سینماسینما، حمید عبدالحسینی
«کیانوش عیاری استاد خلق فضا و موقعیت است». دستیابی به چنین گزارهای در سینما و تصویر آسان نیست اما عیاری به خوبی آن را در آثارش مجسم ساخته است و شاهد مثال آن مجموعه گرانسنگ «روزگار قریب» به عنوان یکی از یادگاران باارزش او در مدیوم تلویزیون است. یکی از شگفتیهای کار عیاری آن است که بدانیم بسیاری از جزئیات از ذهن خلاق و آمادهی او در مواجهه با فضای کلی هر صحنه و حال و احوال خودش در هنگامهی رویارویی با موقعیتهای مختلف سریال شکل گرفته و قوام یافته است و حالا دیگر به عنوان سبکی برای کار او محسوب میشود. اما آنچه عیاری را به چنین چیره دستی در پرداخت رهنمون میسازد به شناخت او از آنچه میخواهد بسازد برمیگردد. کمتر فیلمسازی چون او دارای ذهنی این چنین هندسی و دقیق و منظم است که با خلاقیت بسیار بالا بتواند جلوتر از اکنون، آینده را پیشبینی و بعدتر خلق کند که بیگمان همه اینها از تجربه، زیست، مطالعات و غنی بودن افکار و اندیشههایش نشات می گیرد و کمی جلوتر در ترجمان تصویری برای مخاطب بازگو میشود. میزانسنها و حرکات دوربین کیانوش عیاری در مجموعهی فیلمها و سریالهایش بسیار ساده و بیتکلفاند اما در دل این سادگی که پیداست از پیچیدگیهای بسیاری گذر کرده، مفاهیم بیشماری نهفته است؛ همانطور که انتخاب و نحوه بازی بازیگرانش نیز بیپیرایه، زنده و به دور از خودنمایی و اغراق است و گاهی هیچ تفاوتی میان سطح کار نابازیگران و بازیگران به اصطلاح حرفهای و نامآشنا دیده نمیشود که این یکدستی نیز خود از ویژگیهای شاخص عناصر سازندهی تولیدات عیاری محسوب میشود.
کیانوش عیاری فیلمساز قدر نادیدهای نیز است و بخش اعظمی از کارنامهاش شامل فیلمهاییست که به دلایل مختلف در محاق مانده یا در زمان مناسب خود به نمایش در نیامدهاند و یا با بیمهری در اکران روبهرو بودهاند که این امر خود بر روند کارنامهی فیلمسازی عیاری بیتاثیر نبوده اما او همواره کوشیده تا آثاری برآمده از شرایط پیرامونش را خلق کند و بیتوجه به مشکلات پیش آمده و یا پیش آورده برای فیلمهایش، هیچگاه به سینمای منفعل، بیمسئله و بدون هویت نپردازد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- یک نمایش برای «خانه پدریِ» کیانوش عیاری
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





