سینماسینما، محدثه واعظیپور
۱. آئین اختتامیه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به سنت یکی دو سال اخیر، از شبکه نمایش پخش شد. نکته عجیب در پخش اختتامیه از این شبکه، استفاده از مجری و کارشناسی است که شبکه نمایش بیشتر با کارکرد ممیز روی آنتن میفرستد تا پخش تلویزیونی مراسم را با اندکی تاخیر، ممیزی کند. جدا از حرفهای بیربط و گاه پرت و پلایی که مجریها، در این شرایط به زبان میآورند، توضیح واضحات و اشارههای تکراری و بیموردشان، آزاردهنده و عصبانیکننده است.
اگر قرار است مراسمی پخش شود، آنهم با تاخیر تا مسئول پخش شبکه بتواند حرفها، انتقادها یا نوع پوشش و حجاب را ممیزی و تعدیل کند، چرا یک مجری و کارشناس در استودیو حضور دارند تا به این شکل اصلاح و سانسور، وجاهت بدهند؟ پارسال شهریار ربانی با اجرای بسیار ضعیف و حرفهایی سطح پایین، مخاطب را آزار میداد، بین حرفهای برندگان میآمد و نفس مراسم را میگرفت. توضیح بیهوده و اطلاعاتی میداد که مخاطب جشنواره همه آنها را میداند. امسال گیسو احمدی، قرار بود این کار را انجام بدهد، اما ریتم برنامه، نوع پوشش برندگان و کمی سعه صدر مسئول پخش شبکه نمایش، باعث شد نیازی به حرفهای او و کارشناس نباشد. تماشای این شلختگی و بی سلیقگی روی آنتن حیرتبرانگیز است، جشنواره فیلم فجر چهل سال است برگزار میشود و شبکههای تلویزیون در این سالها، به شکلهای مختلف آن را پوشش داده اند، چند سالی است که این مراسم را به اصطلاح زنده پخش میکنند، اما هنوز مجری، گزارشگرها و مسئول پخش، دستپاچه و ناشی هستند، گویی در حال گزارش صحنههای جنگی هستند و نمیتوانند اتفاقهای غیرقابل پیشبینی که مقابل چشمشان رخ میدهد، را کنترل کنند. اختتامیه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، به دلیل شیوع ویروس کرونا نسبت به دورههای قبل، کوتاهتر و سخنرانی زائد و طولانی در آن، کم بود. برگزاری اختتامیه این دوره نشان داد میتوان با حذف آیتمهای کشدار و حوصله سر بر، به اصل ماجرا پرداخت و مراسم را به موقع تمام کرد.
۲. این که اغلب آنهایی که نامشان در فهرست نامزدهای سی و نهمین جشنواره فیلم فجر نبود، مستقیم و غیرمستقیم نسبت به رای داوران موضعگیری کنند، طبیعی است. در این سالها که شبکههای مجازی، بستری برای اعتراض و انتقاد بوده، عادت کردهایم آنهایی که فیلمشان به جشنواره راه نیافته، آن را بیارزش، دولتی، شکست خورده و تجلی فساد و باندبازی بدانند، آنهایی که نامزد دریافت سیمرغ نمیشوند، گلایه کنند. آنهایی که سیمرغ مردمی را دریافت میکنند، یک جور خط و نشان بکشند و خلاصه همه ناراضی باشند. امسال هم از حرفهای بیربط بهنوش بختیاری و سحر قریشی، تعجب نمیکنیم. دو بازیگری که با وجود ادعای حرفهای بودن، هنوز نمیدانند یا نمیخواهند بپذیرند، نوع انتخاب و سینمایی که آنها در آن فعالیت میکنند، در هیچ دورهای راه به جشنواره فیلم فجر ندارد. در ادوار قبلی، هر دو فیلمهایی در جشنواره داشتهاند و احتمالا اگر تلاش کنند، مثل الناز شاکردوست بخت این را دارند که نامزد و برنده سیمرغ بلورین شوند. عجیب است اغلب معترضان، جشنواره را بیارزش میدانند و باز هم برای حضور در آن سر و دست میشکنند یا اخبار آن را پیگیری میکنند.
۳. ترکیب داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، این امید را به وجود آورده بود که نتیجه داوریها با کمترین اجحاف و تقریبا حرفهای باشد. وقتی فهرست نامزدها اعلام شد، جز چند مورد، پرسش اساسی و جدی وجود نداشت. کاش داوران، بازیهای متفاوت هوتن شکیبا در دو فیلم «ابلق» و «تیتی» را میدیدند. کاش بازی خوب بهرام رادان در «ابلق» دیده میشد. رادان در این فیلم، نقشی کاملا متفاوت با سایر تجربههایش ایفا کرده و شایسته نامزدی و حتی دریافت سیمرغ بلورین بود. بازی رضا عطاران در «روشن» قابل توجه است و او شایسته دریافت سیمرغ بود، اما نادیده گرفتن رادان در این بخش، ناعادلانه بود. باران کوثری و هدیه تهرانی دو بازیگری بودند که کاملا نادیده گرفته شدند و نبود نامشان در فهرست نامزدها، موجی از اعتراض را نثار داوران جشنواره کرد. انتخاب رویا افشار و اهدای دیپلم افتخار به ستاره پسیانی، اتفاق خوب این بخش بود. اهدای سیمرغ بلورین به گلاره عباسی با توجه به تفاوت نقش شهلا با کل نقشآفرینیهای او درست بود، اما نادیده گرفتن تهرانی و کوثری، حتی در حد نامزدی، اشتباه بزرگی بود. داوران فیلم «تیتی» را نادیده گرفتند، بازی خوب الناز شاکردوست در این فیلم، شایستگی نامزدی داشت و حذف شدن از نامزدی در بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی، ناجوانمردانه بود. آنهم در جشنوارهای که اغلب آثارش، متوسط و زیر متوسط بودند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «شیر شاه» با صدای باران کوثری
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
- راهیابی «آخرین تولد» به جشنواره گوا
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
- پوستر رسمی «آخرین تولد» رونمایی شد/ بازگشت برادران محمودی به سینما
- اکران «شهر خاموش» در سینماهای فرانسه
- در آستانه چهار ساله شدن سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «دکتر ژیواگو» با صدای بهرام رادان
- تقدیر ویژه پالم اسپرینگز از فیلم کوتاه ایرانی
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود