برای سومین سال پیاپی، جشنواره را در سینمای انتخابی خودم میگذرانم و دومین سال است که در سینما افریقا فیلم میبینم. تلاش خواهم کرد باز هم به روال هرسال درباره هر فیلم چند سطری بنویسم که شامل یکی دو نکته باشد. امروز نخستین روز جشنواره برای من با دو فیلم “سوءتفاهم” و “شعله ور” آغاز شد.
**
کوتاه درباره “سوءتفاهم”
“سوء تفاهم” فیلمی به شدت سطحی و بیجهت پیچیدهنماست. تعبیر دم دستی فیلمساز از مفاهیم عمیق توی ذوق میزند و ظاهرا قرار بوده براساس کپشن ابتدایی که سخنی است از یک فیلسوف معاصر، فیلمی ببینیم درباره پیچیدگیهای واقعیت و تعبیر ما از واقعیت و چیستی واقعیت و عدم قطعیت. تعابیری که برای متصل شدن به چنین فیلمی به شدت مضحک به نظر میرسد. فیلمساز آنقدر در بازنماییِ سینماییِ چنین تعابیری در سطح حرکت میکند و ناموفق است که نتیجه کار فیلمی میشود که قرار است معمایی باشد و ما را در پیچاپیچ قصهاش دائما غافلگیر کند و آن وسطها کمی طنزآلود هم باشد ولی در کمال ناکامی به تمامی، موجب اتلاف وقت میشود. بازیگران به جز پژمان جمشیدی ضعیف ترین نقشآفرینیهایشان را تجربه کردهاند. اولین فیلم از فهرست قابل پیشبینی گافهای هیات انتخاب امسال.
۱ ستاره از ۵
کوتاه درباره “شعلهور”
کاش میشد فیلم اخیر نعمتالله را ندید. اینهمه فاصله میان این فیلم و آثار پیشین او باورکردنی نیست. ور رفتن بیفایده با یک موقعیت ساده بیآنکه چیز تازهای از میان آن بشود بیرون کشید و بیآنکه قصه، سویه جالبی داشته باشد و بیآنکه شخصیتها اندکی جذاب باشند و بشود به آنها نزدیک شد و درکشان کرد. دریغ از یک لحظه حسبرانگیز و یک رابطه بهدردبخور.
خبری از ظرافتهای شیرینِ نوشتههای نعمتالله و مقدم دوست نیست، اجرا هم ویژگی خاصی ندارد و موقعیت نمایشی طراحی شده هم بیش از اندازه کسالتبار است و نمیتواند مخاطب را درگیر کند.
طبیعتا “شعلهور” ضعیفترین فیلم حمید نعمتالله است. او شاید از معدود کارگردانان سینمای ماست که خلاقانه فیلم میسازد و سراسر کارنامه اش با فیلمهای خوب پر شده. ولی “شعلهور” یکدستی این کارنامه را مخدوش میکند.
۱.۵ ستاره از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- در گفتوگوی کیوان کثیریان، امیر اثباتی و عباس عبدی مطرح شد: سینماگران حق دارند به صورت فردی برای یک نامزد تبلیغ کنند |
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- نسخه ویژه نابینایان «درخت زندگی» منتشر میشود
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
- آنچه در سینما خطرآفرین بوده سانسور عقیده است/ در سینما گرهی افتاده که مدام هم کور میشود/ هیچکس نمیتواند زنان را از تاریخ سینما حذف کند
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- استحاله جامعه از هم گسیخته/ نگاهی به رویداد «کرگدن خوانی»
- رویداد «کرگدن خوانی» تمدید شد
- رویداد «کرگدن خوانی» / گزارش تصویری
- کرگدنها به خانه هنرمندان میآیند
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
حمید نعمت الله کارگردانی درجه یک است اشتباه نکنید
حرفتون دربارهذفیلم شعله ور درسته. با اینکه رگ خواب رو فیلم خوبی نمیدونم و آرایش غلیظ رو هم فیلم چندان خوبی نمیدونم ولی هر دو اینها به نظرم بحث برانگیز و جالب توجه بودند. ده صفحه درباره رگ خواب و ساختار روایی اش سیاه کردم ولی درباره شعله ور آدم واقعا نمیدونه چی بنویسه. واقعا به قول شما “رفتن بیفایده با یک موقعیت ساده”. پس بنظرم چندان اشتباه نکردم اگه به نظر من هم اینطور رسید که شعله ور ضعیفترین فیلم نعمت الله است