست، گاهی عنصری سینمایی و دراماتیک هم می شود. چه فیلم هایی در طول تاریخ سینما که با قصه یک خودرو گروه خورده یا سرگذشت آدم های قصه با اتومبیل وصل شده است. در این باره می توان به نگارش مقاله ای بلند و مفصل پرداخت و نسبت کاراکترها و ماشین هایشان را بازخوانی کرد. در برخی از آنها اتومبیل خود به یک شخصیت بدل می شود که در شکل گیری و پیشبرد درام نقش مداخلهگری دارد. در این میان انگار نسبتی بین کامیون و کمدی وجود دارد که دست کم در سریال های تلویزیونی می توان ردپای آن را دنبال کرد. کامیون هایی که حضور پررنگی در قصه داشته یا رابطه عاطفی خاصی بین آن و صاحبش یا مسافرنش برقرار شده و مثل یکی از شخصیت های قصه واجد سمپاتی می شود به طوری که فقدان آن می تواند یک خلاء درامایتک در قصه باشد. اگر بخواهیم به نمونه هایی به عنوان مصداق اشاره کنیم از سریال های نورزوی امسال می توان به مجموعه طنز کامیون اشاره کرد که عنوان سریال هم بر مبنای این اتومبیل انتخاب شده و مهدی هاشمی در نقش نادر که فوتبالیستی پیشکسوت است صاحب کامیونی است که بخش مهمی از قصه به حضور این کامیون و اتفاقاتی که در آن رخ می دهد ارتباط دارد.
همین سریال پایتخت با سفر یک خانواده با کامیون شروع شد و ارسطو یکی از شخصیت های اصلی سریال راننده کامیون بود که بعدها ارتقاء پیدا کرد و ۱۸ چرخ خرید. بخش عمده ای از پایتخت یک درون کامیون اتفاق افتاد و بدنه آن به لوکیشن سریال بدل شد. استفاده دراماتیک و کمیک از کامیون در سریال پایتخت یکی از مهمترین مولفه های این سریال پرطرفدار است و هنوز هم خیلی ها ارسطو را با کامیونش می شناسند. در سالهای کمی قبل تر سریال «خوش رکاب» به کارگردانی علی شاه حاتمی درباره یک راننده کامیون با بازی محمد کاسبی بود که عاشق کامیون خود بود و مجبور شد با کامیونش به جبهه برود. بخش عمده درام و طنز آن سریال با کامیونی که اسمش خوش رکاب بود شکل می گرفت. سریالی که در سری دومش با عنوان خوش غیرت به روی آنتن رفت و همچنان کامیون در آن نقش محوری داشت. به نظر می رسد کامیون به واسطه ویژگی های ظاهری و قابلیت ها و کارکردهای باطنی که دارد اتومبیل مناسبی برای فیلم و سریال های کمدی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رئیس سیمافیلم تشریح کرد: صداوسیما خبر ساخت فیلم «پایتخت» را نداده است
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- سیروس مقدم پاسخ میدهد؛ چرا سریال «جزیره» نیمه کاره ماند؟/ آیا فصل جدید سریال «پایتخت» ساخته می شود؟
- علیرضا خمسه: افسوس میخورم مردم هنوز سریال «پایتخت» را میبینند!/ گله از پرداختهای نامنظم دستمزدها در تلویزیون
- مرتضی فرشباف : سینمای ایران در موج پسافرهادی امکان تجربههای نو را از خودش گرفت
- انتقاد شدید روزنامه جوان از ایده فیلمنامه نویس پایتخت برای شهید کردن باباپنجعلی
- بازیگر «پایتخت» به سریال «زیرخاکی» پیوست
- «پایتخت» ۲۹ و ۳۰ اسفند پخش میشود
- آغاز تصویربرداری ادامه «پایتخت۶»
- الهام غفوری: سیروس مقدم عاقلتر از این است که تیم موفق خود را کنار بگذارد
- سیروس مقدم خبر داد/ «پایتخت ۷» برای نوروز ۱۴۰۰ ساخته میشود
- هما قدیس نیست!/ گفتوگو با ریما رامینفر
- شخصیتهای «پایتخت»/ این آدمهای کجوکوله دوستداشتنی
- برنامههایی که تحت الشعاع «پایتخت ۶» از نقد بازماندند/ از قلم افتادهها
- دست خالی تلویزیون/ نگه داشتن مردم در خانه، دستور کار مسوولان تلویزیون نبود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش