سینماسینما، محمد تقیزاده
فیلم Another Round (دور دیگر)
جدیدترین فیلم توماس وینتربرگ و یکی از پر سر و صداترین فیلم های سال، از آن دست فیلم هایی است که تماشاگران در مواجهه با آن دو دسته می شوند؛ یا خیلی راحت و عادی و به مثابه فیلمی سرگرم کننده از کنارش می گذرند یا آنچنان درگیرش می شوند که جزو بهترین فیلم های عمرشان می شود، دلیل این رفتار پارادوکسیکال چیست؟
Druk که به فارسی یک دور دیگر ترجمه شده، به قول اهالی سینما یک «آنی» دارد که اگر بتوانی با آن ارتباط برقرار کنی بدجوری درگیرش می شوی، لحظات تنهایی مرد داستان و جدایی از خانواده و جامعه و در مقابل لحظات رهایی و رستگاری مارتین چنان واقعی، طبیعی و تاثیرگذار است که نمی شود از آن به راحتی گذشت.
در مقابل استدلال کسانی که فیلم را رها و زیادی اغراق شده می دانند نیز نادرست و بیراه نیست، چرا که لحظات مرده و فاقد کارکرد در فیلم کم نیستند و برخلاف فینال فیلم، شروع داستان تا حد زیادی زمانبر و فاقد کارکرد دراماتیک تصور می شود و از سوی دیگر اغراق در برخی رفتارها و شخصیت پردازی ها هم به شدت توی ذوق می زند.
سریالUnorthodox
مینی سریال Unorthodox که در ایران با عنوان غیرارتدوکس ترجمه شده، از جدیدترین سریال های نتفلیکس در سال ۲۰۲۰ است که بر اساس کتاب دبورا فلدمن ساخته شده است.
بیشتر نقدها و نظرها درباره سریال مربوط به درونمایه مذهبی فیلم و نقش سختگیری های مذهبی در زندگی دختری جوان از جامعهی یهودیان حسیدی -کاراکتر اصلی- است که به افراط در دین داری و برخی آداب و آیین های سختگیرانه اشاره دارد.
اما سه نکته برای من در این مینی سریال بیش از درونمایه مذهبی و بطور کلی محتوای مجموعه جذاب و قابل توجه بود؛ نخست، دقت و توجه فیلمساز به جزئیات و انطباق داستان و شخصیت ها با واقعیت زندگی بود، به طوریکه چنان داستان سریال جذاب و به دور از کلیشه ها و قصه گویی های ساختگی به تصویر کشیده شده که میزان باورپذیری و همذات پنداری مخاطب را تا حد زیادی بر می انگیزاند.
دوم، پرداختن به درونیات زنانه کاراکتر اصلی فیلم است. ماریا شریدر کارگردان زن پنجاه و پنج ساله، توانسته در سبک رئال خود، درونیات و جزئیات شخصیتی یک دختر نوزده ساله را به طرز عجیب و باور پذیری به تصویر بکشد و در این میان انتخاب بازیگران و بخصوص بازیگر و بازیگردانی نقش استر مهمترین شاهد این ادعاست.
سوم، نقش، بازیگر و اجرای حیرت انگیز شیرا هاس بازیگر ظریف و ریز نقش اسرائیلی مینی سریال آن ارتدوکس بود که بار اصلی داستان با بازی قدرتمند وی به ثمر رسیده است.
انیمیشن Soul
چگونه خالق انیمیشن های شاخص و با کیفیتی چون درون و برون، بالا، به چنین اثر کسل کننده و محتوازده ای به نام روح رسیده است؟ روح به هیچ وجه در داستانگویی و شخصیت پردازی جذابیت و کشش دو شاهکار قبلی پیت داکتر را ندارد و آن قدر درگیر بیان محتواهای ارزشمند انسانی و معنای زندگی شده که به کل کشش دراماتیک و قصه پردازی را فراموش کرده است.
حجم تعریف و تمجیدها از این اثر نه چندان قوی و تاثیرگذار و حتی کسل کننده و ملال آور، در شبکه های اجتماعی و برخی نقدها آنقدر زیاد است که به طور کلی انسان به همه چیز درباره تماشای یک اثر هنری و تحلیل آن شک می کند؛ از احتمال نامزدی در اسکار تا شاهکار نامیدن روح از برجسته ترین نمونه های این تعریف ها است، گویی برخی ندیده، روح را در راستای آثار با کیفیت فیلمساز تلقی می کنند و شاید هم برایشان پذیرفتنی نیست که چگونه خالق چند نمونه از برترین انیمیشن های دهه اخیر،چنان درگیر معناگرایی و محتوازدگی شده باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رابطهی مرموز کمپانی انیمیشنسازی با آقای نویسنده/ نگاهی نو به انیمیشن «روح»، با گریزی به دو کتاب «سفر روح» و «سرگذشت روح»
- منتقد سینما: «درباره الی» بهتر از فیلم «شکار» است
- راهنمای علمی تخیلی دیدن فیلم ترسناک
- نامزدهای جوایز آنی معرفی شدند/ نتفلیکس در صدر
- ۲۰ کارگردان بهترینهای سال را انتخاب کردند/ دل تورو تا وس اندرسون
- انسان ماشینی است با قدرت تخیل و میل به آگاهی و اختیار!
- «دی کاپریو» در نسخه انگلیسی زبان فیلم برنده اسکار
- معرفی برگزیدگان «جوایز آنی»/ بیشترین جایزه به «روح» و «هادیان گرگ» رسید
- موفقیت «میناری» در گیشههای کرهجنوبی
- معرفی نامزدهای جوایز بهترین انیمیشنهای سال/ پیکسار موفقترین سازنده انیمیشن
- نامزدهای جایزه منتقدان فیلم ونکوور معرفی شدند/ پیشتازی «منک» دیوید فینچر
- جنجالی که دوبله «روح» به راه انداخت/ استفاده از سفیدپوستان حاشیه ساز شد
- گزارش فروش گیشههای آمریکا/ لیام نیسن گیشه را از «زن شگفت انگیز» گرفت
- سیری در «روح»/ Soul به روایت تصویر
- رهاش کن بره رئیس/ نگاهی به «یک دور دیگر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
آخرین ها
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- فراخوان چهاردهمین دورهی جوایز ایسفا منتشر شد
- جایزه نتپک به «گیج گاه» رسید
- حضور «باگ» در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اعضای سومین دوره هیات مدیره صنف تماشاخانههای ایران مشخص شدند
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان