تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۱۰/۱۹ - ۱۶:۰۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 148240

سینماسینما، امیرعلی نصیری

روح (پیت‌ داکتر، ۲۰۲۰ ) امتیاز ۵ از ۵

داستان فیلم پویانمایی روح، درباره جو گاردنر (جیمی فاکس)، آموزگار نوازندگی یک گروه موسیقی در دبیرستان است. جو که همیشه سودای اجرای موسیقی جاز بر صحنه را در سر می‌پرورانده، با تحت تأثیر قرار دادن دیگر موسیقی‌دانان جاز، در یک تمرین آزاد این فرصت نصیبش می‌شود و خود را برای دست یافتن به آرزوهایش آماده می‌کند…

این فیلم از یک جنبه برای کودکان بسیار آموزنده است و آن، نمایش زندگی پیش و پس از مرگ است و پاسخی فانتزی‌گونه به پرسش‌هایی که احتمالاً ذهنشان را مشغول کرده است. سایر صحنه‌ها (با واقع‌گرایی دیوانه‌کننده) و موضوع دنبال کردن آرزوها نیز احتمالاً برای بزرگسالان جذاب خواهد بود.

انتخاب اسم فیلم هم جالب است؛ به جای آنکه از Ghost یا چیز دیگری استفاده کنند، Soul را انتخاب کرده‌اند؛ که علاوه بر معنی «روح» به نوعی از موسیقی سیاهان اشاره دارد. می‌توان با احتمال قریب به یقین پیش‌بینی کرد که روح برنده جایزه اسکار بهترین پویانمایی بلند و نامزد بهترین فیلم خواهد بود.

بدمستی / یه دور دیگر (توماس وینتربرگ، ۲۰۲۰) امتیاز ۴ از ۵

داستان فیلم درباره چهار معلم دبیرستانی در دانمارک است که می‌خواهند نظریه فین اسکاردرود (روانپزشکی نروژی)‌ را امتحان کنند؛ او معتقد است که نوشیدن الکل کاری منطقی است؛ چون غلظت الکل خون انسان‌ها در بدو تولد ۰۵/۰ درصد کمتر از حد طبیعی است. آنها می‌خواهند ببینند که اگر بتوان این میزان الکل را تأمین کرد چه تأثیری در زندگی اجتماعی و حرفه‌ایشان خواهد داشت.

ناگفته پیداست که این نظریه (به‌خاطر خاصیت اعتیادآور الکل) در عمل شکست می‌خورد؛ اما فیلم نگاه جالبی به بحران میانسالی دارد. آن هم در یکی از مرفه‌ترین کشورهای جهان.

می‌توان پیش‌بینی کرد که فیلم در رشته‌های بهترین فیلم خارجی زبان و شاید بازیگر مرد اصلی (مَس میکلسِن؛ بازیگر فیلم تحسین‌شده شکار) نامزد جایزه اسکار شود.

هادیان گرگ (تام مور و راس استیوارت، ۲۰۲۰) امتیاز ۳ از ۵

در کتاب دانشنامه اساطیر جهان (نوشته رکس وارنر، ترجمه ابوالقاسم اسماعیل‌پور) درباره اسطوره گرگ چنین آمده است: «در اروپا از نظر غنای فرهنگ عامه در باب پستانداران، فقط چند نوع برابر گرگ‌اند یا از او پیش گرفته‌اند، هرچند در جزایر بریتانیا، روایات مربوط به گرگ بسی کم‌تر از دیگره قاره‌(ها) است؛ به‌ویژه در برخی نقاط کوهستانی و جنگلی هنوز گرگ یافت می‌شود. تا اواسط سده ۱۳ م. هنوز شماری چند از گرگ‌ها در انگلستان مانده بودند، اما تا اواخر سده ۱۸ آخرین گرگ‌ها در ایرلند و اسکاتلند کشته شدند… بیشتر روایات مربوط به گرگ در اروپا با ترس و وحشت توأم است.»

داستان این پویانمایی دوبعدی ریشه در اسطوره‌های ایرلند دارد؛ زمانی که گرگ‌ها شیطانی پنداشته می‌شدند. رابین و پدرش (شان بین) برای شکار گرگ‌ها از انگلستان به ایرلند می‌آیند؛ ولی برخورد رابین با یکی از این هادیان گرگ (wolfwalker) نگرش او را به زندگی تغییر می‌دهد. هادیان گرگ به لحاظ استایل دوبعدی و پرسپکتیو شبیه به کار قبلی تام مور راز کِلز (۲۰۰۹) است که نامزد جایزه اسکار بهترین پویانمایی بلند شده بود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها